Betäckningsbevis

tina_sj

Trådstartare
Hur funkar detta?
Får man använda en obedömd hingst bara man löser betäckningsbeviset?
Eller ska man exteriörbedömma iaf?

Detta är från avelssektionens avgifter 2010:
Tillstånd
Betäckningslicens totalbedömd hingst & Blup-hingst 3000:-
Betäckningsbevis ej totalbedömd hingst 6000:-

Under Plan & riktlinjer hittade jag detta:

7:5:7 Betäckningsbevis
Obedömda hingstar, registrerade i World Fengur skall lösa betäckningsbevis i
enlighet med SJV:s krav om hästkontroll mot särskild avgift och redovisa
språngrullor samt betäckningsresultat enligt samma regler som för licens
berättigade hingstar. Samma krav ställes på DNA, hälsokontroll, spatt samt CEMtest
som för de licensberättigade hingstar (se § 7:5:1, 7:5:3, 7:5:5, 13:1).

Sv: Betäckningsbevis

Betäckningslicens kan lösas för hingst som genomgått full avelsbedömning, oavsett poäng. Kostnad 3000:-, gäller även hingstar mellan 2-4 år med BLUP lägst 120.

Betäckningsbevis kan lösas för hingst som är obedömd (vilket gud bevare oss). Kostnad 6.000:- + högre registreringskostnad för avkomma.

Vi seriösa avlare anser att användandet av obedömda hingstar eller hingstar med dålig avelsbedömning är en styggelse för att bevara våra avelsframgångar.

Tyvärr är inte kundskapen i avel så utbredd. Att den är låg kan man utläsa av de kommentarer som påstår att det av mycket gott avelsmaterial blir hästar som få kan rida. Hur hästen uppför sig i hantering och ridning beror så gott som alltid uppfödaren/ägaren. Det saknas ledarskapskunskap hos alltför många vilket gör att många hästar blir "förstörda" och därmed vandringspokaler. Visst finns en och annan häst som har mentala problem, men dom är få.

Att använda unghingstar (BLUP-hingstar) med mycket bra stam är att föredra framför obedömda eller hingstar med dålig bedömning.

Senast ändrad av en moderator:

Att använda unghingstar (BLUP-hingstar) med mycket bra stam är att föredra framför obedömda eller hingstar med dålig bedömning.
Förutsatt då att dessa BLUP-unghingstar kan visa vettiga gångarter och en korrekt exteriör. Det är inte alltid så.
Unghingstar (BLUP-hingstar) behöver även de ett objektivt omdöme för att det ska fungera med urval för dem som inte har så stor erfarenhet av avel och islandshästar. BLUP grundar sig på bedömningar och bedömningar behövs.
För övrigt så anser jag att sannolikhetsfaktorn negligeras alldeles för mycket i Sverige.

Senast ändrad:

Citat av Margaretas inlägg:
"Tyvärr är inte kundskapen i avel så utbredd. Att den är låg kan man utläsa av de kommentarer som påstår att det av mycket gott avelsmaterial blir hästar som få kan rida. Hur hästen uppför sig i hantering och ridning beror så gott som alltid uppfödaren/ägaren. Det saknas ledarskapskunskap hos alltför många vilket gör att många hästar blir "förstörda" och därmed vandringspokaler. Visst finns en och annan häst som har mentala problem, men dom är få.

Att använda unghingstar (BLUP-hingstar) med mycket bra stam är att föredra framför obedömda eller hingstar med dålig bedömning.[/QUOTE]"

Det här är ju förskräckligt!
Så det är bättre att använda en unghingst, där man inte vet ett smack om vad de nedärver eller hur de själva kommer att bli som vuxna, bara den har skyhög blup, istället för en äldre hingst som förutom bra gångarter, fantastiskt lynne/psyke dessutom är väldigt vacker och som har många, många vackra och genomtrevliga avkommor som man dessutom fått träffa, bara för att den hingsten har låg blup?
Detta förbaskade blup-system!!!
Den äldre hingsten kan ha låg blup beroende på att det dels var länge sedan han visades, dels på att hans mor- och/eller farföräldrar inte är bedömda, dels på att inte tillräckligt många av hans avkommor är bedömda, vilket kan bero på att ägaren kanske inte har råd att bedöma alla hästar??

Blupen bygger till alldeles för stor del på att de som äger hingsten, hans föräldrar, syskon samt avkommorna, har gott om pengar och därmed kan anlita så proffsiga (och dyra) tränare som möjligt för att visa hästen.
Förkastligt.

Det är långt viktigare att se till hur hingsten och stoet kan tänkas passa varandra, på alla sätt. Det bästa är förstås om man kan få se hur hingsten fungerar i olika situationer.
Den hingst som är pappa till båda mina unghästar (och deras mamma är obedömd, herregud!!!!) har under 100 i blup, detta pga ovanstående anledningar bl a, men han är klok, vacker, har ett underbart lynne/psyke, bra gångarter, nedärver gångarter och reslighet samt sitt psyke till fölen (det finns över 100 st att studera..), han är fantastiskt snäll mot ston och föl, och han går vintertid i hingstflocken och uppfostrar småkillarna. På sommaren går han med sina flickor och fribetäcker. En social och glad och lätthanterlig hingst.

Vad säger att han är en sämre pappa till mina föl, än en ungspoling som man inte vet något om alls???
Absolut ingenting.

Skogssmurfen

Men jag har full förståelse för Margaretas uttalande, eftersom möjligheten ökar för dem som tycker det skulle vara så gulligt med ett föl efter "snutten" där hemma i hagen. Sedan försvarar man det med att vi ska behålla den själv, men så ser ju verkligheten inte ut.
Det är ju egentligen bara att gå tillbaka till resonemanget kring ston, jag struntar egentligen i om man använder obedömda ston. Det finns många fina obedömda ston, men jag ser rött när man använder stod i aveln som har både spatt, fång och även eksem för att man vill ha ett gulligt föl efter lilla gumman.

Så här har jag upptäckt att en verklighet ser ut.

Man använder en egen uppfödning hingst, skaffar licenser och allt som behövs. Sedan annonserar man ut denna hingst för ett par tusen kronor per sto och betäckning. Man använder sedan hingsten på sina egna 10 ston även mamman till hingsten.:eek: Den som sedan påstår att sonen inte betäcker sin mor har fel här. Dessa föl säljer man sedan för ca 6-8000 kr stycket till mindre vetande kunder. Hämtningen går till så att man åker med transporten till hagen, där får man peka ut sitt föl ungefär som en marsvinsfarm. Fölet lastas in av ägaren tillika uppfödaren, kvitto skrivs på en servett.:eek:

Jag lyckades slita min bekanting därifrån, men det satt fasen långt inne för de var ju så billiga föl. Uppfödaren hade också talat att man visst inte behövde vänta till hästen var 4 år för att rida in man kunde gott börja redan med dom som 2-åringar med lätta barn på.:grin:

Fy :devil: rent ut sagt.

En seriös avlare aom vill komma nån vart med sin avel använder inte en hingst som dels inte är bedömd själv, eller vars föräldrar eller mof-farföräldrar inte är bedömda. Det är dom som gör det som sänker kvaliteten på islandshästen. Att hästarna som du påstår har bra exteriör, bra gång m m är subjektivt. Och detta snack om att hngsten är snäll mot ston och föl ..... det är 98% av hingstarna.

Att använda en BLUP-hingst med utomordentlig bakgrund, där så gott som alla är bedömda och har visat sin arvbarhet är definitivt att föredra framför att använda en hingst som du förespråkar. Observera att jag betonar inte enbart BLUPen, utan hela kittet. Det är en himla skillnad.

Att antalet 3-gångarna ökar och många hästar tar tid att få i tölt, är ofta ett resultat av mindre bra stam. En avlare/upfödare är en person som med ansvar bedriver avel.

Dessa föl säljer man sedan för ca 6-8000 kr stycket till mindre vetande kunder. Hämtningen går till så att man åker med transporten till hagen, där får man peka ut sitt föl ungefär som en marsvinsfarm. Fölet lastas in av ägaren tillika uppfödaren, kvitto skrivs på en servett.:eek:

.

:o Det finns folk till allt...

Boj, håller med om att det är vidrigt hur det går till på vissa ställen.

Dom som tar ett föl för att dom vill behålla det själva upptäcker en vacker dag att dom måste sälja eller så ledsnar dom på hästen eftersom den inte motsvarade deras förväntan.

En bra häst kan ridas av ALLA även om ryttaren inte är så himla skicklig. Men man måste veta hur man sköter den och blir flockledare.

Att det finns så många islänningar till salu, beror dels på att Island sedan sin finanskris dumpat priserna vilket är av ondo, dels på att det är så många här som tar föl utan att ha material som lämpar sig för avel.

För att inte tala om alla slaktföl, föl efter blodston eller billiga flockar som tas in av mindre nogräknade personer och som sen drabbar dom som köper ett föl bara för att det är så sött. Men dom såväl som alla andra djur växer och blir stora och kräver sin man.

Det finns 297 hingstar som man löst licens för här. Av dom är det ett stort antal som absolut inte borde användas på grund av stam, ridbarhet eller "ve och fasa" av BLUPen som visar deras sämre arvbarhet.

Att antalet 3-gångarna ökar och många hästar tar tid att få i tölt, är ofta ett resultat av mindre bra stam. En avlare/upfödare är en person som med ansvar bedriver avel.

Det handlar säkert också om okunnighet i fråga om att korsa hästar som har samma svagheter vad beträffar gångarterna.

Det finns 297 hingstar som man löst licens för här. Av dom är det ett stort antal som absolut inte borde användas på grund av stam, ridbarhet eller "ve och fasa" av BLUPen som visar deras sämre arvbarhet.

Jag undrar hur många ston det går på de hingstarna, som inte borde vara i avel pga. spatt-eksem och luftvägsproblem.
Det är skrämmande vad en del "seriösa" avlare rättfärdigar sina sjuka ston. Det tycker jag är värre. :crazy:

För en frisk häst som är svår att träna tölten på måste vara att föredra framför ett svårklass-ämne som får både spatt, eksem och bronkit. :crazy:

Men det kanske är mitt "gräsrots-perspektiv" som talar.

margareta: Jag är lite nyfiken på vad Du anser om att använda en unghingst som varken är fullbedömd eller har hög BLUP på ett bedömt sto?
Är det helt plötsligt okej att använda en sådan hingst, varken utan betäckningslicens eller betäckningsbevis, bara för att stoet är högt bedömt?

ATt man korsar hästar med samma svagheter är ett bevis på att man inte bryr sig om BLUPen. Där kan man se vilka svagheter föräldrarna har och som kommer att visa sig på avkomman som ett brev på posten. Jag tittar inte bara på totalpoängen utan mest på delsiffrorna för att just försöka undvika "dubbelfel".

Jag skulle inte använda en unghingst med dom premisserna på ett högt bedömt sto. Har jag ett bra sto måste jag ta tillvara på det och satsa fullt ut med en bra hingst som visat sig nedärva bra avkommor. Eller en unghingst med hög BLUP som visar att han har en gedigen bakgrund - om han själv ser ut att ha det jag söker.

Det är ju en ynnest att ha ett bra sto.

Att antalet 3-gångarna ökar och många hästar tar tid att få i tölt, är ofta ett resultat av mindre bra stam.

Om man vänder på det då?

Om resultatet är vackra, friska och lättväxlade hästar med mycket tölt och lyft, har man lyckats då oavsett bedömning och BLUP?

Nu är inte jag den som stirrar mig blind enbart på BLUP, men i förlängningen blir det förmodligen en sämre och sämre nedarvbarhet även om man lyckas just nu.

Självklart finns med undantaget som bekräftar regeln! Men bara för det skriver man inte om reglerna!

En bra balans bra BLUP, bedömning och personliga preferenser måste vara det optimala!

Så du har aldrig använt en unghingst med BLUP runt 100 på ett högt bedömt sto?

Nu är inte jag den som stirrar mig blind enbart på BLUP, men i förlängningen blir det förmodligen en sämre och sämre nedarvbarhet även om man lyckas just nu.

Varför skulle det bli det?
Om man tittar historiskt på islandshästens historia, hur länge har BLUP funnits?

(Nu kanske jag är ute och cyklar i en djup sjö men jag provar. :o )

Varför skulle det bli det?
Om man tittar historiskt på islandshästens historia, hur länge har BLUP funnits?

(Nu kanske jag är ute och cyklar i en djup sjö men jag provar. :o )

Ja om du tittar bara på hästen, men sen ska man komma ihåg att BLUP skapades indirekt av islänningarna själva genom att man valde bort vissa hingstar som man visste hade taskiga gener tex. Dvs de hade något som icke var önskvärt, och det ville man inte sprida vidare på samma sätt som man använde hingstar som hade bra saker och som man ville ha mer av och föra vidare.

Idag har vi BLUP systemet i siffror, och med utgångsläge från det så kan det bli lättare att hitta en hingst till en bra sto. Men som med alla individer så finns svagheter, och dessa är ju dumt att förstärka istället kanske man kan hitta en hingst som kan tillföra avkomman lite bättre än vad stoet har i sina svagheter.

Man använder en egen uppfödning hingst, skaffar licenser och allt som behövs. Sedan annonserar man ut denna hingst för ett par tusen kronor per sto och betäckning. Man använder sedan hingsten på sina egna 10 ston även mamman till hingsten.:eek: Den som sedan påstår att sonen inte betäcker sin mor har fel här. Dessa föl säljer man sedan för ca 6-8000 kr stycket till mindre vetande kunder. Hämtningen går till så att man åker med transporten till hagen, där får man peka ut sitt föl ungefär som en marsvinsfarm. Fölet lastas in av ägaren tillika uppfödaren, kvitto skrivs på en servett.:eek:

:eek: Men vad säger du?! Detta låter ju fullständigt horribelt! Dessa människor måste ju stoppas.

I övrigt så har jag faktiskt känt den här 'betäckningspressen' för att jag har sto. Bekanta som tycker att det är klart att du ska ta föl på din häst, hon är ju så snäll och trevlig. Och det är ju korkat att köpa annat än ett sto, för du kan alltid ha dem i aveln.

Och ja, mitt sto ÄR snäll och trevlig, en klippa att rida, har bra blup och skulle säkert få söta små föl. MEN hon har även allergi/eksem och bronkit. Hon har inga speciella gångarter, färg eller något annat som inte finns hos andra hästar. + att vi tycker alldeles för mycket om henne för att riskera att något skulle gå fel ens om jag blev hjärntvättad av tjat. Bara för att man har ett sto betyder det inte att hon ska gå i avel automatiskt.

Vad som förvåna mig är att många inom Islandshäst värden är så negativa mot blupen. Den använs ju mycket och med stor framgång inom, Storhäst aveln, grisar och hos ko.

Men hos många här verka blup vara lika med svårridna hästar, dålig lynne ... .

Blupen på en ej visat häst en förväntat avelsindex. Man tro att denna häst kommer bli så bra som blupen säger. Är hästen sedan inte det vid en bedömning så sjunker blupen och är den bättre så stiger den.

Blupen påverkas mer hos hästar som har höga index från början då man har större förväntningar på dessa hästar.

Tex visades det ett sto föra året som hade en blup på 122 när hon sedan var visat och inte gick in i stamboken så var blup 114. En annan häst hade 101 från början, den hade 99 efter visningen (gick inte heller över 7.5).

2 hingstar blev visade den ena hade 111 och fick bedömning över 8, hade senare 118. Den andra hade 120 och fick senare 125.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar