Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mitt Cortez sto är fortfarande dräktigt på 29 dygn Och imorgon kör vi mitt andra sto som ska kollas på 17 dygnet på onsdag ☺ Håller tummarna för att hon är dräktig nu.
Jag önskar att jag hade en veterinär att rådfråga, men min är väldigt svår att nå.
Hur stor kan en äggblåsa egentligen bli? Igår var det 5cm och vet trodde att det skulle släppa inom det snaraste. Livmodern var "aktiv" vilket jag inte riktigt har koll på betydelsen av. Stoet brunstar. Ville inte stå för hingsten varken igår eller nu i morse. Hon beter sig precis som hon gjorde förra gången dagen innan hon verkligen kom i högbrunst när hon då inte gick att rubba framför hingsten. Sen stod hon i 6 dagar, vet ju inte hur länge det hade blivit eftersom jag behövde köra hem hingsten innan brunsten var slut.
Om hon nu följer samma mönster så ska hon alltså högbrunsta i en vecka till. Men går det med ett ägg som redan är 5cm? Jag är jäkligt nojjig på att ägget ska hinna släppa utan att hon vill stå still..
Jag önskar att jag hade en veterinär att rådfråga, men min är väldigt svår att nå.
Hur stor kan en äggblåsa egentligen bli? Igår var det 5cm och vet trodde att det skulle släppa inom det snaraste. Livmodern var "aktiv" vilket jag inte riktigt har koll på betydelsen av. Stoet brunstar. Ville inte stå för hingsten varken igår eller nu i morse. Hon beter sig precis som hon gjorde förra gången dagen innan hon verkligen kom i högbrunst när hon då inte gick att rubba framför hingsten. Sen stod hon i 6 dagar, vet ju inte hur länge det hade blivit eftersom jag behövde köra hem hingsten innan brunsten var slut.
Om hon nu följer samma mönster så ska hon alltså högbrunsta i en vecka till. Men går det med ett ägg som redan är 5cm? Jag är jäkligt nojjig på att ägget ska hinna släppa utan att hon vill stå still..
Skönt att höra. Min vet sa vid ulltraljudet att jag inte skulle hinna den här brunsten, om jag inte hade hingsten hemma. Tur att han bor 10 minuter bort. Det är det som stressat mig, att hon sa att det var så bråttom, att det kunde vara försent redan morgonen efter. Vi får se idag hur det går, om hon har kommit på bättre tankar. (stoet alltså, inte veterinären).Min ena (stora tant) står oftast med äggblåsa tills den är närmare 7 cm...
Så ett bra tag kan de stå!
Hur hade ni planerat nästa betäckning?
Bruns 1: stoet sprutades
Brunst 2. Brunstade 21 dagar efter första tecken på förra brunsten. Brunstade (och stod för hingst) i 6 dagar. Fortfarande brunstig när hingsten togs hem men brunsttecken försvann dagen efter.
Brunst 3: inga som helst brunsttecken. UL dag 18 efter sista betäckning, (17 dagar efter sista brunsttecknet) och då inte dräkti men stort ägg. Hämtade hingsten, hon ville inte stå, sen ur brunst dagen efter.
Hur fasiken ska jag veta när hon brunstar nästa gång utan hingst på gården? Hingsten bor några minuter bort med bil, men kan inte stå på gården då det inte fungerar med mina andra hästar. Så ha honom på gården för att vänta in brunsten går inte den här gången. Ultraljud är jag inte sådär jättepigg på eftersom det kostar mig 1200:- och jag vet att det är ägg som är på G ändå (man såg ett ägg till på senaste ul, men som inte var färdigt för denna brunst). Veterinären är ju tyvärr omöjlig att nå för att höra. Tips? Spruta igång?