Betäcka med...?

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla!

Jag har ett sto som är född 1992, har tävlat 130 hoppning, är e. Le Mans xx - Rockad 406, trevligt temprament och bra exitör, skulle vilja förbättra traven, och kanske lite mera storlek, stoet är 160 i m.kh. så fölet hade gärna fått hamna på runt 165 cm :d

Någon som kan rekomendera någon bra hingst?, både halvblod & fullblod.

Fölet ska isåfall efterträda stoet när hon går bort & gärna vara allround-typen

Mvh Nougat

Sv: Betäcka med...?

Har det här stoet inte haft föl de senaste åren så ska du nog inrikta dig på en hingst med hög dräktighetsprocent och gärna en som står så att du kan ta stoet till hingsten för att få så färsk semin som möjligt. Allt med tanke på hennes ålder. Bästföre datum för avel är 16 år, efter det så börja ålders förändringarna som kan ställa till med en hel del problem. Så ta också med i beräkningarna att hennes ålder ökar risken för att hon vid en dräktighet inte behåller fostret hela tiden ut. Med andra ord betalningssättet till hingsten om den har dräktighetsavgift eller levande fölavgift.
Hingstar som har bra dräktighet i år och möjlighet till levande fölavgift är bl a Nobel och Cohiba.

Oj, har du tänkt betäcka i år? I sådant fall är du nog ute i det senaste laget skulle jag nog tycka. Man vill ju ha ett par brunster på sig som en marginal i alla fall när man ändå får hosta upp alla avgifter. Eller är du helt enkelt ute och planerar i väldigt god tid? :D

Tack för alla svaren! :laugh:
Tanken är i så fall nästa år, om vi nu betäcker henne :laugh:
Hade det varit intressant stam på fölet med e.Nobel-Le Mans xx-Rockad 406?
Blir det i såfall en multi avkomma?:bump:

Någon som kan ge mig mera fakta om Nobel?:bow:

Det blir en multi avkomma med Nobel.
Nobel är nog en av de mer underskattade hingstarna vi har i Sverige idag. Själv har han placeringar i svår klass i både dressyr och hoppning. Att få placeringar i svår klass i en gren är svårt för en hingst som också är i avel så att få i två är något mycket speciellt.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/5182-nobel

Liknande trådar

Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 959
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 662
Senast: HMQ
·
Övr. Grenar Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel :o Ja funderar lite på att betäcka mitt (fullblod)sto.. Hon börjar bli gammal och tanken är isf...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: ohpus1
·
Avel Hejsan!. Har ett sto f. 1992, e. Le Mans xx u. Balalajka (33) ue. Rockad 406...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka