Betäckning och träning?

Urigurien

Trådstartare
Hur brukar ni göra - och vad rekommenderar ni - när det gäller träning i anslutning till betäckning? I mitt fall rör det sig om dressyr på rätt låg nivå...

Hur långt före planerad betäckning gör ni uppehåll i träningen/ridningen?
Hur länge efter betäckning låter ni stoet vila?
Hur länge undviker ni transporter och träningar?

Tacksam för lite info!!
/Uri

Sv: Betäckning och träning?

Hej.
Nu har jag bara betäckt en gång , väntar föl i april:D
Men stoet var igång under hela betäckningen.
Det var bara under tiden hon stod på station som hon inte reds, typ 4 dagar.
I och med att vi ändå körde på koll till stationen, körde vi även och träna. Nu är detta sto väldigt lungt och åker bra.

Det fins en period då det är lite mer kritiskt/känslig, kommer inte ihåg riktigt nu när:confused:

Är förstagångsavlare och har tagit råd av seminstationen, de sa att stoet inte ska vara i för hög kondition, men ändå inte helt avställd. Jag valde att hålla upp med tävlandet pga smittrisk.
Om jag inte minns fel så är det runt 40 dygn man helst inte ska transportera stoet. Är extra känsligt då...

Jag slutar inte träna alls innan betäckningen. Vill hellre att stoet ska vara igång så att hon inte har en massa överskottssenergi, som kan leda till t.ex. onödig stress. Ett sto som mår bra och är vid god vigör är väl att föredra? Jag vilar heller inte stoet efter betäckningen, det finns ingen anledning. Däremot, om man nu insisterar på att åka ut och träna med ett dräktigt sto, så bör man väl se till individen - är hon stressig vid transporter? Blir hon stressad av att åka hemifrån eller av att ridas i grupp? Då är det nog bäst att låta bli under hela dräktigheten.

Har hört (och läst) att dygn 0-45 är de mest känsliga, eftersom det befruktade ägget inte har fäst i livmodern innan dess. Men dräktiga ston ska inte ut och tävla alls i min mening. Har man betäckt dem så ska man låta dem vara mammor, tycker jag. Ser ingen anledning att träna dem direkt efter förlossningen heller, av samma anledning.

Vi tävlar i ponnytrav och det ena stoet åkte på betäckning dagarna efter start och startade några dagar efter att hon kom hem. Även det andra stoet tävlade både före och efter men inte lika tät på båda blev dräktiga och är beräcknade till maj/juni. Sen har vi även en ridhäst som är dräktig och henne brukar jag rida på i hennes takt så nära på fölning som hon orkar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 012
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 250
Senast: Crossline
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 239
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna