Betäckningspriser - vad tycker du?

Boop

Trådstartare
Det finns ju många olika varianter på hur hingstar i avel kostar. Bokningsavgift, språngavgift, dräktighetsavgift på olika dygn, och levande fölavgift får nog räknas som vanligast.
Vilken metod föredrar du? AI FAI eller N?

Vad tycker du som stoägare är det bästa alternativet eller är bästa kombinationen av alternativ?
Hur ser du på det här med rabatter? Vilka meriter hos stoet tycker du ska ge rabatt, och hur mycket?
Frågar du alltid efter rabatt oavsett om det står eller inte?

Hoppas på många svar! Det skulle vara roligt om man kunde se ett mönster. Har marknaden (hingstägarna) varit lyhörd och rättat sig efter kundernas (stoägarnas) önskemål, eller har kunderna rättat sig efter marknaden?

Sv: Betäckningspriser - vad tycker du?

Jag föredrar nog färsk semin och att man betalar vid levande föl. Hellre lägre kostnader i början och högre lev föl kostnad. Det finns inget tråkigare och dyrare än att fara fram och tillbaka en hel sommar till seminstationen och att inte få dräktigt.

Rabatterna är jag inte så insatt i eftersom jag inte har något så välmeriterat sto, men av det jag har kunnat se är nog rabatterna ganska låga? Det borde ju vara stor skillnad mellan ett sto som är plac säg 140 hopp och ett sto som inte ens är tävlad.

Jag föredrar AI eller TAI. Levandeföl avgift känns bra då man faktiskt har ett litet föl i boxen då man betalar in. Känns lättare att betala räkningen då ;) Sen är ju inte själva 90 dygns eller levandefölavgiften den största kostnaden oftast. Naturligt känns som stor skaderisk, beroende på hingsthållare och sto såklart.

Rabatterna tycker jag ska vara större för välmeriterade ston, har dock inget själv.

Sen tycker jag att det ska vara större skillnad i pris mellan hingstar som visat god förvärvning och nygodkända. Nu känns det som att de flesta kostar ganska lika.

Som stoägare vill man betala allt när fölet kommer ut och som hingsthållare vill man helst ha allt betalt så tidigt som möjligt. Ingen vill stå och leverera utan att få betalt eller betala och inte få någon vara...

Jag tycker att de flesta här har det ganska vettigt uppdelat. Om det sen är på 45, 70, 90 el levande föl spelar ju inte så stor roll när det finns fosterförsäkringar! Viktigast är väl att få spridning på betalningarna.

Det är många som åker fram och tillbaks till stationer en hel sommar. De har helt enkelt ston som inte är fertila! ;) Det är hingstägarens ansvar att hingsten är fertil och stoägarens ansvar att man avlar på ett sto som är fertilt. Hingsthållaren ska inte behöva stå för en massa extrakostnader pga ston som inte ska vara i avel.

Men så kommer vi till kruxet - det är levande varelser - och det stoet och den hingsten som var jättefertil året innan kanske inte är det längre - och så åker man fram och tillbaks och skickar sperma som en tok.

Som sagt var - en spridning av betalningarna är mest rättvist för alla parter.

Det där med prestationer är inte lätt. Var drar man gränsen? Mina hingstar har nästan bara fått ston som skulle klassas som riktigt bra trots att jag inte kan ge några direkta rabatter. (Bara om man betäcker flera ston.) Ett bra sto lämnar bättre föl än ett dåligt sto, så enkelt är det ju. Men å andra sidan så hoppas jag ju att man bara betäcker bra ston! ;)

Jag föredrar fryst faktiskt, hingst avgiftena är helt andra och har man ett fertilt sto och en bra vette så ska det gå lika bra som med färskt.

Jag vill helst betala språng + 90 dygn eller bara språng.
Levande föl avgift är ju bra för att man skjuter utgiften framför sig men sen samtidigt så är det skönt att ha den betald redan för när den ska betalas så har man redan ändå så mycket utgifter med nya betäckningar etc.

Ang rabatter så tycker jag att det borde finnas nån skala, att tex ett sto som tävlat lättklass får X% i rabatt och ett som tävlat msv får ett annat medans svårklass stoet får ännu högre rabatt.
Däremot så tycker jag även det ska finnas rabatt för A/Elit premierade ston eller ston som överlag förärvt sig bra och har avkomme-meriter.

Jag har sett på vissa att de ger tex 500kr till ett svårklass sto i rabatt, rätt lite tycker jag, det är ju nästan så det kan kvitta.
Jag skulle dock inte ge f-n i att använda en hingst jag vill ha för att hingsthållaren bara gav en låg eller ingen rabatt.
Mängd rabatt tycker jag är en god idé, flera hingsthållare har många hingstar av olika typer som kan massa flera/alla av ens ston, utomlands har jag sett att vissa har fullpris på första stoet, 5% i rabatt på andra 10% på tredje osv.

Jag har inte haft så många ston eller så välmeriterade ston att det varit lönt att fråga om rabatter hittills.

Jag håller med om att det borde bli betydligt billigare med de nygodkända unghingstarna, förra året kunde man få ELIT premieradehingstar för samma eller ibland mindre pengar än de nya 3-4-5åringarna.
Sjukt i mina ögon!

I år blir det bara utländska hingstar då man får betydligt mer för pengarna då

Senast ändrad:

Nu har jag tid att svara själv också...

Generellt sett föredrar jag semin. Mycket smidigare att bara åka till seminstationen som man vet är bra än att kuska över halva landet till en hingsthållare som man hoppas är bra.
Men på ponny blir avgifterna vansinnigt höga. Kostnaden kan fördubblas och i vissa fall mer än så på grund av seminavgifter och diverse extra kostnader kring seminen. Sen beror det ju på vilken ponnyhingst man använder såklart...

När det gäller upplägget så föredrar jag som stoägare att betala dräktighetsavgift och 90-dygnsavgift. Levande fölavgift kan vara bra på ungston men samtidigt är det som QuikStar säger, det är skönt att betala undan.
Dock förstår jag hingstägarnas situation och att dom gärna vill ha språngavgift.

När det gäller rabatter så tycker jag att de allra flesta är för klena. Avkommorna är ju vandrande reklampelare för hingsten och förutsättningen för att det ska bli riktigt fina "reklampelare" är ju större om hingsten får riktigt bra ston. Framförallt på unga hingstar kan jag tycka att rabatterna för svårklass/Elitston borde vara betydligt generösare. Får hingsten bra avkommor i de första kullarna så kommer det förmodligen att locka en hel del stoägare. En slags marknadsföring som förmodligen ger mer än reklamblad.:grin:
Jag skulle också vilja ha en större skillnad mellan de olika nivåerna för rabatt.

Jag frågar alltid efter rabatt. Fast jag prutar på det mesta.:D Har dock inga svårklass/Elitston.

Sen håller jag med om att prisskillnaderna överlag på hingstarna varierar alldeles för lite. En nygodkänd hingst ska inte kosta lika mycket eller mer :eek: än Elithingstar/bevisat förärvningssäkra hingstar. Jag tror att de hingstägarna biter sig själva i svansen...

Jag håller helt och fullt med dig att man bör för allas bästa dela på kostnaderna, men nu var ju frågan riktad just till stoägare eller har jag fel där ?

Så därför svarade jag som jag gjorde, just utifrån min synvinkel eftersom jag är just stoägare, men visst förstår jag att hingstägaren inte kan stå och betala för alla infertila ston :)

De ston som jag haft som inte blivit dräktiga har dock blivit det med annan seminstation, så det finns anledning att kolla upp dräktighetsresultat på de olika stationerna.

jag föredrar en låg språngavgift...samt levande föl avgift som inte heller får vara för dyr.....
förstår att duktiga hingstar som visat framfötterna är dyrare,helt ok. Men de yngre 3 och 4-åringarna bör inte kosta så mkt.....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 722
Senast: Jenka
·
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 648
Senast: sydney
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 233
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka