Betäcka tidigt!

Splittan

Trådstartare
Om man vill betäcka sitt sto så tidigt som möjligt, vilken tidpunkt är det då normalt att betäcka???

Sv: Betäcka tidigt!

När hon har släppt vinterpälsen, det börjar bli vår i luften och hon har brunstat. Tror oxå i april. Iofs beroende på väder o vind..

Håller med de andra. Det finns ju de som betäcker i februari också men det är inget jag personligen skulle göra. Det 'normala' om man vill ha så tidiga föl som möjligt är väl april generellt, för halvblod då dvs, även om de flesta nog väntar någon månad till.

Mitt sto som är förstagångare betäcktes i månadsskiftet april/maj förra året och tog sig direkt, dvs beräknas föla månadsskiftet mars/april. Jag personligen vill inte ha föl tidigare än så och därför började jag heller inte tidigare, trots att hon är förstagångare...

Jag har blivit rekommenderad av veterinär att tidigast betäcka på andra brunsten, eftersom den första brunsten kan vara "dålig", d v s att stoet får brunsta länge innan ägglossning sker. Mitt stos första brunst förra våren varade i 12 dagar :crazy:

Görel skrev:
Jag har blivit rekommenderad av veterinär att tidigast betäcka på andra brunsten, eftersom den första brunsten kan vara "dålig", d v s att stoet får brunsta länge innan ägglossning sker. Mitt stos första brunst förra våren varade i 12 dagar :crazy:

gäller det även ston som brunstar genom hela vintern?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V