Sv: Häst V hund: Uppfostran
Varför väljer du att lösa det med våld? Förklara gärna din filoisofi.
Varför väljer du att lösa det med våld? Förklara gärna din filoisofi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart man kan ta sig till elitnivå med mjuka metoder.....det beror ju också på vad man har för hund/häst ...men med stryk o våld kommer man inte långt i det långa loppet s a s ...
På den tiden jag började med BCs så skulle man väl inte dänga skiten ur dem, men när de inte uppförde sig så var det hundgården som gällde, dvs deprivera dem från belöningen att vara med fåren, tills de uppförde sig.
Vallhundsfolk anses i vissa kretsar vara väldigt hårda mot hundarna, i många fall måste man vara det eftersom vallningsobjekten måste skyddas mot för hetsiga/olydiga (ung)hundar.
Ja det är sant, Hunden måste lyda i vallning för att skydda ett annat djurslag så att säga.
för det är på sådana här saker som gör det svårt för mig att tro att endast mjuka metoder går att använda sig av. För om hunden hetsar sig mot ett får så måste man ju bryta det och är det en unghund som inte tar in det man säger. Hur gör man här för att få hunden att lyda utan att använda sig av hårdare metoder? Om det går.
Eller en jakthund tex. Samma Med bruksraserna som utbildas till tjänstehund.En polishund måste ju kunna utstå en hel del. Så vad gör man här, eller är det ok här.
Ja jag använder mig av hårda metoder i alla dessa lägen för jag vet inte hur man gör på annat vis. Men tar gärna till mig tips och råd!
Stallmannen: Tycker inte alls det låter som du använder mjuka metoder.
Mycket intressanta svar och åsikter!
Eller en jakthund tex. Samma Med bruksraserna som utbildas till tjänstehund.En polishund måste ju kunna utstå en hel del. Så vad gör man här, eller är det ok här.
[/B]
Intressant diskussion efter Fredriks text! Tack för länken!
De behöver utstå fysiskt tryck från antagonisterna, inte från sin förare.
Fast nu kom jag att tänka på en viktig sak. Vad anser var och en är mjukt respektive hårt? Jag vet att det finns en del som tycker att jag är en riktig velourhundförare, medan andra tycker att jag är tuff (det är få, men de finns ju)..så frågan är ju; vad ÄR mjukt respektive hårt?