Betäckningar i år

Sv: Betäckningar i år

Jag har betäckt mitt sto, gulbrun mest gul, som är efter Mökkur Frá Varmalaeke. Hon är betäckt med Askur Frá Hofstadaseli.
Han har allt jag söker hos en hingst, ett extra plus för hans färg.
Hoppas avkomman bli silvergulbrun för det verkar vara som den färgen är väldigt sällsynt.
Idag har hon gått 17 in i dräktigheten.

Senast ändrad:

Vad spännande :)

Jag har mitt sto på betäckning nu. Hingsten är Pan från Kambo.
Hade egentligen inget syfte med just honom. Hade inte tänkt betäcka iår. Men eftersom hennes hälta är sådär och jag fick nys om en lovande unghingst precis här i närheten bekräftade jag (ännu en gång) vilken impulsiv människa jag är. :)
Han är brun och det spelar ingen roll vilken färg fölet får. Känns som vi spelar mellan fux, brun och mörkbrun/svart.

Hade jag planerat den här betäckningen lite mer hade nog Silverkedjans Tjaldur stått högt upp på listan. Ev Bersekur eller Soldan.

Nu håller jag tummarna för att hon är dräktig!:bump:

Jag har 2 ston hos Tjaldur nu, använde honom förra året & är nöjd med resultatet, sen tycker jag att han har en spännande färg.

Jag har även ett annat sto hos Mars frá Feti, vill ha ett föl med högre BLUP & sen gillar jag Mars med.

Betäcker två ungston i Sverige (båda 4 år och insuttna och lovar bra i både lynne och gångarter) Vår Sædotter ska insemineras med Askur från Håkansgården, mammas beslut, hon vill använda Askur för att hennes gamla häst (som har varit och är en underbar kompis i 13 år nu) har samma pappa som Askur och hon hoppas att avkomman ska bli lite lik gamlingen (jag hoppas att den ska bli bättre vilket den nog har alla förutsättningar att bli). Þrist(från Feti)dottern är på betäckning hos Hrimbakur. Han var den hingst här uppe i Norrland som jag var mest intresserad av, jag hoppas han ska kompensera hennes lite stela rygg och osäkra trav.
På Island betäcker vi våra två ston med Natan från Ketillstöðum och Rammi från Búlandi, framförallt för att dessa hästar är i närheten av stona (fast det är jättefina hingstar också)

Kaela åker på betäckning nästa vecka,ska stå där över två brunster.
Bjartur fra Egilsstödum heter den "lycklige" fadern:love:

Motivering:
Gett en del fina avkommer med bra tölt, snygg färg,
Ser fin ut,står rimligt nära.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den smittsamma livmoderinflammationen CEM har konstaterats på islandshästar i Skåne. Sjukdomen kan orsaka nedsatt fruktsamhet hos ston...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den preliminära betäckningsstatistik för 2024 visar en nedgång i antalet betäckta ston jämfört med förra året. Hopphingstarna dominerar...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix