Betäcka tvååring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tashinajess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 252
T

tashinajess

Får man betäcka en tvååring?

Har hört lite olika och vet om folk som gör det????

Är det olika mellan olika raser?

ponny, travare, halvblod?

Sv: Betäcka tvååring

Får det får man, finns inget som hindrar det rent förbudsmässigt. Sedan är det ju en helt annan fråga om det är lämpligt att göra det eller inte.

Ok då vet jag att det inte är förbjudet, men är det lämpligt? Skulle vilja höra lite åsikter om det.

Och är det någon skillnad mellan olika raser, tex travarna är ju i regel snabbare i sin utveckling än ett stort hbl?

Vill gärna ha åsikter och tänkande kring detta?

Det är väl fördelaktigt om hästen är färdigutvecklad hyfsat? Araber t.ex. sägs ju växa klart sent, kanske inte förrän vid 5-årsåldern. Jag kan inte tänka mig att betäcka mitt två-åriga sto (arab)- hon är fortfarande bebis. Möjligtvis nästa år.

jag tror ingen vill avla på ett sto somman anser är sent utvecklat och litet, men om man anser att man har en rätt färdig häst, det är ju ändå svårt att ha koll på insidan och hur som utvecklas.

Jag funderar på hur det kan göra skada om man betäcker ett tvåårigt sto nu sent på säsongen om hon ser relativt färdig ut och är av en ras som brukar utvecklas tidigt ????

Mera åsikter :confused:

Jag tycker nog man ska ge hästen en chans att växa färdigt först.

Jag tycker inte vi har så lite hästar i Sverige så att man måste betäcka en två åring oavsett hur utvecklad den är.
Det är en ren moral fråga.

Jag tycker inte att man betäcker två-åriga ston. punkt.
Sedan händer det ju ändå. T.ex. på Lojsta hed, att 3-åringar får föl.
Men det är väl inget man gör med vett o vilja. Det är bara min åsikt.

Så anser jag också att det är, men vi har diskuterat det här mycket mellan vänner och kunniga, Och frågan kvarstår är det en moral fråga -visst det är det!

Men frågan är, är det oriktigt och fel mot hästen? rent psykiskt och fysiskt?
En del kanske inte är färdiga rent fysiskt och hormonellt.
men om dom brunstar och ser färdiga ut och enligt veterinär får man klartecken?

Frågan är, är det bara för att det är omoraliskt man inte betäcker eller för att det är så att ett tvåårigt sto oftast inte är mogen för det.

Någon som har ex. på lyckade fölningar på betäckta tvååringar och vs. fölningar som gått fel?

Betäcker man varmblod och fullblod som tvååringar?

:confused:

haha, min häst satte på sin halvsyster när han var två, hon var bara ett år!
Ut kom 11 månader senare ett välutvecklat normalt litet hingstföl.
Stoet utvecklades precis som vanligt och sprang sedan in 500 000kr på travet.
Fölet blev en mkt bra ridhäst hos några som inte brydde sig om hans "handikap".

Mitt sto fick ett föl som treåring (före min tid). Allt gick bra, avkomman är lovande, frisk hopphäst och mamma har fått fyra avkommor till. Hon är ca 173 hög så det verkar inte ha påverkat tillväxten (åtminstone inte i slutändan).

Jag träffar nästan dagligen min 2-åring (connemaravalack) och hans jämnåriga kompisar (connemara och halvblod), och jag anser att det är lite väl tidigt att betäcka en 2-åring, när jag ser dem, både i mognad fysiskt och psykiskt.

Jag tror inte att jag skulle betäcka en 2-åring. Men visst finns det finns exempel på det, där allting har fungerat bra.

Connemarorna utvecklas sent. Det tar lång tid för dem innan de är "färdigutvecklade" så att säga. Men om jag nu jämför med halvblodet, som dessutom är äldre än connemarorna, för att han är född tidigt på året, och connemarorna sent, så är det trots allt ingen direkt skillnad på dem nu iaf. Tvärtom, skulle jag vilja påstå. Men jag skulle nog tro att det ändrar sig mycket lite längre framöver?

Just detta med höjden som någon nämnde har jag funderat på.
Har (faktiskt) en välutvecklad 2 åring på ca 173 (jag vet det låter inte klokt).
Just att hon blir så stor är jag lite orolig över.Har funderat på ifall en drhet sätter punkt för tillväxten eller i alla fall bromsar?
Min tanke är inte att betäcka henne(hon skall säljas)men rent hyoptetiskt, vet någon något om vidar utveckling av en ung häst som blir dr och fölar vid 3 ?Jag har då för mig att tillväxt hämmas...

Fick precis lite info om att det är relativt vanligt att man betäcker varmblodstona vid tvåårsålder, om dom får någon skada eller dyl. så att dom inte kan tävla och tränas på rätt sätt under tvåårs säsongen.

Jaså, att tillväxten skulle hämmas, kan vara troligt då mycket energi går åt till fölet och att bära det. :confused:

Jaså, att tillväxten skulle hämmas, kan vara troligt då mycket energi går åt till fölet och att bära det. :confused:

Gamla skrönor!
Förr sa man att om man betäckte ett lite sto som tvååring så växte hon mer. Men man sa också att om man betäckte ett stort sto som tvååring slutade hon växa.

En häst blir så stor som den genetiskt programerats att bli oavsett om den betäcks eller ej. Får den dåliga förhållande så tar det längre tid att växa färdigt än om den har gynsamma.

Fick precis lite info om att det är relativt vanligt att man betäcker varmblodstona vid tvåårsålder, om dom får någon skada eller dyl. så att dom inte kan tävla och tränas på rätt sätt under tvåårs säsongen.

Jag har varit i travavelsbranschen sen 20 år tillbaka, och bara en enda gång har jag hört talas om att man betäckt ett 2årssto med flit.
Jag tror förvisso att det stoet, som för ett par år sen seminerades med min hingst, fanns i jämtland. Ni kanske har egna seder där uppe?:idea:

Förhoppningsvis har vi inte egna seder här :crazy:

Jag har däremot mest hört talas om att man är emot att betäcka tvåårs ston, jag tar bara upp den faktan jag hört och det intresserar mig hur det skulle påverka ett välutvecklat tvåårigt sto.

När jag fick informationen att man betäcker tvååriga vbl sto så gällde det inte jämtland utan trav Sverige överlag, men han sa att det inte är vanligt men det händer ibland, när det är ett välstammat sto som inte kan gå tvåårs säsongen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31