Betäcka i år, trots dagens stora hästöverskott?

rakel

Trådstartare
Kommer ni att betäcka i några ston i år, trots det stora överskottet på hästar?

Och OM ni betäcker, varför avlar ni i så fall. För att få en unghäst till er själva, eller för senare försäljning?

Själv låter jag medvetet bli att betäcka, betäckte inget sto i fjol heller. Är mycket avelsintresserad men känner det är för osäkert i dagens läge om man inte får sina unghästar sålda.
Och jag har varken råd att samla på mig hästar, eller att bekosta någon annans hobby (d.v.s sälja unghästar till underpris :devil: )

Vore intressant att höra hur andra resonerar omkring detta! :)

Sv: Betäcka i år, trots dagens stora hästöverskott?

Hade funderingar på att betäcka min unghäst, fyraåring, men skiter i det och rider henne ett år till. Sen får jag se. Har en kombination i huvudet som jag skulle vilja ha för egen del, men... Nä, det får bli senare i så fall.

Vi betäckte bara ett sto förra året, fölet kommer vi behålla själv oavsett. I år betäcker vi nog tre ston och jag är på jakt efter ytterligare ett avelssto. Upplever ett hästöverskott på marknaden, men ytterst få riktigt bra hästar. Avlar främst för eget "bruk" men vi brukar sälja någon unghäst per år och det har än så länge inte varit några problem.

Jag ska betäcka mitt sto iår, jag pluggar och hinner inte riktigt med som jag skulle vilja, går hippolog på wången och i perioder har vi träningshästar och unghästar. Sen finns det inte så mycket tävlingar här uppe och det blir isåfall långa resor och det har jag inte råd med!

Så planen är att hon ska betäckas och när fölis är avvand bli min tävlingshäst. Fölet som förhoppningsvis kommer ska bli min nya tävlingshäst när mamma gjort sitt (: Blir det ingen stjärna så får han/hon bli ridskolehäst.

Vi betäcker förmodligen bara ett sto i sommar, men fölet är redan sålt:):) Jag upplever oxå att det är många hästar till salu men få som har det där lilla extra som jag vill ha, letar själv ny häst och har så gjort ett bra tag men det är få som ens lockar till en provridning...

Sen så är ju Thor gammal och ska bo i skåne nästa sommar, så det vägde helt klart in när vi bestämde för att betäcka ett sto iår ev två:):)

Detta har jag länge funderat på, om man kollar ute på hästannonser så är det otroligt vanligt att det står att man säljer islandshästar som är dräktiga eller så kan man få den betäckt gratis.

Varför betäcker man ett sto och säljer den sedan innan fölet är fött??,det fattar jag inte eftersom det verkar vara en planerad sak i många fall.

Kollar man ute på andra kategorier på hästar på annonserna är det inte fullt lika så vanligt att dräktiga hästar säljes. Eller erbjuds enbetäckning.

Jag kommer ta föl på Jorunn men det är om många år och då är planen att detta lilla föl skall ta över efter Jorunn när Jorunn börjar bli till åren.

Men jag kommer aldrig ta föl bara för att dom är söta och sedan sälja, finns många söta hästar där ute redan:D

Jag ser hur svårt det verkar vara att sälja hästar nu, folk slänger hästar efter en, jhästar somkostat 110 tusen sänks desperat ner till 90 tusen.
Det verkar finnas så många hästar just nu till salu att det verkar omöjligt att få ut de pris hästen är värd.

Det jag kan skratta lite åt är att det verkar bara vara stjärnor til salu, lovande superlovande, supersteg super hit och super dit,,, men trots alla dessa superhästar kostar få över 60000:rofl:

du har inte tänkt på att en del kanske är superhästar, men så är det sånt överflöd av hästar och folk har dålig ekonomi så inga har råd att köpa dessa superhästar och då sjunker priserna.

Jag har sett en del riktigt fina hästar som skulle kostat det dubbla eller tredubbla för några år sen som slumpas iväg billigt bara för att marknaden är överfull och folk inte har råd.

det här med dräktiga ston eller betäckningar handlar ofta om att locka spekulanten med att man får mer för pengarna istället för att sälja hästen för ex 50 000 utan föl/betäckning så säljer man den för 60 och så ingår föl betäckning med gårdens hingst, så tjänar dom som äger hästen lite mer.

Jag köpte ett fint sto dräktigt med en av topp hingstarna just för att jag var intresserad av en avkomma efter den hingsten och det skulle vara roligt att föda upp den själv och vara med från början :)

Liknande trådar

Islandshäst Varje år är det samma sak – denna tid på året poppar det upp annonser på åringar födda 2012, som bjuds ut till mycket låga...
2
Svar
39
· Visningar
5 710
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix