Betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare abban80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 649
A

abban80

Jag har ett brukssto som ska betäckat nu i vår. Men jag undrar om någon vet hur lång tid efter själva betäckningen hon måste ta det lugnt. Vi använder henne i jordbruket så man vill ju planera så bra som möjligt.

Sv: Betäckning

De säger ju att de 20 första dygnen ska man ta det lite lugnt... jag vet inte ärligt talat. Det beror ju alldeles på stoet o hennes humör oxå. Vissa kan ju bli helt annorlunda i sättet så fort de är dräktiga:crazy:

Jo det har jag också hört men sen läste jag någon stans att man inte skulle flyta på soet mellan dag 20 till dag 40. För stres kunde få dom att kasta då:crazy:

Det som är viktigt är att hon inte utsätts för onödig stress. Om hon används till arbete på hemmaplan som hon är van vid att utföra så blir det ju varken stress eller smittrisker - låt henne i så fall arbeta som vanligt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
530
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 134
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka