Betäcka islandshäststo som treåring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kotte
  • Startdatum Startdatum
K

kotte

Hej
Jag har ett mycket välstammat islandshäststo, hon är välvuxen, har ett fantastiskt lynne, bra kroppskontroll och bra gångarter. Jag vill att hon ska få ett föl innan jag ska börja rida "på riktigt". (att hon är lämplig för avel finns det ingen tvekan om).

Frågan är om jag ska betäcka henne som tre eller fyraåring? Vilka för och nackdelar finns det med de olika åldrarna? Hur mycket påverkas ett ungt sto fysiskt av en dräktighet? Vilka erfarenheter har ni med de olika åldrarna?

kotte

Sv: Betäcka islandshäststo som treåring?

Jag är absolut ingen expert... och jag kan bara tala utifrån en egen erfarenhet.. men..

En kompis till mig köpte ett islandssto och hennes föl som hon fått som tre-åring och på henne hade den tidiga dräktigheten och digivningen tagit ganska hårt. Hon var liten och tunn och man fick liksom intrycket av att hon själv inte var riktigt "färdig" med sin utveckling.
När fölet sedan var avvant (vilket tog sin lilla tid) växte hon till sig ordentligt och började se mer "färdig" ut...
Nu vet jag inte hur mycket de hinner växa till sig på ett år, men på just detta stoet hade det klart varit bättre om hon fått vänta ett år.

Så, frågar du mig så hade jag väntat ett år, men jag kan som sagt bara tala för mig själv...

Lycka till hur du än gör...

Hej
Men då måste den hästen varit betäckt som tvååring vilket jag tycker är väldigt tidigt. Jag förstår att den hästen måste varit påverkad av dräktighet-digivning.

kotte

Nej, alltså, fel av mig, den var betäckt som tre-åring... Lite kortslutning... :angel:

Jag har betäckt flera ston vid tre års ålder. Jag tror det är olika från sto till sto, men är dom för omogna tycker jag man ska vänta ett år. Tror man att stoet är moget för ett föl anser jag att det är bra för stoet att få ett föl innan inridningen. Mina ston har mognat mycket genom att få föl. Var noga med vilken hingsthållare du väljer bara! Det är första gången ditt sto träffar en hingst och man vill att det ska bli en bra första erfarenhet!

Eila

Har du ett friskt, normal-/välutvecklat sto ska det inte vara några problem.

Har också ett islandssto som blir 3 nu (helsyskon med godkännda hingsten Njall från fors, för dig som undrar). kommer att betäcka henne i år så att det blir ett föl innan inridningen. Frågan är väl bara med vem? Även om jag har mina aningar åt vilket håll det lutar...

Min erfarenhet är att ca 80% av tre-åringarna är mogna att betäckas.

Då är det smidigt att de hunnit få ett föl innan det är dags för inridning, tar du det ett år senare blir det mer mitt i allting.

Är ditt sto färdigvuxet och beter sig moget i flock och brunstar regelbundet är det bara att försöka.

MEN tänk på att en tre-åring kan behöva en lång period med hingsten så välj en som är stationerad länge på samma ställe!! En bra hingsthållare som har bra uppsyn på fribetäckning i flock är att föredra framför andra varianter. Ett ungsto behöver en flock att synka in sig i och kanske några brunster att lära sig på.

Jag är inte så haj om isisar men vet att dom är sena i sin utveckling.. så jag skulel nog vänta tills hon har vuxit klart iaf.

Jag som mer är inne på hbl skulle betäcka INTE tidigare än när hästen fyllt 3 år och då ska hästen i fråga vara väldigt välutvecklad i sin kropp och höjd. Dvs att den är klar i sin växt
Det bästa är väl att betäcka efter 3 års testet(betäcka sent så fölningen blir i juli) rida under sommaren å hösten å en bit in på våren rida kvaliten på våren fölningen i juli .
Stoet får sin unghästvila i samband med fölningen. Sätta i gång efter 8 veckor rida i paddocken med fölet löst=)
Sen efter avvänjingen rida breeders(nu pratar jag om sv hbl) men isisar måste väl åsså ha någe slags unghästtävlingar antar ja=)

Hej
Tack för era svar. det verkar ju som de flesta av er har positiva erfarenheter av 3 -årsbetäckningar. Mitt sto har inte växt färdigt (fast vilka 3 åringar har gjort det) men är välväxt så jag ska ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska göra. Det passar som sagt väldigt bra att betäcka nu när man ser till inridning mm.

Kotte

Ang unga ston så inom halvblodsaveln så på treårstesterna så får diplomstona rejäla 'sponsorpaket' från (utvalda) hingstägare. För att stimulera till att de ston som fårr höga poäng på treårstesterna kommer in i aveln direkt, dvs betäcks samma år.

Och när det gäller 4-års och 5-års 'årgångstävlingar' för halvblod så ston som betäcks som treåringar får gå i 'en klass lägre' än de som inte haft föl. Dvs en femåring som hade föl som fyraåring (bteäcktes som treåring) får gå mot de andra fyraåringarna sen i kvalitets och så vidare, för att inte 'missa' några möjligheter pga betäckningen.

Nu är ju islänningar färdiga senare än halvblod så där är ju en aspekt att beakta som JAG kan för lite om, men inom halvblodsaveln premierar man i princip tidigt betäckning av lovande ston.

Jag har dock bara personlig erfarenhet av en treårsbetäckning. Den var på ett connemarasto. Hon betäcktes, reds in dräktig och fölade som fyraåring och träningen återupptogs efter avväjningen. Fölet blev mycket trevligt, stoet tyckte väl JAG PERSONLIGEN inte var 'färdig' nog i kroppen att betäckas som treåring (väldigt tanig och valpig än även om hon var väldigt vuxen mentalt). Så JAG trodde faktiskt hon skulle 'halka efter' sina jämngamla kompisar i fysisk utveckling alt föda ett svagt föl. Men trots dräktigheten så när hon var fyra så var hon lika utvecklad som de andra fyraåringarna, trots att hon som treåring låg lite efter i fysisk utveckling. Fölet var välskapt och välvuxet och kärnfriskt, TROTS att det föddes en månad för tidigt, utomhus och under tidernas regnnatt..

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: vtok
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025