Jag blir lite fascinerad av resonemanget "om du lånar ut hästen gratis är det väl självklart att du lånar ut transporten gratis" som några (få) verkar ha. Vad mer ska jag då låna ut gratis, var går gränsen?
(nu blir jag sarkastisk)
nejmen det förstår du väl att alla medryttare alltid ger väldigt mycket hjälp till hästägaren så den ska nog nästan betala för att medryttaren ska göra allt jobb.
för medryttaren gör alltid ett jobb åt ägaren som alltid har stort behov av medryttarens tjänster.
och därför får en hästägare inte ta betalt av en medryttare och i all synnerhet får det inte tillkomma extra kostnader för medryttaren om denne/a vill göra något extra med hästen.
I TS fall ska hästägaren ställa upp med skjutsning - och medryttaren ifrågasätter om det är rimligt att själv som medryttare behöva betala för sin träning, för sin start och för transporthyra.
Oräknat bränsleåtgång (som hästägaren ska betala för) och den tid hästägaren lägger ner på medryttarens premiär i pay and jump.
(min personliga åsikt är att det är rimligt att ta betalt om man önskar; om man inte önskar betalt så behöver man inte ta betalt men det är rimligt att förstå båda varianter; ibland är det hästägare som faktiskt behöver hjälp/avlastning praktiskt, ibland är det ekonomiskt och ibland är det en hygglig hästägare som lånar ut sin häst till en medryttare som "bara" bidrar med att vara trevlig)