Betäcka welshsto med halvblodshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cilvia
  • Startdatum Startdatum
C

cilvia

Vi har 3 welshston sekt B, och nu funderar vi på att betäcka ett utav dom med en halvblodshingst.
Vad kan man förvänta sig för stl på avkomman, hingsten är ca 165 cm hög.

Det man tänker på är ju själva fölningen, kan fölet bli för stort för stoet att föla.

Det är inte fölningen som kan ställa till mest problem. Fostret/fölet rättar sig efter platsen i stoets mage. Däremot ska ni vara noga med storleken på hingstens "organ"! Vissa hingstar är grova, andra ädla...och eftersom en hbl-hingst inte bara är högre än en welsh utan även betydligt längre i kroppen så har de ju inte ev bara grövre penis utan även längre.

Jag lät betäcka mitt welsh av cobtyp-ungsto i våras med gdk hbl-hingst (Hamilton 904) och kollade upp "storleken" innan. Han är tämligen ädelt utrustad, så det var inga problem!

Storleken kan nog bli vad som helst. Både inom ponnygränsen och liten stor häst. Somliga verkar ju bli storhäststora dessutom! Så man kan bara vänta och se.

Jag har aldrig själv varit med om såna korsningar, men ställer mig faktiskt frågande till det man alltid hör. "fölet anpassar sig efter livmodern".
Kan man verkligen vara så säker på det? Nån som VET om det är så, det borde ju isåfall vara ganska unikt i djurvärlden?

Det är ju inte ovanligt att man parar små ston med stora hingstar och welsh + halvblod är ju en erkänd korsning. Och jag tror knappast att det alltid är mamman som är hbl.

Alla foster anpassar sig till (liv)moderns utrymme, konstigt vore annars. Se bara på oss människor! Ibland faller ju oerhört stora män för väldigt små och gracila kvinnor (tex asiatiskor)!

Och att ett fölfoster skulle bli större bara för att hingsten är större kan ju inte stämma. Det är ju inte alltid welsh + hbl blir nån stor häst precis, oftare blir det väl D-ponny och steget från en mellan C-ponny till mellan/stor D-ponny är ju inte så oerhört stort. Det lär ju inte titta fram en 170cm-avkomma efter welsh + mindre hbl!

Jag känner till en hbl-hingst som betäckte t.o.m. B-ponnyston, med den äran. Stoet/stona klarade fölningarna utmärkt och avkomman blev ponny. De växer ju desto mer när de väl har fötts!

Det händer ju inte så sällan heller att hundar blir tjuvparade av "olämpliga" partners. Inte heller där blir det några komplikationer.

Jag vet en sån korsning (mamma hbl på 145 cm, pappa welsh på 128 cm) och avkomman var sist jag såg annons på den 155 cm :eek: Samma sto betäcktes sen med Electro och ut kom en avkomma som nu vid 2 års ålder fortfarande är C-ponny :confused:

Snarare är det väl så att livmodern anpassar sig efter fostertillväxten.
Det jag snarare undrar är om inte det är större risk för komplikationer vid fölning.
Nog för att ston har ett rymligt bäcken, men i alla fall.
På andra djurslag blir det ju ofta stora problem.

Tack för ditt svar.Jo jag vet är att stoet rättar sig efter platsen i stoets mage.
Det jag tänker på är att shetlandsponnyer kan ha svårt med att fölen är för stora, så har vi i allafall haft någon ggr när någon av våra shetlandsponny har fölat.
Men troligtvis blir det en betäckning med ett halvblod nästa år, självklart skall jag kolla upp "organet" först.

Ja, det där med att förutspå avkommors storlek är ju inte så lätt. Bakomliggande hästar/gener kan ju också spela in. Intressant och spännande!

Nja, det tror jag inte den gör. En livmoder kan inte bli hur stor som helst. Naturen är så fiffig att den anpassar fostret inuti mamman och om avkomman sen är genetiskt programmerat att bli större som vuxen så växer den desto mer efter födseln. Inget konstigt med det.

Däremot kan det ju alltid bli komplikationer trots allt. Mamman kan ha trångt bäcken tex. Och foster kan bli för stora trots normalstora föräldrar, likaväl som de kan bli mindre än normalt. Riskerna vid fölning bör inte bli större än normalt. Naturligtvis ska man övervaka fölningarna, som alltid.

Sen så måste man ju såklart ta hänsyn till de inblandade parterna! Säger man bara welsh + hbl, så kan det ju innebära i princip vad som helst vg storlekar. Men det finns ju rejäla welshar och små hbl, eller hur? Och som jag skrev innan, om stoet är C-ponny och man betäcker med ett något mindre hbl (tex Artist, som är ett ex på fadershbl med antal ponnyavkommor) så lär avkomman med största chans bli D-ponny och då är det ingen större skilnad i fosterstorlek. Just welsh + hbl är ju en mkt känd och gångbar korsning tävlingsmässigt.

Själv betäckte jag mitt rejäla welsh av cobtyp-sto med en mindre/normalstor hbl-hingst (163 cm). Men, jag måste säga att jag tycker B-ponny + hbl är lite väl häftigt! Mitt ex ovan fungerade bra, men där var hingsten ädelt byggd och 160 cm hög.

Vilka andra djurslag menar du? Det är lätt att uttala sig kategoriskt... Mina egna erfarenheter gäller kaniner, hundar, katter och getter. Och där har jag inte hört talas/varit med om några komplikationer av det slaget! Naturligtvis inträffar det säkert, men det gör det ju i vanliga fall också. Men om det inträffar en gång med en ponny-hbl-kombination så snackas det nog desto mer. Eller hur?

Shettisar är ju väldigt små. Och ju mindre ett djurslag är desto större risk för komplikationer, ta tex hundar av raserna Chihuahua eller Bostonterrier. De har prop. små bäcken och måste ofta snittas. Eller Fransk Bulldog, där huvudena dessutom är oprop. stora mot bäckena! När man betäcker shettisar strävar man väl efter rymliga ston och mindre hingstar? Om inte så borde man kanske göra det?

Tycker inte man kan jämföra shettisar med tex welsh av cobtyp så där rakt av! Det är ju jättestor skilnad! Å andra sidan tycker jag det kan vara stor skilnad på vanlig welsh och welsh av cobtyp med. De vanliga welsharna är ju betydligt gracilare och ädlare byggda än de av cobtyp.

Men det finns ju som sagt ganska små halvblod. Ta tex en halvblodshingst (renrasig) godkänd för Ridponnyavel, Minotaurus! Han står väl dessutom på semin har jag för mig? Och är inte mer än ca 154 cm hög!

Welsh + xx eller ox är ju också väldigt gångbara korsningar och det finns hingstar av båda raserna som är godkända för RP-avel. Och vill man inte använda någon av de gdk, så kan man ta vilken xx eller ox hingst som helst, men då får avkomman vita papper som Ridponny, men det kan ju kvitta kanske? I nästa led, med gdk RP-hingst får avkomman gröna papper. (Bara liten parentes).

Lycka till med ditt val av hingst (o ras)!

Jag tänker på grisar kor, och även människor, där jag vet många kvinnor som haft problem vid förlossningen för att fadern haft stort huvud, och då får barn med stort huvudomfång.
Betäcker man mjölkkor med köttrastjur så har man ofta så stora kalvar att det blir problem vid kalvning.
Jag säger inte att det inte funkar på häst, men vill veta om det verkligen inte är procentuellt större chans för fellägen än "vanliga" fölningar?

Jag förstår vad du menar, men jag tycker det är olika saker vi pratar om!

Män med stort huvud kan ju säkerligen få barn med stort huvud, men då handlar det ju inte om mannens totala kroppsstorlek gentemot kvinnans, utan något i stil med hundar som Bostonterrier och Fransk Bulldog. Små, gracila asiatiskor har ju fått barn med stora, rejäla amerikaner tex, utan problem. Det var snarare så jag tänkte.

Och kossor av mjökras och köttras är ju så otroligt olika i kropparna! Köttraserna är ju ofantligt muskulösa (utan att ens vara Belgian Blue), medan mjölkkossorna snarare är seniga...all energi går åt att producera mjölk. Varför korsar man dessa två varianter egentligen???

Ang kossorna så är det väl som om man skulle betäcka ponny med Ardenner? Och det är det väl ändå ingen som skulle komma på? (Hoppas jag...).

Som jag skrivit flera gånger nu, betäcker du ett C-ponnysto med en mindre hbl-hingst så lär avkomman med största sannolikhet bli D-ponny och DET är ju ingen större skilnad, egentligen. Eller hur?

Men jag håller med dig om att man inte ska betäcka allt för små ston med allt för stora hingstar. Jag skulle aldrig drömma om att betäcka mitt sto med tex Briar eller Nactus! Även fast det är semin...storleksskillnaden hade nog varit allt för häftig i det fallet.

Fast jag fattade det som att ni pratade om B-ponnyer, sektion B kanske är nåt annant? :confused: :o
Men om vi säger att vi korsar ett russsto med en ardennerhingst, då finns det alltså INGET som säger att fölet blir för stort för att kunna komma ut?

Hihi, nej sektion B är INTE samma som B-ponny! Welsharna är uppdelade i fyra sektioner: Welsh Mountain = sekt A, Welsh = sekt B, Welsh av cobtyp = sekt C och Welsh Cob = sekt D. Sekt B och C har samma höjdgränser, max 137 cm. Det finns såklart både B och C-ponnyer inom den här gränsen, men mitt sto är C-ponny och jag utgick ifrån att cilvas också är det.

Russ + Ardenner skulle jag inte ens försöka mig på! Möjligtvis ett stort Russ och en väldigt liten Ardenner. Russtoet skulle troligtvis gå av på mitten om en Ardenner försökte betäcka. Rent teoretiskt ska ju fostret anpassa sig till stoet, men vid alltför uppenbara skilnader tror jag det kan bli komplikationer likaväl. Som dina exempel med mjölkkor och köttkor.

Har hört talas om en del mysko korsningar där mamman är shettis och pappan av *betydligt* större ras, troligtvis tjuvparningar. Om det nu ens är sant? Där verkar det ju ha gått bra(?), men jag skulle aldrig utsätta ett sånt litet sto för en sån stor hingst!

Kan ju bara ta som motexempel mitt eget föl som föddes i början april. Mamma och pappa lika höga (ca 160), mamman den kraftigare byggda av de båda. Fölet var rejält stort vid fölningen, så pass att min man och jag fick hjälpa till att dra ut det! Stoet hade troligtvis aldrig klarat det själv och jag misstänker att både sto och föl hade dött utan övervakning och fölningshjälp. Så man är ju aldrig garanterad någonting.

Välkommen in i welsharnas mystiska värld. Här har vi sekt A;B;C;D vilket INTE är samma sak som KAT A B C D.
A= Welsh Mountain (ALDRIG över 122 cm)
B= welsh (inte högre än 137)
C= welsh ponny av cobtyp (inte högre än 137)
D= welsh cob (inte under 137)
Alltså en sekt A är oftast en B-ponny medan sekt B kan vara både B- och C-ponny!
Sekt C kan vara B eller C ponny medan sekt D är en stor C eller D ponny men får även bli häst utan att gå utanför rasstandarden.
sekt A är en sluten sekt. Korsar du en sekt A med annan sekt så blir det aldrig en sekt A igen oavsett storlek. En sekt B som är liten blir alltså aldrig en sekt A medan en ssekt A som växer över måtten blir en sekt B.
Hänger du med :D
A+A=A
A+B=B
A+C=C
A+D= C/D beroende på höjd
B+C=C
B+D=C/D beroende på höjd
C+D= C/D beroende på höjd.

Kan bara göra ett inlägg om att vårt ena SEKT A sto (115 hög) är imp från DK och i hennes avkommelista finns det ett föl vars pappa var en sekt D!!! Vårt sto är litet och graciöst och cobbarna brukar ju inte direkt vara små och smäckra :o någon stans. Hon överlevde men jag rekomenderar inte att göra så. Vet att det finns en del uppfödare här i Sverige som har gjort den ordningen. Själv valde jag att vända på steken. stoet sekt D och hingsten sekt A.

Se där ja, hur gör de i England för att hålla isät storlekarna. Eller var det så att de olika ponnykategorierna heter 1, 2 och 3?

Sektionerna heter samma där, Iallafall är mina cobbar som är imp UK reggade som section D i ursrprungspapprerna.
Sen vad KATEGORI är i england det vet jag inte. :confused: Om inte annat så borde de engelska ponnyna gå under de intrenationella mätningsreglerna.

detta kanske inte hör hit, men dt enda ja har hört om att betäcka små ston med stora hingstar är att man inte ska betäcka ett sto under 130 cm med en fullstor halvblods/fullblods hingst..

Låter ju som en lämplig regel. Är inte stoet större så är det ju dessutom bara B-ponny.

Det är faktiskt vårt minsta sto som vi tänkt betäcka, hon är nog 129,5, jag får väl säga åt henne att växa lite mer ;) ;). Men hon är bara tre nu, så lite till växer hon, och det är inte förrän nästa år hon ska betäckas.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: dobbis
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 624
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka