Varför betäcka?

Sv: Varför betäcka?

Det verkliga problemt är alla förbannade eksemston ....
Den hör vintern har jag sett minst fem olika ston till salu, bedömda, med eksem, dräktiga el, kan leverereras dräktiga, från säljare med "gårds/företagsnamn". Skäms på de, säger jag! :mad:
Hellere att Blesa, obedömd men kärnfrisk än att Svala förstaklass med eksem får ett fök....

Håller med dig!
Men det verkar vara ganska många som hävdar att det inte gör så mycket att använda ett islandsfött sto med eksem i aveln men däremot en svenskfödd häst med eksem är förbjudet.
De personerna väljer att strunta i jordbruksverkets rekommendationer kring avel och "skor sig" på okunniga glada amatörer som tror att det är OK att avla på eksemhästar eftersom "gårdsnamn" gör det.

Jag har en avkomma efter Isa.
Jag är helt oskyldig i sammanhanget: det var inte känt när hon betäcktes att hon hade eksem. Hon var dräktig när jag köpte henne.
Resonemanget där var mest att "nu har jag hästen och den är knepig att rida så jag betäcker henne och låter henne gå ett år eller två och ser om hon blir vettigare att rida då".

Isa är inte helt enkel i skallen men blir bättre med tid och fungerar som hobbyhäst.
Avkomman ser helt OK ut även om hon inte är på något sätt spektakulär. Dessutom en trevlig individ som säkert blir trevlig för hobbyanvändning och möjligen lättklass tävling (oinriden men visar fyra rena gångarter i hagen).
Nu när jag äger en hingst, är det förstås lockande att betäcka de egna stona men med Isa tänker jag inte falla för frestelsen pga hennes eksem.

Kunde vara kul att förbättra hästkvaliteten därhemma med hjälp av hingsten, men man kan helst vänta och se vad det blir av både honom (BLUP-hingst två år gammal) och Dagmar först.
Och lyckas sälja av någon annan häst först vilket inte är enkelt även om en ligger nära till hands att sälja när den är ordentligt inriden och grundtränad.

Jag kan bara svara för mig själv, när jag tar för är det endast för min egna skull, jag ska alltså behålla fölet och rida och träna den själv. Då försöker jag välja hingst som jag tror kan ge i kombination med mitt sto ett föl som kan tänkas bli nått för mig!

Sedan är avel ett lotteri.. man kan få nått som inte alls var de man ville och då får man sälja helt enkelt.

Islandshästar får man inte så mkt för som föl unghästar eftersom de flesta rider in förrens 5 års ålder är de många år hästen ska kosta innan man kan få nyttja den så att säga.
Skillnaden är ju på typ sv hbl där man redan som 2½-3 år börjar rida och får på så sätt mer för pengarna eller hur man nu ska se de.=)

Tex ser man ju fina hblföl ligga ute för 45-70 tusen medans motsvarande isisföl med stam och hela kittet säljes för max 25000:-

Det finns massor av anledningar att både betäcka och att låta bli, men tänker man på anledningar att betäcka så är det säkerligen främst en önskan att få föl själv eller åtminstone chansen att få glädjen i att följa fölets utveckling, alternativ om man till äventyrs satsar på att sälja men det är mest företag. Sedan går inte alltid allt som planerat utan ibland tvingas man även sälja fölet även om tanken var att behålla det. Har man då inte planer på ekonomisk vinning så blir priset satt därefter.

Islandshästar får man inte så mkt för som föl unghästar eftersom de flesta rider in förrens 5 års ålder är de många år hästen ska kosta innan man kan få nyttja den så att säga.

Nu för tiden rider man oftast inte in islandshästarna så sent.
De flesta rids in vid 3½-4års ålder

En fråga som absolut inte är spydigt menad, men hur menar du?

Du har en islandshäst som du helst av allt vill träna 3 gångarter på, samt utveckla i hopp och dressyr. Vad jag läst av dina tidigare inlägg inom islandshäst är det inte islandshäst rasen i sig som lockar dig.

Din häst är säkerligen fin på alla sätt och vis, det kan inte jag bedöma men varför avla på just den rasen? Varför inte satsa på en "storhäst"?

Du har en islandshäst som du helst av allt vill träna 3 gångarter på, samt utveckla i hopp och dressyr. Vad jag läst av dina tidigare inlägg inom islandshäst är det inte islandshäst rasen i sig som lockar dig.

Din häst är säkerligen fin på alla sätt och vis, det kan inte jag bedöma men varför avla på just den rasen? Varför inte satsa på en "storhäst"?

Hon kanske har andra planer för avkomman än vad hon har för Jorunn?

Är det dressyr hon är ute efter att rida hade jag dock lagt undan pengarna det kostar att tillverka ett föl och köpt en häst som är byggd för att rida högre skolor i dressyr med.

Man kan ju också vara förtjust i islandshästens temperament utan att vilja ha extra gångarter.

Ja det håller jag med om!

Det finns ju mycket i just Islandshästen man kan tycka om även om man inte vill ha dom extra gångarterna (extra trassel) dom har.

Man kan ju också vara förtjust i islandshästens temperament utan att vilja ha extra gångarter.

Sant. Tror många vill åt "bara" det.
En fråga: hur stor är sannolikheten att lynne alltid nedärvs? Gäller den sannolikheten både bra och "dåligt" lynne? Är ngt lynne "kraftigare" än det andra?

Till VLMF eller vad det var, get a life...

En fråga: hur stor är sannolikheten att lynne alltid nedärvs? Gäller den sannolikheten både bra och "dåligt" lynne? Är ngt lynne "kraftigare" än det andra?

Bra fråga :). Vi har två ston, halvsystrar och samma mamma . Men så olika att man inte kan tro det. Det ena stoet har ärvt mammans framfusighet, medan det andra är en blyger.

Vill man åt lynnet men vill inte ha de extra gångarterna kan man välja någon annan ras, finns flera andra raser och individer med toppen lynne!

Hur stor nedarvbarhet lynne har, har jag ingen aning om. Men jag har följt 4 (5) avelsston under flera år, hanterat och ridit flera av deras avkommor och jag tycker att man "känner igen" hästarna och att de har ungefär likande "lynnes-drag". -eller hur jag ska förklara :p

Nu är jag inte Niela men kan svara för mig själv eftersom jag också har en islänning å jag är totalt ointresserad av tölt och pass men älskar hoppning och dressyr.

För mig kan islänningar vara såå mycket mer än en töltmaskin.
De har ofta ett väldigt bra grundsteg, betydligt bättre än många ponnysar och storhästar.
Jag upplever att man får mer gång för pengarna på en isläning än många andra raser.
Dessutom är de flesta islänningar i perfekt storlek för mig som är lite handikappad.
Förutom det har de en styrka och explosivitetet samt ett psyke som inte många andra raser har.
Sen är det ekonomiskt fördelaktigt att hålla en islänning framför ett halvblod, både i försäkringar och foder osv.
Jag har ett fullblod också och islänningen kostar 1/4 del av vad fullblodet kostar i fasta kostnader...

Så visst finns det anledning att använda islänningar som dressyrhästar, de är ju avlade för gångarter och har i regel ganska lätt för att bära sig dvs bra grundförutsättningar för att bli dressyrhäst ;)
Min islänning är dessutom duktig på att hoppa och älskar det, det i kombination med hans enorma styrka, kvickhet och vändbarhet gör honom livsfarlig för konkurenterna på tävlingsbanorna :D

Senast ändrad:

Vill man åt lynnet men vill inte ha de extra gångarterna kan man välja någon annan ras, finns flera andra raser och individer med toppen lynne!

Så om man vill åt Islandshästens lynne (och kanske storlek mm) i allmänhet och sin egen häst i synnerhet, men inte bryr sig om tölt/pass så ska man inte avla på sin häst utan leta efter en annan ras?

Hur stor är chansen egentligen att få det man söker då? Kanske inte noll, men väldigt nära.

Jag inser att detta antagligen är en provokativ fråga.

Men:
vad är det som är så speciellt med islandshästens temperament?

Jag äger numera sex islandshästar, har tidigare ägt ytterligare en som bröt benet i somras (bodde hos fodervärd sedan några år tillbaka). Har ridit ytterligare en med stor regelbundenhet under ett par års tid (valfritt antal dagar, var uppstallad på samma ställe som jag och ägaren red inte utan jag fick låna hur mycket jag ville), sett ytterligare tiotalet på nära håll.
Så ett begränsat antal men ändå tjugotalet individer.

Jag ser ärligt talat inget ras-typiskt som skiljer rasen från de andra hästraserna jag äger eller varit i nära kontakt med.

Jag tycker mer att det är individuellt.

Så, lite halvt vid sidan av frågeställningen: vad är det som är "islandshästens temperament"?

Jag är helt med på att man kan tycka bra eller illa om en viss individs lynne, oavsett ras.

OT kanske, men måste fråga dig Kryddelydd som har flera av båda raserna: tycker du generellt att fjordhästar har ett mer stabilt/lugnt/coolt temperament än islandshästar? Ledsen om frågan inte passar här, men jag blev bara så nyfiken nu.

OT kanske, men måste fråga dig Kryddelydd som har flera av båda raserna: tycker du generellt att fjordhästar har ett mer stabilt/lugnt/coolt temperament än islandshästar? Ledsen om frågan inte passar här, men jag blev bara så nyfiken nu.

Utifrån de individer jag träffat på: ja.

Jag upplever fjordingarna som mer obekymrade över omgivningen.
Men det är ju ett begränsat antal individer av båda raserna som jag "känner". Därmed är det svårt att generalisera och säga att det beror på vilken ras de har.

Kanske det är så att islänningarna verkar vara mer flyktberedda och därför reagerar lite mer på omgivningen?

Man skulle kunna fundera på om det handlar om islandshästar som "får klara sig mer själva" och inte har människan som ska reagera åt dem, men jag tror inte att det är någon riktig förklaring.

I grund tror jag att det handlar mer om individen än om rasen.
Och jag tror att den hantering de "utsätts för" orsakar mycket av beteendet.

Det pratas relativt ofta om att just islandshästen och dess speciella temperament och jag ställde frågan eftersom jag ärligt talat inte ser något ras-specifikt utan som sagt upplever att det är mer individuellt.

Om jag får lov att generalisera lite så tycker jag nog att det finns två sorters islänningar.

Den äldre modellen där de är mindre, grova, ganska lugn och stabil med hovarna på jorden.

Sen upplever jag att det finns "den nya" islänningen som känns som att den är korsad med ett fullblod, smäckrare, långbent, lite ostabil i psyket som lätt blir stressad och nervös.

Men sen finns det såklart nyanser och blandningar av dem båda också.

Ja min var en såndär spindelbent dam med nerver av spindeltråd.

Inget man slänger upp en direkt nybörjare på...

Givetvis är alla hästar individer och det finns stora individuella skillnader, men en del egenskaper är långt vanligare hos islandshästen än hos andra raser.

För mig är islandshästen oftast en glad, positiv, känslig, stark snäll häst med inbyggd jetmotor. En häst som trots sitt format kan bära upp även lite tyngre ryttare väl. Det är också väldigt behändiga att hantera, sparkar så gott som aldrig mot en människa och man ser sällan sura miner. De flesta islandshästar kan också konsten att slappna av och halvsova tills de har en människa på ryggen och då omvaldas till ett krutpaket eller åtminstone en kraftfull villig ridhäst som passar vuxna.

En del av skillnaderna ligger säkert i hur man hanterar hästarna och hur de får växa upp men för mig spelar det ingen större roll hur hästen fått sina egenskaper utan det som är avgörande är hur hästen verkligen är. Det finns även nackdelar med islandshästen, jag tycker mig se en större andel spända hästar, ofta då bland importer, där det tar tid att få dem att hitta lugnet.

Liknande trådar

Islandshäst Kommer ni att betäcka i några ston i år, trots det stora överskottet på hästar? Och OM ni betäcker, varför avlar ni i så fall. För...
Svar
6
· Visningar
1 686
Senast: silversvart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama