Betäcka sto som haft fångkänning?

Jag har ett shetlandssto i avel som haft fång. I det här fallet finns det många bottnar i det hela - detta är ett sto som både är bra exteriört (41 p), har meriter som ponnytravare, gått ett år på ridskola och har ett fantastiskt temperament. Detta plus att hon är enda dottern jag har kvar från mitt första shetlandssto, som Elitpremierades postumt på minsta antalet avkommor som krävs för att Elit ska kunna delas ut, gör att jag har henne i avel. Fast hon spottar inte ur sig avkommor, hon är 15 år nu och väntar sin fjärde avkomma (inkluderat den hon fick som ungsto efter att ha blivit tjuvbetäckt), de tidigare är födda 2002, 2008 och 2014. Skulle det visa sig att hon nedärver fång i hög grad så tar jag henne ur avel. Men än så länge inga såna tecken.
Fång är ju inte heller direkt ärftligt, även om benägenheten att vara insulinresistent kan vara det.

Vad gäller andra raser så kan jag också tycka att om man föder upp hästar där planen är att de ska arbeta/prestera, så är ju risken för att de får fång relativt liten.
 
Hej!

Jag har ett sto som behandlas som fånghäst, på veterinärs inrådan, men som egentligen inte haft ett uttalat fånganfall. Jag kommer inte avla på henne, för jag vågar inte riskera att hormonerna under dräktigheten ger henne fång. Jag är inte villig att riskera hennes liv för att jag vill ha en fölis. Hennes mamma har haft fång, dessutom, och de har båda haft hovproblem som jag förstått det och då känns det bara onödigt att chansa med hennes hälsa.

/Lavinia, som får vänta några (förhoppningsvis 20) år till innan hon kan ta föl på sin häst- det får bli nästa häst.
 
Ja, som rubriken säger. Hade ni gjort det eller inte? Vilka förutsättningar tar ni beslut på?

Jag vet en dam som har uppfödning, hon hade ett sto med fång men som höll sig frisk så länge hon va dräktig och gick med föl vid sidan. Rätt eller fel har jag för dålig kunskap att uttala mig om men såvitt jag vet har inte avkommorna fått fång:)
 
Jag känner en uppfödare som hade en fin stostam hon avlade på i ett par generationer. Den gav fina hästar, men anlaget för fång ärvdes tyvärr ned så nu har hon bestämt att inte ta fler föl på den linjen just för att fången alltid satt stopp för de högsta klasserna.

Med detta vill jag påvisa att jag inte tycker att fångkänningar automatiskt kasserar stoet för avel, utan mår hon bra ändå och avkommorna mår bra borde det inte vara ett hinder.
 
Jag vet en dam som har uppfödning, hon hade ett sto med fång men som höll sig frisk så länge hon va dräktig och gick med föl vid sidan. Rätt eller fel har jag för dålig kunskap att uttala mig om men såvitt jag vet har inte avkommorna fått fång:)
"di gamle" brukar säga att shetlandsston alltid borde gå med föl, för att undvika fång, så det ligger en hel del i det även om de då inte visste varför.
Det sto jag avlar på kan gå på bete som vanligt när hon är dräktig och har föl vid sidan, vilket ger henne ett betydligt trevligare hästliv än att hon ska tillbringa sommarhalvåret i en fånghage - om än vår fånghage är rätt trevlig, då den är den enda av våra hagar som innehåller träd... (har dock inte behövt använda den de senaste 2 somrarna)

Men jag är högst medveten om att de kan få fång även som dräktiga, då jag hade ett halvblodssto som stod med ganska svår fång som högdräktig för ett antal år sedan (Hmm, tio år sen är det i år :eek: ) Men min kunskap i ämnet är större idag än det var då, så jag hoppas att det kan göra skillnad.
 
Jag har diskuterat just den frågeställningen med OW, som är expert på just fång. Han förklarade (mycket längre än jag dock) att om vi skulle försöka att inte avla på anlagen för fång, så skulle det inkludera alla de raser som är lättfödda och härdiga. Dvs det som gör att en häst kan få fång, hänger ihop med att den har vissa egenskaper som så att säga ingår i rasen. Hans åsikt var att fång i sig inte är ärftligt, däremot till exempel lättföddhet. Så han rådde mig att avla på mitt sto som haft fölbrunstfång. :)
 
Man får bedöma risken. En häst som haft fång en gång har lättare att få det igen. Att hålla ett sto m föl på box t ex är ingen höjdare. Det handlar om att förebygga "ungefär hur mycket som helst".

Jag hade inte gjort det, men för mig är också en rationell hästhållning viktig och jag vill inte låsas av att t ex ett av mina ston måste stå på box eller i liten hage sommartid. Det påverkar det andra för mycket.

Jag har dock också en kompis (alla verkar ha det :p) som betäckt sitt fångsto och det har gått bra så vitt jag vet. Dock med mycket god omvårdnad.
 
Tänker mig, utan att veta, att man får ta hänsyn till varför och under vilka omständigheter fångkänningen uppkom också.
 
Jag skulle inte avla på ett sto med fång om hon inte verkligen hade något att tillföra aveln. Helt enkelt för mycket av det som ligger i botten för fång (IR etc) har en arvbarhet. Så även om fång inte är ärftligt, så dispositionen är det. Och även om en lättfödd ponny alltid löper högre risk som Habina nämner, så alla lättfödda är inte IR/utvecklar inte IR. Så, en ponny som fått fång med klar utlösande orsak a la bröt sig in i havretunnan eller rymde ut på kornåkern, som inte fått återfall på X år osv - den skulle jag kunna avla på om hon tillförde aveln något. Objektivt sett då, söt och snäll räcker inte. Medan ett sto som är IR skulle jag inte avla på alls, än mindre om det haft fång.

Sen kan det ju givetvis vara så att man inte vet ang IR, då är det ju en sak. Men vet man så.

Sen skulle jag vara livrädd för fång som dräktig, när det gäller IR blir dräktiga ston det mer eller mindre, och det är naturligt. Men att stå med ett högdräktigt sto med fång, och behöva välja. Jag har följt två personer som gått igenom mardrömmen. Den ena fick trots försök ta bort det högdräktiga stoet och därmed fölet, den andra hade ett nyfölat sto med fång - och boxvila osv, och det gick ändå inte utan stoet fick tas bort i förtid och fölungen blev ensam för tidigt (det blev en jättefin häst av den, men bara behöva genomleva det)
 
Mitt new foreststo har fånganlag på sin mammas sida. Hennes mormor dog i fångrelaterad sjukdom, mamman har haft det både innan min häst föddes och efteråt, och en halvsyster på mammans sida har också haft det. Mamman har två halvbröder som såldes i ett tidigt skede, jag vet inte om de har också har haft problemen. Jag hade personligen inte avlat på det stoet, inte eftersom det återkommer både i generation efter generation, och hos samma häst flera gånger.

Däremot är det ju svårt att säga om det är genetiskt, eller om det är ägaren som inte är tillräckligt lyhörd för vad det innebär, det är samma ägare på samtliga sjuka hästar. Jag har haft fånghästar tidigare, och vet vilket helvete det är, så jag har passat min på gränsen till besatthet. Jag skulle nog kunna tänka mig att lägga på ett föl på min egen häst, som bara har anlagen och inte själv haft sjukdomen (peppar peppar ta i trä), men då är hon visad både på sommarpremiering och kvalitetsbedömning med goda omdömen, har ett mycket trevligt temperament både hanterings- och ridmässigt och fin stam på pappans sida, vilket inte mamman och de tidigare (halv-)syskonen har.
 
För min del kan jag känna att det beror på hur och när fången uppkommit. Ett yngre sto som får fång redan vad 4-5 års ålder skulle jag inte avla på och inte heller ett sto som fått upprepade fånganfall. Ser inga problem med att avla på ett sto som haft ett fånganfall, och som sedan är symtomfri med bra skötsel och motion. Och som håller för motion och arbete utan att få smärtor och andra problem.
 
Jag hade inte använt ett sto som haft fång i avel. Jag hade ett sto som fått 40 poäng på premierng, både gångartsdiplom och hoppdiplom på treårs men som även fick fång som ung. För mig går avel på en sådan individ helt bort även fast hon var en helt underbar individ. För mig skall varje individ som änvänds i avel bidra till förbättring av rasen på alla nivåer. Jag anser att vi avlat sönder både hund och hästraser genom att tänka för mycket med hjärtat.
 
Jag hade ett sto med fång, har av två olika veterinärer blivit rådd att låta henne gå med föl därför att det minskar risken för fång men det kan ju kanske också bero på vad grundorsaken till fång är, i det här fallet var det foderrelaterat. :)
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 657
Senast: Tora
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 085
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp