Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska sälja en ett av mina ston och vi (jag och köparen) har överenskommit att jag ska få behålla en betäckningsrätt i stoet.
Jag undrar nu om någon här har gjort en liknande deal och vad ni då har skrivit i kontraktet? Vill gärna ha så många förslag som möjligt!!!
Jag har själv ingen erfarenhet utav sådana kontrakt, men en del bekanta till mig har gjort det och det har ALLTID blivit diskussion och mer eller mindre bråk.
Då är det bättre att ha förköpsrätt på stoet.
Knapplån!
De som vill köpa min 2 åring undrade om jag ville ta ett föl på henne som 3 åring mot reducerat pris på henne. Men man vet ju inte om hon blir dräktig eller lever då... om det ingår som en del i priset så borde ju då en ersättning utgå till mig som säljare om hon ej tar sig eller dör innan min "betalning" är klar.
Svårt...bäddat för bråk.
Men en vän till mig gör så i sina kontrakt att hon säljer med rätt att betäcka stoet som 3 åring o stå som uppfödare på fölet. Stoet kommer då hem till henne de sista månaderna i dräktigheten, fölar där o åker hem när fölet är avvant.
Aldrig varit några problem för henne... o hon säljer heller aldrig till reducerat pris pga av det.