Betäcka Quarter med Painthingst ?

S

Shiney

Om man betäcker quarter med paint blir fölet reggat som en vanlig qh eller ph? Vilket reggar men de i eller blir de dubbel reggade ? berätta det ni vet om att betäcka qh med ph :)

Sv: Betäcka Quarter med Painthingst ?

Det blir en paint.

Om painthingsten är dubbelreggad kan du även dubbelregga avkomman men inte annars.

Som ovan.

Lägger till att du får skicka in kopia på stoets regpapper (båda sidorna) till APHA. Därtill en kostnad om 10 dollar för sk enrollment..

//Waern

En dubbelreggad häst är registrerad i både AQHA och APHA och är alltså både quarter och paint.

Förr reggades alla sk crop outs -dvs quartrar som föddes fläckiga eller med för mycket vitt eller som var för ljusa, tex perlinos/cremellos - som paintar, det var inte godkänt med för mycket vitt på quartern. Därför blev en hel del renrasiga quarterhästar painthästar istället. Numera godkänner AQHA även hästar men mycket vitt/fläckiga/ljusa. I samma veva bestämde APHA att en crop out ej fick reggas som paint om den inte redan hade en paintregistrerad förälder.

De hästar som dubbelregistreras nu är alltså en kvarleva från de gamla reglerna. Så är minst en förälder dubbelreggad och den andra quarter, paint eller också dubbelreggad kan man alltså regga avkomman även i APHA. Men om en förälder är ren paint kan man inte regga avkomman i AQHA.

Qh + Qh = Qh

Ph + Ph = Ph

Ph + Qh/Ph = Ph

Qh + Qh/Ph = Qh/Ph

Qh/Ph + Qh/Ph = Qh/Ph

Är du med?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar