Betäckningsfrågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
S

Sweet

Jag är nybörjare på detta område och har några frågor...

Har tänkt betäcka mitt engelska fullblodssto i sommar och det lutar åt att det blir med en appaloosahingst.

HUR går det till? När kör jag stoet till hingsten? Hur länge ska hon (normalt) stå där? Oskodd bak, avmaskad och frisk brukar vara kraven på stot, något mer jag ska tänka på?

Sv: Betäckningsfrågor

Någon måste väl kunna ge mig svar, det verkar ju vara avelexperter allihop här om man läser trådarna...

Sv: Betäckningsfrågor

Hur länge stoet blir borta är omöjligt att säga. Det beror på om hon är i brunst när hon kommer och hur länge hon är i brunst. Om hon är lätt att se brunst på, så åker du lämpligen dit när hon visar brunst. Är det svårt att se så får man åka dit och låta henne stå i närheten av hingsten. Har man otur så har man precis missat en brunst och då tar det ett par veckor tills nästa brunst påbörjas. Allra bäst är naturligtvis att undersöka henne med ultraljud för att konstatera var hon befinner sig i sin cykel.
När det gäller övriga villkor så är det olika från hingstägare till hingstägare. Ring dem och kolla hur de vill ha det.
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 350
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 163
Senast: Trott
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka