Dum fråga då, hon seminerades onsdagen och hade ovulerat på fredagen. Vilken dag är dag 1? Kanske inte spelar så stor roll med ngn dag hit eller dit?Ja är det tvillingrisk ska du kolla tidigare. 15 el senast 16.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dum fråga då, hon seminerades onsdagen och hade ovulerat på fredagen. Vilken dag är dag 1? Kanske inte spelar så stor roll med ngn dag hit eller dit?Ja är det tvillingrisk ska du kolla tidigare. 15 el senast 16.
Fy så jobbigt läge, finns det ingen seminstation du kan åka till istället? Hade hon dubbelovulerat?Min veterinär menar på att man räknar från senaste betäckning/seminering och räknar framåt.
Pga veterinärstrul så kommer jag inte till ul förren på onsdag, det blir då dag 20 från sista betäckning.(Roligt när den enda veterinären som gör ul hemma på gården, och som har sagt att hen kan undersöka mitt sto då, plötsligt går under jorden och inte svarar på telefon, meddelanden eller sms). 20 dagar är, enligt artikeln jag länkat till, sista chansen att kunna klämma tvilling utan större risk - beroende på hur de ligger. Idag är det 22 dagar sedan hon gick in i brunst förra gången, och hon visar inga tecken på brunst ännu. Är mer orolig för tvillingdräktighet än för att hon inte alls är dräktig. Är hon inte dräktig på onsdag är det hög tid för ny betäckning, och då hoppas jag att vet. kan se om det är mer än ett ägg på G, och jag kan vara lite lugnare till nästa koll...
Jo, det blir en seminstation jag åker till istället. De hade dock inte veterinär alla dagar och transporten vi brukar hyra till stoet (vår egna får bara lasta 550kg) var inte tillgänglig. Taskig tajming för strul. Vi har hingst hemma och kollar inte antal ägg innan, men det blir skönt att ha lite koll på det denna gång - ifall hon inte är dräktig.Fy så jobbigt läge, finns det ingen seminstation du kan åka till istället? Hade hon dubbelovulerat?
Är också jätterädd för tvillingdräktighet, åker hellre och kollar några ggr för mycket. Om de säger att det bara finns ett befruktat ägg, kan man vara säker på det? De kommer ju kolla extra noga iom att hon dubbelovulerat men hur noga kan de säga eg? När kan man eg slappna av?
Jo, det blir en seminstation jag åker till istället. De hade dock inte veterinär alla dagar och transporten vi brukar hyra till stoet (vår egna får bara lasta 550kg) var inte tillgänglig. Taskig tajming för strul. Vi har hingst hemma och kollar inte antal ägg innan, men det blir skönt att ha lite koll på det denna gång - ifall hon inte är dräktig.
Jag hoppas att vet ser om det är tvillingar nu, och att det inte kan lägga sig dolt.
Inte för att skrämmas, men i år fölade ett sto tvillingar efter att ha konstaterats inte vara dräktig öht på UL i fjol.
Hur kan det vara möjligt att missa så länge? Usch vad hemskt, för alla inblandade.
Ja är det tvillingrisk ska du kolla tidigare. 15 el senast 16.
Togs det bakterieprov på henne ?Ingen dräktighet här heller, men ett jätteägg! På med släpet och hämta hingsten illa kvickt. Inte ett endaste brunsttecken visar hon! Konstig cykel! Eller kanske inte, hon var ju högbrunstig för 17 dagar sedan (då brunstig i 7 dgr) Vet trodde på ägglossning inom ett dygn.
Hon kan ha en infektion, har man tagit prov?Då har vi gjort UL på Nova , men de kunde inte se att hon var dräktig. Men de kunde inte heller se att hon var på väg in i en ny brunst som hon borde ha varit om hon inte är dräktig. Hon kommer vara kvar hos hingsten ett tag för att se om hon börjar brunsta annars gör vi nytt UL om ett tag.
Tydligen kan det ibland vara svårt att se en fosterblåsa beroende på hur den ligger, enligt veterinär och hingstägare.
Alla andra ston har ju tagit sig på första försöket med den här hingsten så jag hoppas ju att Nova också är dräktig.
Har ju ingen vidare erfarenhet själv av avel så man kan ju bara hoppas.
Någon som varit med om liknade? Eller hört talas om?
Togs det bakterieprov på henne ?