Betäckningsrätt

mellan

Trådstartare
Jag ska sälja en ett av mina ston och vi (jag och köparen) har överenskommit att jag ska få behålla en betäckningsrätt i stoet.
Jag undrar nu om någon här har gjort en liknande deal och vad ni då har skrivit i kontraktet? Vill gärna ha så många förslag som möjligt!!!

Sv: Betäckningsrätt

Intressant! Detta undrar även jag då jag funderar i samma banor med en av mina avkommor som ska säljas.

Jadu, jag hade aldrig velat göra ett sådant avtal, då det kan vara så många om och men med.
(tänk om du bestämmer dig för att betäcka just när ryttaren själv är som mest inriktad på att tävla hästen.... upplagt för konflikt)

Men ni bör i alla fall ha ett slutår med, när betäckningen ska vara utförd, för att rätten inte ska brinna inne.
Och tydligt angivet vem som står för vad.

Finns ju en hel del att fundera över som måste diskuteras och skrivas ner i ett kontrakt.

Tex, när ska det ske?
när hon är 3 år gammal eller år 2015 tex? då kan köparen planera sin avel, utbildning eller tävling efter det.
Vem som ska stå kostnaderna för betäckningen samt ökade foderkostnader tex.
Vem som kör stoet till och från stationen och om köparen gör detta, vad ska denne få för ersättning.
Vad händer om köparen säljer hästen innan du hunnit utnyttja din rätt?
Ska (och i så fall hur) köparen kompenseras om det händer stoet nåt på betäckningen?
Vem ska ha hästen hos sig under dräktigheten? och vem ska fölvaka om hästen är kvar hos köparen?

Några saker som jag funderar över om jag skulle teckna ett sånt kontrakt.

För köparens skull tycker jag främst att det är viktigt att det är specificerat när betäckningen i så fall ska ske, det känns ju inte super kul att kanske ha tränat och tävla upp hästen och sen vips hux flux så kommer förra ägaren och ska kräva sin rätt och då raserar alla ens planer.

Sen skulle jag som säljare nog vilja ha skrivet i kontraktet att köparen har fått ett prisavdrag på xxxx kr pga detta (om köparen nu fått det så klart)

Jag ska sälja en ett av mina ston och vi (jag och köparen) har överenskommit att jag ska få behålla en betäckningsrätt i stoet.
Jag undrar nu om någon här har gjort en liknande deal och vad ni då har skrivit i kontraktet? Vill gärna ha så många förslag som möjligt!!!

Jag har själv ingen erfarenhet utav sådana kontrakt, men en del bekanta till mig har gjort det och det har ALLTID blivit diskussion och mer eller mindre bråk.:cool:
Då är det bättre att ha förköpsrätt på stoet.

Jag har själv ingen erfarenhet utav sådana kontrakt, men en del bekanta till mig har gjort det och det har ALLTID blivit diskussion och mer eller mindre bråk.:cool:
Då är det bättre att ha förköpsrätt på stoet.

Håller med.
Men det allra bästa är väl att bibehålla en trevlig kontakt med köparen, så man den dag DE vill ställa stoet i avel, kan påverka hingstval och sen få köpa fölet.

Min tanke med detta var mer OM möjligheten dyker upp, tex om hästen blir skadad, ska sättas i avel eller dyl så ska jag bli erbjuden att få möjlighet att ta ett föl OM jag fortfarande håller på med hästar. Hon säljs som tävlingshäst så jag har inga krav att detta måste ske inom en viss tid utan mer om tillfälle dyker upp. Nu blir det nog så att vi istället håller kontakten och köparen åtar sig att kontakta mig vid en ev försäljning, skada, bortfall eller dyl så att jag vet vad som händer med hästen och ev kan få möjlighet att ta ett föl om det passar henne.
Känner att det blir krångligt att skriva något som är så difust och få det att hålla rent juridiskt. Hästen kan ju som sagt gå och dö innan chansen dyker upp för mig och då är det inte meningen att det ska bli en massa bråk för att jag inte hann ta ett föl....
Detta kändes inte som en lätt grej... Vill ju framförallt att köparen blir nöjd och att vi kan ha en god kontakt, och som någon skrev; jag kanske kan bli erbjuden att köpa tillbaka henne vid en ev försäljning!
Ingen blir så glad som jag om de lyckas på tävlingsbanorna tillsammans!

Jag har skrivit 2 sådana kontrakt, skrev att hästen säljs som tävlingshäst men den dagen den sätts i avel skall jag ha förköpsrätt till gällande marknadspris eller ha rätten at få en levande avkomma efter valfri hingst undan stoet. vet inte om det är juridiskt rätt eller fel, men har fått erbjudandet på det ena stoet och tackade nej pga fullt stall o0ch andra ston i avel, det andra stoet är dr nu och ägaren ämnar behålla det fölet, men vill att stoet fölar hos mig och att jag avvänjer fölet och sedan får tillbaka stoet gratis, men nästa år är hon 18 år och hon tävlar fortfarande 140-hoppning i år....så jag vet inte hur jag skall göra pga att hon fölar väldigt sent nästa år (juli), hade svårt att bli dr i år pga av att hon tävlade hela tiden...

Eftersom det inte är juridiskt bindande att köparen ska vara skyldig att kontakta dig så skulle jag nog hellre satsa på att vara öppen med denna önskan till köparen och sen bara försöka behålla en bra kontakt, så att köparen kan känna sig nöjd med den tanken på frivillig väg.

Det var lite tanken och för mig känns det ändå skönt att skriva även om det inte är juridiskt bindande för det kan bli en iten påminnelse till dom den dagen det är dags!
Jag blir glad om jag får möjligheten och blir det inget tillfälle för föl eller ev återköp så blir det inte. . . .:crazy:

Knapplån!
De som vill köpa min 2 åring undrade om jag ville ta ett föl på henne som 3 åring mot reducerat pris på henne. Men man vet ju inte om hon blir dräktig eller lever då... om det ingår som en del i priset så borde ju då en ersättning utgå till mig som säljare om hon ej tar sig eller dör innan min "betalning" är klar.
Svårt...bäddat för bråk.

Men en vän till mig gör så i sina kontrakt att hon säljer med rätt att betäcka stoet som 3 åring o stå som uppfödare på fölet. Stoet kommer då hem till henne de sista månaderna i dräktigheten, fölar där o åker hem när fölet är avvant.
Aldrig varit några problem för henne... o hon säljer heller aldrig till reducerat pris pga av det.

Knapplån!
De som vill köpa min 2 åring undrade om jag ville ta ett föl på henne som 3 åring mot reducerat pris på henne. Men man vet ju inte om hon blir dräktig eller lever då... om det ingår som en del i priset så borde ju då en ersättning utgå till mig som säljare om hon ej tar sig eller dör innan min "betalning" är klar.
Svårt...bäddat för bråk.

Men en vän till mig gör så i sina kontrakt att hon säljer med rätt att betäcka stoet som 3 åring o stå som uppfödare på fölet. Stoet kommer då hem till henne de sista månaderna i dräktigheten, fölar där o åker hem när fölet är avvant.
Aldrig varit några problem för henne... o hon säljer heller aldrig till reducerat pris pga av det.

Helt klart knöligt det här du skriver med prisavdraget! Det kan helt klart bli så att man biter sig själv i svansen..

Jag skulle vilja skriva in i samtliga köpekontrakt på mina föl att hästen ska visas på 3 års eller 4 års kvalitén om hästen är mogen för det, detta höjer ju värdet på morsan iom att hon får poäng och på så vis kan bli A eller ELIT senare, det höjer ju dessutom indirekt avkommans avelsvärde.
Funderar det där med att skriva in att man ska ta föl på dom som 3 åring, men skulle ju kunna skriva att om köparen själv inte vill ta föl på stoet som 3 åring så ska man bli tillfrågad.
På så vis blir ju stoet betäckt, antingen av köparen eller en själv. Skriver man också in att hon ska stamboksföras får man ju dessutom ytterligare poäng till mamman.
Eg finns det ju ingen anledning som köpare att vägra att ha ett sånt avtal, hästen är 3 år och gör inte så mycket ändå, står den kvar hos köparen tills typ 2 mån innan fölning så går hon ju att rida/utbilda under dräktigheten.
Man får ju dessutom årsbonus så köparen förlorar ju inte möjligheten till starta alla championaten.

Lite halvt OT..

Nu behöver jag inte fundera så mycket mer åpå det här med betäckningsrätt på ett tag.
Igår skulle hästen röntgas och besiktigas. Då går hon och (förmodligen) skadar sig i boxen på sjukhuset, så när de tar ut henne och springer en vända med henne så svullnar senan upp... Min vanliga tur... Nu blir det boxvila i 6 v istället.
Inget ska gå som på räls.:crazy::crazy:

Ja, det är roligt nästan jämt:grin:Vilken otur! Men å andra sidan löste sig "avelsproblemet";) Men för min del hade jag inte köpt en häst som förre ägaren hade några rättigheter på. När jag köpt hästen är den min och mitt ansvar. Hoppas det löser sig med skadan.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: julgrisen
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka