Betäckningsiffror 2008

Sv: Betäckningsiffror 2008

Det glädjer mig stort att Chirlon fick så många ston! Hoppas att han hinner få en godkänd son efter sig så att hingstlinjen får leva vidare.

Det glädjer mig också att Hip Hop fick näst flest ston i år (mot flest förra året) bara 2 efter Careful.

Sen är det tråkigt att några hingstar som har samma hingtshållare inte rapporterat:(

Gör en liten sammanställning

Careful 168
HipHop 166
Cartier 163
Bocelli 132
Balougraph 123

Lite förvånande att Dee Joost van Dyke bara fick 45 ston, intressant stam och brukprovs vinnare, priset kanske? har för mig han var rätt dyr?
Jag är även förvånad över att Niveau inte fått fler ston, trodde han skulle få mängder..

Intressant att det bara är en dressyr hingst med på top 5..

några åsikter on folks val :) ??
Är inte så jätteinne på hur de brukar vara fördelat men är det inte "ganska många hingstar som fått ganska många ston" och inte en grädda som fått allt??

Jag måste "känna" de flesta som användt Lux Z, trodde han skulle ha "mkt" iår eftersom jag hört "massor" som användt honom men det är väl 2/3 av dom 14 jag känner då ;)

Själva väntar vi en Cuper på sto e. Landlord - Irco Mena o en Calido på sto e. Landor S - Cortez.
Dom ligger på 27 resp. 20 ston...

Sen är det tråkigt att några hingstar som har samma hingtshållare inte rapporterat:(
Ändå är det fler som skärpt till sig från tidigare år - det känns bra tycker jag.
Jag tror rent generellt att om man vill komma åt det här med att folk inte rapporterar in- så får man se till så att den som inte rapporterar in antalet betäckta ston, heller ej får lösa någon licens till sina hingstar året därpå ;) :angel:

Det skall bli mkt intressant att se hur de skall tackla dessa, de har ju nu nämligen skärpt upp sina krav om språngrulle redovisning och det som gäller är att om inte språngrullan är redovisad innan 30/9 så går det INTE att registrera avkommerna i ASVH. Reagerade på detta just ifrågan att det varje år är någon som slarvar. Det är ju liksom lite svårt som stoägare att veta vid seminering att hingstägaren inte tänker sköta sina åtagande. Inte kul att ha betalt dyra språngavgifter och sedan inte få regga i ASVH pga hingstägarens slarv.

Ändå är det fler som skärpt till sig från tidigare år - det känns bra tycker jag.
Jag tror rent generellt att om man vill komma åt det här med att folk inte rapporterar in- så får man se till så att den som inte rapporterar in antalet betäckta ston, heller ej får lösa någon licens till sina hingstar året därpå ;) :angel:

Tyvärr har de ju skärpt kraven men den de drabbar är tyvärr stoägaren dock blir det ju indirekt hingsten då jag inte tror att någon verkligen litar på och vågar betäcka med hingsten året efter om de riskerar att drabbas.
Som du föreslår att de inte får lösa licens året efter vore ett effektivare vapen som drabbade rätt människa.

Tyvärr har de ju skärpt kraven
Vilka krav har dem skärpt menar du?

men den de drabbar är tyvärr stoägaren dock blir det ju indirekt hingsten då jag inte tror att någon verkligen litar på och vågar betäcka med hingsten året efter om de riskerar att drabbas.
Folk betäcker med dem hingstarna iallafall.

Det skall bli mkt intressant att se hur de skall tackla dessa, de har ju nu nämligen skärpt upp sina krav om språngrulle redovisning och det som gäller är att om inte språngrullan är redovisad innan 30/9 så går det INTE att registrera avkommerna i ASVH. Reagerade på detta just ifrågan att det varje år är någon som slarvar. Det är ju liksom lite svårt som stoägare att veta vid seminering att hingstägaren inte tänker sköta sina åtagande. Inte kul att ha betalt dyra språngavgifter och sedan inte få regga i ASVH pga hingstägarens slarv.

Vad jag kan se så är det endast en hingsthållare som ej rapporterat, en av "deras" fem hingstar är dock rapporterad, men det kanske är ägaren till den hingsten som skött det.

Vilka krav har dem skärpt menar du?

Folk betäcker med dem hingstarna iallafall.

De har skärpt just kraven om att språngrullan verkligen skall rapporteras innan 30/9 är detta inte gjort (vilket det inte är för några av hingstarna) så är det from i år så att denna hingst avkommer som föds efter dessa betäckningar som inte är inrapporterade i tid, INTE går att registrera i ASVH utan är hänvisade till SH. Det är detta som skall bli intressant att se hur de tänker följa sina egna nya regler om det blir så att tex alla Ludde föl som föds nästa år är utestängda från ASVH som de skall enligt de nya reglerna.

Jag har faktiskt svårt att tro att de som avlar seriöst inom ASVH vill drabbas av att inte få regga avkomman som renrasig utan bli hänvisad till SH registrering och därmed vara utestängd från alla unghästvisningar/tävlingar samt ha en avkomma med noll avelsvärde för den inte är reggad i ASVH.
Jag tror att en hingstägare som gör så att så sker genom att inte sköta sina åtagande har väldigt svårt att få ston till sina hingstar året efter vad är det som säger att det inte sker igen ?

De har skärpt just kraven om att språngrullan verkligen skall rapporteras innan 30/9 är detta inte gjort (vilket det inte är för några av hingstarna) så är det from i år så att denna hingst avkommer som föds efter dessa betäckningar som inte är inrapporterade i tid, INTE går att registrera i ASVH utan är hänvisade till SH.
Vart har det stått? Det har jag missat totalt! Hur sjutton ska vi stoägare kunna se till så att hingstägaren/hållaren rapporterar in? Nä fy-sjutton! Det är väl inte stoägaren som ska bestraffas såna här gånger...:confused::mad:

Hingstägaren gör fel och stoägaren bestraffas - är det framtidens melodi?

Nästan 400 ston till hingstar med Contender-blod! Det tog bara 15 år för Sverige att förstå att det var något att ha! ;)

Något som förvånar mig varje år är att de danska hingstarna får så mycket ston. Frakten är lika dyr och transportmässigt skiljer det ytterst få timmar jämfört med de tyska. Ändå är det stor skillnad i antal ston!

Sen finns det vissa saker som gör att man bara gapar.

Det finns hingstar som är tagna ur avel som får nästan lika många ston som tex Lucky Point som är oerhört välmeriterad!

Nästan 400 ston till hingstar med Contender-blod! Det tog bara 15 år för Sverige att förstå att det var något att ha! ;)
:rofl:

Något som förvånar mig varje år är att de danska hingstarna får så mycket ston. Frakten är lika dyr och transportmässigt skiljer det ytterst få timmar jämfört med de tyska. Ändå är det stor skillnad i antal ston!
Skulle vara intressant att se hur många skåningar som betäcker med dem danska hingstarna!

Sen finns det vissa saker som gör att man bara gapar.
Eftr Gylles kommentar av bestraffningen av stoägaren när hingstägaren inte sköter sig så blir jag snart inte förvånad över något...(ursäkta mig men jag har lite svårt att smälta det där...)

Jag håller absolut med...

Det borde vara dags att ta i med hårdhandskarna mot dessa hingsthållare som så uppenbart visar nonchalans både mot stoägarna och aveln i stort.
Det borde efter så pass flagranta förseelser vara omöjligt för en sådan att påföljande år få lösa licens för någon hingst överhuvudtaget.

Vart hittar du den informationen?
Detta hittar jag på ASVH:

Hingstägare/hållare är skyldig att senast 30 september innevarande år inlämna komplett
språngrulla över samtliga ston som seminerats/betäckts under året, oavsett om stoet har
bytt hingst under säsongen. Därutöver skall även fölresultat av föregående års
semineringar/betäckningar inlämnas samma datum till ASVH. Utebliven rapport medför
att hingstägare/hållare mister rätten att lösa betäckningslicens för sin(a) hingst(ar)
kommande år intill dess att godkänd redovisning skett.

och:

Godkänd hingst med löst licens
För Dig som betäckt med godkänd hingst (med löst licens) i ASVH, är det precis som tidigare år. Hingstägaren rapporterar språngrullan till ASVH, och erhåller så småningom en registreringsansökan/betäckt sto av oss. Då en eventuell avkomma föds, meddelas hingstägaren/hållaren detta.

Jag hittar inget om att stoägarna inte kan registrera avkommorna till dom hingstar som inte är inrapporterade i tid.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 476
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare