Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ja vad har vi för åsikter här på avel ang detta
Jag vet att fölbrunsten är en reningsprocess men många betäcker ju på den och det verkar ju gå bra.
Ska man eller ska men inte
Just nu är jag så snurrig så jag behöver råd av er alla.
Kan inte så mycket om ämnet, men kan berätta att på den gården där vi står har de sina hästar på lösdrift, med naturlig betäckning. Stona betäcks aldrig på fölbrunsten av hingsten, utan det sker vid nästa brunst.
Det känns som om det finns en anledning till detta eftersom hästarna själva väljer....
Inte för att jag är nån expert, men lite funderingar har man ju alltid.Jag tror det kan vara svårare att få hästen dräktig under fölbrunsten, man jag har aldrig hört att komplikationerna skulle vara fler hos en häst som blivit betäkt under fölbrunsten. Vissa ston vägrar ju dock ständigt att bli dräktiga direkt efter ett tidigare föl, så att man får vänta ett år. Men blir stot dräcktig måste det ju peka på att hästen är redo att bli en kärleksfull moder...
Jag anser att man visst kan betäcka på fölbrunst, OM, man ultraljudar stoet så man vet att hon dragit ihop sig fint och inte har vätska kvar, och har koll på ägget så man undviker språng/semin onödigt tidigt i brunsten, samt att ägglossning infaller MINST 10, helst 14 dagar efter fölning.
Det låter intressant det shapiro skrev!!
Själv så tycker jag nog att man ska vänta ett tag så att stoet får återhämta sig efter det förra fölet. Alla mödrar blir ju slitna!!
...men om man har ston som återhämtar sig tidigt, motioneras och drar ihop sig, ser rena ut i livmodern och står för hingsten så har man 85% chans att få ett stoföl om man betäcker på dag 7 efter fölning
Däremot blir kanske bara 50-60% dräktiga, men då får man ju göra om det
Vi har flera gånger seminerat på fölbrunsten under förutsättning att stoet ser OK ut gynekologiskt. Det har gått bra alla gånger. De har blivit dräktiga och har inte resorberat. Några har ovulerat innan dag 10...
Anledningen till att vi har använt oss av fölbrunsten är att vi har velat få nästa års fölunge lite tidigare.
Jag tycker att det är OK om man undersöker stoet och får klartecken från vet.
När det gäller fribetäckning så är nog inte alla hingstar så avhållsamma att de ej betäcker stoet på fölbrunsten...
Mitt första sto betäckte vi på fölbrunsten då hon alltid gick 16-17 dagar över tiden. Hon var en riktig frögurka av den sorten där det nästan räckte med att visa ett kort av hingsten för att hon skulle ta sig .
Skämt åsido, hon hade inga problem med att ta sig, och givetvis, var hon ordentligt kollad först.
Hästmänniskan Det jag upplevt själv efter att haft hästar i olika stall, både ägt och varit medryttare är när en inte anpassat grupper i hagen på rätt...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.