Betäcka större sto med liten hingst

Retzina

Trådstartare
Jag har lite funderingar på att betäcka mitt ena halvblodssto med vår welsh mountainhingst i år (han har sedan tidigare fina avkommor med halvblodsston). Har en kuperad hage med olika lutningar på nedförsbackar och kan även gräva en grop om så krävs. Vad har ni som har betäckt större ston med mindre hingstar för erfarenhet av detta? Hur gjorde ni? Vad fungerar bäst? Vad ska man tänka på? Tar tacksamt emot era erfarenheter för nu är det snart dags för brunst och betäckning!

1337291474_resized.jpg

Sv: Betäcka större sto med liten hingst

Mitt D-ponnysto betäcktes av en C-ponny (inte lika stor skillnad alls, men iallafall en liten erfarenhet) de gick på fribetäckning och hon själv ställde sig i en nedförsbacke så att han skulle kunna komma till...

Så en grop eller dike är nog det bästa förslaget

Hej! Mitt Engelska fullblod på 159 centimeter blev betäckt med en Connemara som var b ponny. Detta funkade utmärkt och fölet blev en D ponny som var väldigt söt och såg helt vanlig ut. Vi använde frihetsbetäckning i hage och det funkade. :laugh:

Vi har betäckt några av våra arabston med welshmountain och det brukar räcka att ställa stoet i en sluttning så hingsten kommer lite högre än stona.

Mitt tidigare fullblodssto, ca 160, betäcktes med en liten C-ponnyhingst. Hos hingsthållaren fanns en bra nerförsbacke, där det (av sn slump) blivit som ett litet "trappsteg" i överkanten. Stoet ställdes med bakbenen nära "kanten" och det blev alldeles lagom höjd för en bra betäckning.

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel Har försökt läsa på om risken för tvillingar eftersom mitt sto stod med dubbla ägg vid samtliga undersökningar i fjol. På första...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix