Betäckningar 2017

Ja, nä... det är väl inte meningen att jag ska få något föl helt enkelt. Mitt sto var inte dräktig idag med Dragon Welt. De hittar ingen orsak mer än att hon är äldre (12) och aldrig haft föl. Men vi gör ett försök till. Hon behandlades innan denna seminationen, så det bör inte heller påverka. Nu har hon ändå stått på stationen i 2 månader och tappat alla muskler, så vi kan lika gärna köra ända in i kaklet. Då har vi gjort vad vi kunnat i alla fall.
Stoet jag betäckte förra året var 17 och maiden, hon tog sig på sista och skillnaden var nog att hon fick sprutas igång de två första gångerna då hon hade svag, nästan obefintlig brunst och på sista så brunstade hon rejält. Jag var nästan helt hundra på att hon inte hade tagit sig men det kom allt en liten i år :D
Jag håller tummarna att det går vägen för er :bump:

Ja, nä... det är väl inte meningen att jag ska få något föl helt enkelt. Mitt sto var inte dräktig idag med Dragon Welt. De hittar ingen orsak mer än att hon är äldre (12) och aldrig haft föl. Men vi gör ett försök till. Hon behandlades innan denna seminationen, så det bör inte heller påverka. Nu har hon ändå stått på stationen i 2 månader och tappat alla muskler, så vi kan lika gärna köra ända in i kaklet. Då har vi gjort vad vi kunnat i alla fall.
Mitt sto var 11 år och maiden när hon betäcktes förra året. Tog sig inte på första, hittade en liten infektion, hon sköljdes och tog sig på nästa försök istället (använde Hip Hop). Så ålder i kombo med maiden borde inte vara problemet.

Mitt sto var 11 år och maiden när hon betäcktes förra året. Tog sig inte på första, hittade en liten infektion, hon sköljdes och tog sig på nästa försök istället (använde Hip Hop). Så ålder i kombo med maiden borde inte vara problemet.
Det kanske vanligen inte är något problem med äldre maidenston, men just nu är det "allt vi kan skylla på" då de inte hittar någon annan förklaring. Förhoppningsvis är ju förklaringen bara otur, och att vi har mer tur bästa gång.

Det kanske vanligen inte är något problem med äldre maidenston, men just nu är det "allt vi kan skylla på" då de inte hittar någon annan förklaring. Förhoppningsvis är ju förklaringen bara otur, och att vi har mer tur bästa gång.
Håller tummarna för det!

Valle tora ska semineras idag hoppas nu på att det tar sig. Adeleine ska kollas på måndag igen hin brukar inte ta sig på första försöket så vi hoppas att det tar sig nästa gång

Jag har seminerat ett sto och ett sto som betäcks naturligt, båda i början av juli.
Stoet som betäcks naturligt gick gall ifjol med samma hingst. Hon tog endast ett språng ifjol och samma i år. Hingsten har tydligen svårt att komma in i henne. Min gissning är att livmoderhalsen är stängd? Är det någon som varit med om det här. Ska till veterinären på dräktighetsundersökning och "felsökning" om hon är tom. Hon haft föl tidigare. Seminerad då och blivit dräktig direkt.

Så klart hade inte min ovulerat tills idag...:cool: Jag kan sätta min högra hand på att det är för sent på måndag för brunsten hade gått framåt. Trots sammandragande igår hade hon yttepyttelite vätska. Nu kunde vi inte skölja henne då hon stod kvar. Fattar inte varför hon reagerar med vätska på denna hingsten, har inget minne av att hon gjorde det nån av de andra gångerna förra året. Baktprovet var ju rent redan innan vi började seminera och ändå reagerade hon med vätska vid första semineringen.

@Fritidsryttare har hon problem med hon reagerar på spädningsvätskan ?
Ja, det är den frågan vi ställer oss, eller om hon reagerar på sperman. Med tanke på att hon seminerades med tre olika hingstar från tre olika stationer förra säsongen utan att jag kan dra mig till minnes att hon reagerade så funderar jag på om det är sperman, så många olika typer av spädningsvätska ska det inte finnas enligt min vet.. Nu var det _ytterst_ lite vätska hon stod med idag då vi jobbat förebyggande men man börjar ju ändå fundera.

Då detta är sista semineringen jag gör på henne så lär jag aldrig få veta orsaken och jag tror i ärlighetens namn inte att det är vätskan som ställer till det för henne heller, men det är helt klart ett frågetecken.

Veterinären rekommenderade att starta inseminationen tidigare nästa år så då får det bli så. Inget föl 2018. Jag ska klättra upp på hästen istället :nailbiting:
Varför vill alla ha föl så tidigt egentligen?
Förra året föddes fölis 31/7, var alldeles lagomt
Och i år har vi inte ens varit iväg till hingst än.

Eller så börjar man tidigt för att man aldrig vet om det kommer strula.
Jag började kolla (obs, kolla, inte seminera) mina tidigt i april. Ändå seminerades min ena för andra gången så sent som i fredags p.g.a strul med brunsterna. Den andra tog sig i mitten av maj.
Hade jag börjat kolla nu så hade jag kanske inte fått nåt föl nästa år då det tog två brunster för min ena att bli dräktig och hingsten slutar tappas i början av augusti.
Jag är jätteglad att jag började tidigt i år, det betyder inte nödvändigtvis att jag vill ha tidiga föl.

Vårt sto är beräknat i mitten av mars. Jag ville ha i april om jag hade fått välja men vi började tidigt för att vårt sto inte haft föl på ett par år och utan vår vetskap sprutades hon igång vilket gjorde att det blir tidigt. Som "tur" är bor vi i Skåne så vädret kan vara milt då men jag hoppas att hon kan hålla på fölisen till i början av april iaf.
Har hört från vissa som visar sina föl att dom vill ha de födda som tidigt som möjligt för att dom ska hinna utvecklas men varje individ utvecklas väl i sin egna takt tänker jag.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
551
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama