betäcka shettis, frågor

Smurfoff

Trådstartare
jag kanske ska låna en 1-årig shettis för senare köp och jag undrar när jag kan betäcka den? ska det vara över 3 år när den skickas till hingsten? om stoet och hingsten är svartskimlar så blir fölet det också? kan man ha stoet och fölet tillsammans med en shettisvalack?

m.v.h malin

Sv: betäcka shettis, frågor

Den bör vara minst tre år, jag tycker man kan betäcka vid tre års ålder om den är välutvecklad och psykiskt mogen dvs inte alltför "barnsligt" beteende. Sen ska man kanske fundera på om den är värd att avla på, stammässigt men framförallt exteriörmässigt så man inte avlar vidare på defekter eller liknande. Ett bra tips kan ju vara att visa den på utställning/premiering för att få en bedömning.

Jag skulle inte ha en valack tillsammans med ett sto som ska betäckas. Många ston som går med valacker blir infekterade vilket kan bli en dyr historia med provtagningar och medicinering.

Sv: betäcka shettis, frågor

OM båda föräldrarna till fölet är svartskimlar så blir 2/3 av fölen konstantskimlar och 1/3 "icke skimmel" rent statistiskt. Konstantskimmelanlag i dubbel uppsättning är letalt, dvs embryon som råkar få denna uppsättning aborteras direkt och stoägaren märker inte ens att stoet har varit dräktigt...
Det kan dessutom bli fux eller rödskimmel även om båda föräldrarna är svartskimlar.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 391
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025