Jag har aldrig hört att man måste spruta 5 dagar efter brunst, det har ingen veterinär sagt innan. Jag ska se om jag får tag i en annan veterinär i morgon, min svarar inte på telefon. Igen. Den enda veterinären i min del av Skåne som utför UL på hemmaplan, så jag kan inte byta så lätt.
Klart att det inte är konstigt att man ser ett ägg, vad jag menade var att det är tydligt att det finns aktivitet och att inget skulle hindra en till brunst. Det är alltså inget fel på stoet enligt veterinären. En gång, ingen gång. Flera gånger tom så kan man börja reagera, säger vet. Och jag tycker det låter rimligt. Min tanke är då att hon borde kunna sprutas igång för att få en mer kontrollerad cykel igen. Bakterieprov tyckte vet inte var nödvändigt, men mycket möjligt att det blir så nästa gång - ifall det blir en nästa. Att hon skulle sprutas igång är bara för att jag då vet med större säkerhet när brunsten inträffar. Alternativet är att ha hingsten här under närmast en hel brunstcykel (vilket inte längre går pga mitt andra sto) eller att ha stoet lika länge hos hingsten. Jag känner tyvärr ingen som har en ponny/häst att låna ut. Jag kommer inom kort att köpa en till ponny, men vet inte exakt när det sker, men då är problemet löst. Sällskapsproblemet i alla fall..
Men jag är mycket fundersam över varför hon inte ville stå för hingsten när det så tydligt var ett ägg på väg att släppa. Hon kanske blev lite "tagen på sängen" genom att hon inte brunstat alls, verkligen inga som helst tecken, och sen plötsligt kom hingsten hem. Hon visade väldigt klart brunst så pass att hon kissade ner hela hingsten, men han fick inte komma nära. Hon var aldrig så "blockad" i sinnet som när hon i flera dagar stod för hingsten sist. Vissa ston kanske behöver lite mer tid på sig, oavsett hur mycket äggstorleken säger att hon ska brunsta? Och om ägget släppte under kvällen så är det ju inte så konstigt att hon inte ville stå dagen efter. Men den korta cykeln förbryllar mig.
Om stoet hade varit mer flyttbart hade samma undersökning, dvs ultraljud, kostat mig 350:- Därför tycker jag att det är dyrt med 1 200:- i jämförelse. Jag har självklart räknat med ett par sådana kostnader, men hade det varit billigare (häst som går att transportera) hade jag kunnat kolla oftare fram till nästa brunst för att se när det är dags.
Jag lägger ingen tanke vid vart andras valda hingstar bor, så varför skulle det spela roll? Trodde inte att tråden handlade om varken hingstval eller adresser, så ser liksom ingen anledning till varför det skulle vara av större vikt för att få mitt sto dräktigt.
Är det för att jag inte har någon erfarenhet av ston som inte följer normalt brunstbeteende, och att jag inte har valt semin, och att det är en annan ras än halvblod som du
@Miaa tycker känns lite "buskavel" och att det inte är något du uppmuntrar? Helt OK, jag förstår hur det kan synas. Men det känns tråkigt att du dömer ut mitt avelsprojekt med den lilla informationen du har här. Jag trodde att jag skulle slippa försvara mig här då jag trodde tråden handlade om betäckning och inte om varken ras eller metod. Jag hade önskat en mer respektfull ton, en förståelse för att alla gör olika val och har olika förutsättningar.
Jag hade önskat mig mer svar på mina funderingar. Men jag förstår att det inte är det lättaste om man inte använder samma metod eller utgår från helt andra förutsättningar. Semin är ju ändå det vanligaste idag, och verkar vara betydligt smidigare än naturlig betäckning om man har ett sto som mitt, dvs inte visar brunst utan hingst och nu tydligen brunstar oregelbundet. Ni hela buke sitter som jag sagt innan på en mycket stor samlad erfarenhet, något som jag som jämförelsevis nybörjare kan få ta del av. Men tydligen ställer jag ibland lite för dumma frågor, och jag får lite för dumma svar för att jag ska tycka att det väger upp.