Betäcka och behandla på samma brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 291
G

Gisburne

Om ett sto ska behandlas för bakterier i livmodern, kan man behandla på samma brunst som man betäcker? Stoet ifråga har en halvt uppklippt caslick (tillräckligt för att kunna bli betäckt) och suger in en hel del träck i slidan nu när den är "halvöppen". Det känns dumt att lägga dyra pengar på en behandling och sedan vänta 3 veckor tills följande brunst och betäcka då. Då lär hon ju ha nya problem med bakterier, eller hur...? :(

Har fått rådet att spola henne i samband med betäckningen, men kan man inte lika gärna göra hela behandlingen då, med Hippotrim också?

Sv: Betäcka och behandla på samma brunst?

Min häst hade lite bakterier i livmodern och behandlades och seminerades i samma brunst och tog sig.

Caslick är en operation där man syr ihop slidöppningen så att det inte kommer in en massa bakterier och smuts från analen. Görs på ston med vulva som lutar inåt. (Där träcket glider "rätt in" i slidan.) Samt på ston med slapp slidöppning, som "suger in" smutsen när de rör sig. Mest vanligt på löphästar.

Min häst hade lite bakterier i livmodern och behandlades och seminerades i samma brunst och tog sig.
Okej, det låter ju jättebra!

Jag har sån ågren inför behandlingen, eftersom mitt sto gärna visar lite brunstbeteende hela tiden, istället för att bli ordentligt brunstig när hon har ägglossning. Vill ju inte behandla när livmodern inte är öppen, det är så onödigt... :angel:

Just colibakterier brukar fungera bra att behandla bort under betäckningsbrunsten.
Det är värre med streptococcer.

Okej, jag minns inte exakt vad hon hade, förutom e-coli. Men det skulle behandlas med samma sak båda två.

Caslick märren jag har måste alltid sköljas innan seminering och sedan sys ihop direkt efter, då tar hon sig direkt. Gör man inte det tar hon sig antingen inte, eller så kastar hon efter någon vecka.

Mitt sto ska sys ihop efter betäckningen, jag litar inte på att hon håller sig dräktig annars. Men vad jobbigt det blir om hon inte tar sig och måste betäckas om...? Kan ju inte vara bra att klippa upp och ha sig...

Semin, så det behöver inte klippas upp något, men hon har ju klippts upp inför den senast föregående fölningen, och sys följdaktligen igen i samband med nästa inseminering.

Dessvärre är det ju naturlig betäckning som gäller för mitt sto, så hon måste vara uppklippt tills hon är "klar". Som sagt, undrar vad man gör om hon måste betäckas om...?

Ja, kanske. I och för sig ska jag inte svära på hur det är i hennes fall, jag kan ha fel när det gäller det här. Märren har aldrig på sju föl gått om en brunst om hon sytts efter semineringen varit färdig. Hon har gått om vid några tillfällen, men då har hon inte heller sytts. Så jag vet inte om hon behöver klippas inför en ny seminering.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 324
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 394
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 276
Senast: Habina
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat