Betäcka igen!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
S

snusisgirl

Betäckte lillan förra året men det tog sig tyvärr inte. Ska försöka detta året igen men uppfödaren ska ha fölisen, Nu undrar jag om ni skulle vilja berätta för mig om allt. Lillan ska stå hos mig o föla o fölisen ska vara hos mig till den är klar för att lämnas iväg. När kan man börja rida igen efter betäckningen utan att det är någon risk? Hon ska betäckas naturligt. Hur länge kan man rida när de är dräktiga? Hon blir 4 år i juni, kan man ta ut henne på någon pay & ride i slutet på sommaren? Hon ska iväg o betäckas v 18 då hon bör vara brunstig igen.
Mvh Anna

Sv: Betäcka igen!

Fram till dygn 45 så har embryot inte fäst i livmodern ännu, så de dygnen är stoet/fölet lite extra känsligt, ska inte utsättas för för mycket stress, då kan hon resorbera.

Rida kan man göra sålänge stoet känner att det är ok, varierar från individ till individ, men sista månaden brukar de flesta vara för stora om magen och trötta.

Jag skulle inte riskera att ta ut mitt dräktiga sto på tävling/pay and jump, då det är onödig stress och ökad smittrisk (abortvirus osv...) Finns regler om hur vida man får tävla beroende på hur långt stoet är i dräktigheten, men de reglerna har jag inte i huvet.

Sv: Betäcka igen!

Okej! Kan vara bra o veta hur andra tycker osv! Något annat speciellt jag ska tänka på? Bör man inte vaccinera mot viruset då?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 652
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 406
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 418
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka