Betäcka hoppsto med dressyrhingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
W

Warmia

Tycker ni att det är okej att "förstöra" en hoppstam med att betäcka med en dressyr stammad hingst.
Jag funderar så det knakar...
Har ett sto med hoppstam, hon har bra gångarter och kommer användas till dressyren då jag har lagt av med hoppningen. Jag vill ha en avkomma efter henne men då jag bara är dressyr intresserad så skulle det passa mig bättre med en dressyrhingst men är rädd att man förstör hennes stam???

Vad tycker ni om sån?

Sv: Betäcka hoppsto med dressyrhingst?

Själv hade jag på ett sådant sto satsat på en multitalang hingst. På det viset hade jag kunnat både behålla kakan och äta den. Chanserna att få en bra avkomma blir ju då också större om sto och hingst kompletterar varandra.

Läste en bra text ("Att välja hingst") på Ängagårdens hemsida, om hur de tänker när de väljer hingst, där de skriver att de aldrig lägger dressyrhingst på en ren hoppstam (men tvärtom går bra) - men att hopphingstarna förstås gärna ska röra sig bra.

Det finns ju flera hopphingstar som lämnar bra gång också, så varför inte leta rätt på en sådan istf en ren dressyrhingst?

Läste en bra text ("Att välja hingst") på Ängagårdens hemsida, om hur de tänker när de väljer hingst, där de skriver att de aldrig lägger dressyrhingst på en ren hoppstam (men tvärtom går bra) - men att hopphingstarna förstås gärna ska röra sig bra.

Det finns ju flera hopphingstar som lämnar bra gång också, så varför inte leta rätt på en sådan istf en ren dressyrhingst?

Tror överhuvudtaget inte att man skall göra "crossover" val mellan renodlade dressyr individer.Valde själv Kennedy till mitt holsteinersto e Alcatraz-Lord-Ramiro,vilket blev mycket lycket. Hon är 3år i år och Helena Larssons påläggs kalv.Skall då tilläggas att både sto och hingst är efter blod som lämnat sällsynt dubbel begåvade avkommor men mer hoppblod än dressyr dito egentligen.

Jag tycker inte att man ska avla bort något utan istället försöka tillföra, d v s att man ska använda så kompletta hingstar som möjligt.
Välj en dressyrhingst som även kan hoppa som t ex Hermes eller Highlight som är hoppstammad men har dressyrmeriter och blup över medel på allt.

Jag tycker inte att man ska avla bort något utan istället försöka tillföra, d v s att man ska använda så kompletta hingstar som möjligt.
Välj en dressyrhingst som även kan hoppa som t ex Hermes eller Highlight som är hoppstammad men har dressyrmeriter och blup över medel på allt.

Precis min åsikt oxå.

Lägger till en på listan över kandidater... Briar har ju jättebra hopppoäng från bruksprovet

Åh så långt har jag inte tänkt att även en dressyrhingst kan ha fina hopp siffror på pappret, eller tvärt om!!

Mitt sto är efter Al Cantino Ue Goldgraf
Många av goldgraf hästarna passar ju till fälttävlan så även där finns ju lite dressyr..... Och hon ska betäckas nästa år som 3-åring så jag har god tid på mig att läsa igenom hingstarna innan det är dags!!

Om du inte ska betäcka förrän nästa år har du god tid på dig att gå igenom de hingstar som har bra poäng på både gång och hopp. Kolla gärna upp hingstarna och avkommor till dem så att du får ett hum om vad de lämnar!

Aerline H är en annan hingst som har höga siffror på allt.

Finns som sagt mycket fin dressyrhingstar med bra hopoäng. Briar, Okeanos, Tsaravitj, Belamour exempelvis. Även QE med sina söner borde lämna både och.

Då fyller jag på med Ludwigs Champion och Corlensky G. Men även Nobel och Lambourghini ger både ock.

Jag fick ett föl för ett par veckor sedan som är 50% hoppstammad och 50% dressyrstammad. Han är en väldigt korrekt och vacker fölunge, som har tre mycket starka gångarter och en grymt bra balans för att vara så pass ung.

Jag tror verkligen på att lägga in lite hoppning på dressyrhästarna. Jag läste i en hästtidning för ett tag sedan att någon högt uppsatt person inom aveln i Sverige hade sagt att han trodde på att dressyraveln behövde få in lite hoppblod för att förbättra bland annat galoppen hos dressyrhästarna. Intressant, tycker jag.

Mitt sto är ca 50/50, har hopp på mammans sida med Marco polo & Legaat blod, Dressyr på pappans sida med Kimberley & Cabochon.

Vi har lagt Nobel på henne som själv är en multitalang, i,50 hoppning & skall göra en Grand prix start iår i dressyr.

Målet är en allroundhäst som kan göra lite av varje.

Men som andra säger här, även en hopphingst kan förbättra gångarterna, även du ska ha ett dressyrinriktad avkomma.

Vi valde Noble eftersom han kopletterade vårt sto bäst & han hade vad jag sökte efter.

jag är inte direkt kunnig på området men hingstarna som slog mig är Hampton som har bra hopp poäng coh bra dressyr... sen quattro B som också lämnar både och och själv går höga klasser i hoppning...

Då fyller jag på med Ludwigs Champion och Corlensky G. Men även Nobel och Lambourghini ger både ock.

En sak är om hingstarna själva både hoppar och rör sig bra-en helt annan om de nedärver detta.Förövrigt är det ju inte alls självklart att begåvade hingstar nedärver sin förmåga överhuvudtaget.Det är därför avkommebedömning är så oerhört viktigt vid avelsarbete!!

Varför skulle du förstöra hennes stam genom att använda dig av en hingst som har en läggning åt dressyren.
Vad som glöms bort i diskussionen är att det är så lätt att stämpla en hingst efter vad den tävlas i för gren.
Men saken är ju den att hingsten går i den gren som ryttaren gillar.
Gillar ryttaren/ägaren dressyr, så går den där, men kan mycket väl vara talangfull även i hoppningen, men får aldrig chansen att visa det.

Så se dig om, vad andra uppfödare har använt sig av för hingst linjer med likartad stam som ditt sto. Och vad det har blivit, framför allt.

Men, som sagt det finns även "dressyr hingstar" som kan hoppa med bra teknik.

Läs senaste Ridsport artikeln om Hans-Yngve där han säger " Lyssna på expertisen o gör tvärtom" :banana:

En sak är om hingstarna själva både hoppar och rör sig bra-en helt annan om de nedärver detta.Förövrigt är det ju inte alls självklart att begåvade hingstar nedärver sin förmåga överhuvudtaget.Det är därför avkommebedömning är så oerhört viktigt vid avelsarbete!!

Både Nobel och Lambourghini har ju vistat att de nedärver sig bra.

Både Nobel och Lambourghini har ju vistat att de nedärver sig bra.

Kan dessa hingstar dåligt,men vad har de lämnat utöver högt placerade 3 åringar?Nobels avkommor blir 7 år i år och Lambourghinis blir väl 5,eller ?

Jag tänkte nog mest på försäljnings syfte. Den som söker en riktig hopphäst vill nog ha en riktig fin hoppstam och inte en dressyr hingst som pappa. Och den som vill ha en ren dressyrhäst kanske inte vill ha hennes hoppstam bakom dressyrpappan???
Det är så jag har tänkt ialla fall men det kanske är fel tänkt??

Nu är väl tanken att jag ska behålla avkomman men ibland blir det ju inte som man har tänkt och det blir försäljning ialla fall....

*KL*

Jag har fått för mig att jag läst någonstans att det inte är önskvärt att avla "fel" (enligt ASVH). (Hade själv en hopphäst efter Chirac).

Var det inte även så att någon av de nya hingstarna hade fått sämre betyg någonstans då det var "fel" härstamning längre bak i släkten

Jag kan ju iofs bara ha inbillat mig det här, men om jag inte minns helt fel var det så

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 992
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 331
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 967
Senast: Fiorano
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka