Betäcka häst med eksem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fellow04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 365
Sv: Betäcka häst med eksem

Men har ditt sto eksem ? Eller är det bara mamman ?

Om ditt sto inte har det så skulle jag glatt avla på henne.
Däremot om hon har eksem så tror jag att jag skulle ha låtit bli. Även om jag tycker det är viss skillnad med ett mycket meriterat sto och ett helt omeriterat.

Det kan jag inte svara på !

jag kan inte tillräckligt om nedärvning av eksem...

jag kan inte tillräckligt om nedärvning av eksem...
Det är det ingen som kan. Man vet inte hur det nedärvs, bara att det finns en ärftlighetsfaktor.

Min första shettis hade eksem. Det finns INGEN i hans härstamning som har det, det är idel ädel högadel i den stammen, ff,fm, mf och mm är samtliga elitpremierade.
Ändå har mamman lämnat åtminstone tre ponnyer som kliat sig. Två av dessa har varsitt helsyskon som inte kliar sig...

De studier som gjorts på islänningar visar inget entydigt, vissa eksembärare lämnar betydligt fler eksemavkommor än "medel" medan andra lämnar ungefär som "medel".

Jag är ändå av åsikten att så länge man inte vet hur det nedärvs så bör man undvika att betäcka ston som själva är eksemhästar. (Åtminstone så länge de är av raser som oftast har mycket utevistelse även som vuxna - det finns ju några enstaka travare med eksemproblem t.ex och dessa kommer ju sannolikt stå på stall större delen av sitt vuxna liv + att det inte är så utbrett inom den rasen, då kan jag tycka det är mer okej att räkna med eksemet som en av de dåliga sidorna som kan uppvägas av ett i övrigt högt avelsvärde)
Att man inte använder hingstar i avel som själva har eksem anser jag vara en självklarhet.

Jag är ändå av åsikten att så länge man inte vet hur det nedärvs så bör man undvika att betäcka ston som själva är eksemhästar.
Jag är av samma åsikt så länge det inte handlar om ston som har extremt bra meriter. De tycker jag att man kan "chansa" på för att driva aveln framåt i vissa avseenden. Precis som du säger så är det ju ingen som vet hur aksemen nedärvs. Därför anser jag det värt att chansa på ston som är extremt duktiga i sin gren.

Men har ditt sto eksem ? Eller är det bara mamman ?

Om ditt sto inte har det så skulle jag glatt avla på henne.
Däremot om hon har eksem så tror jag att jag skulle ha låtit bli. Även om jag tycker det är viss skillnad med ett mycket meriterat sto och ett helt omeriterat.

Mitt ponnysto (c-ponny) har lite exem, dock ej av värsta slaget. Ingenting i svansen, bara i manen. Hon klarade sig bra ända till i juli då någon glömde sätta på exemtäcke och då kom det. Hon började med täcke i juni/juli ungefär. Var går gränsen menar du för att avla på stoet för meriternas skull? Bör hon gå medelsvår först med goda resultat?

Som jag har förstått så spelar det inte så stor roll hur mycket eksem föräldern har, den kan nedärva mycket, lite eller ingenting. Jag skulle nog inte betäcka ett sto alls om det behöver täcke på sommaren. Även om hon var meriterad med bra resultat i msv.

Som jag har förstått så spelar det inte så stor roll hur mycket eksem föräldern har, den kan nedärva mycket, lite eller ingenting. Jag skulle nog inte betäcka ett sto alls om det behöver täcke på sommaren. Även om hon var meriterad med bra resultat i msv.
DETTA är en viktig aspekt i frågan - jag själv skulle ALDRIG vilja ha föl vid sidan om ett sto som har täcke, skaderisken är stor...

Du skriver inte vad det är för eksem. Om det är knottallergi så vet man på islandshästar att arvsprocenten är mycket låg, några få procentenheter, men befintlig. Det verkar vara vissa individer som ärver ner och vissa inte alls. Många stoägare tar risken för den är så liten. Däremot kasseras hingst med sommareksem. Man har forskat mycket på islandshästar och knottallergi, så vill du veta mer så fråga dem som håller på med isisar.

Löses kanske med lösdrift, dvs box/stalldel som föl+sto kan gå in i själva när de vill. Allergiska hästar vill vara inne när de får välja!!!

Avel är att på ett genomtänkt sätt ständigt behålla egenskaper som är bra och förbättra egenskaper som är sämre, genom noggranna val av föräldradjur.
Att då medvetet använda djur med kända riskfaktorer, det är inte avel. Det är att göra fler hästar och kanske har de problem som är bekymmer för både sig själva och sina ägare.
Fölungar är snordyra att ta fram till brukbar hästar och då är det helt enkelt bäst att använda för avel lämpliga djur, alternativt köpa en färdig häst med bra bakgrund.
Det kostar ju inte mer att ta fram en bra häst än en som kan bli dålig.

Du skriver inte vad det är för eksem. Om det är knottallergi så vet man på islandshästar att arvsprocenten är mycket låg, några få procentenheter, men befintlig. Det verkar vara vissa individer som ärver ner och vissa inte alls. Många stoägare tar risken för den är så liten. Däremot kasseras hingst med sommareksem. Man har forskat mycket på islandshästar och knottallergi, så vill du veta mer så fråga dem som håller på med isisar.

Mitt sto hatar alla insekter, även mygg. Hon verkar känslig över huvud taget för allt som sticks och blir nästan förbannad när de biter henne. Är det eksem, tro? Eller bara att hon är känslig? Hon kliar man och svans, men det gör våra andra hästar också. Problemet är bara att hennes tagel av naturen är tunt, så det ser för jävligt ut...

Om det är knottallergi så vet man på islandshästar att arvsprocenten är mycket låg, några få procentenheter, men befintlig.

Fast en arvbarhet på 0,20 räknas som medelhög, vilket visar att det faktiskt skulle kunna gå att minska eksemförekomsten om folk bara kunde låta bli att avla på eksemhästar.

Jag tycker att man inte under några omständig heter skall avla på en häst med eksem.
Finns så många andra fina ston som inte har denna defekt.

MVH Russin8

Som jag skrev precis innan ditt inlägg så har jag bestämt att INTE betäcka henne. Hon är inte min, men vi skulle eventuellt köpa henne, men jag vill gärna börja lite smått med avel och väljer då att lämna tillbaka henne och köpa ett sto utan defekter. Jag hade ingen aning om att eksem var ärftligt förräns jag frågade om råd här på buke. Har aldrig haft någon häst/ponny med eksem förut så. Men nu har jag ju lärt mig något nytt iaf :)

ja jag kanske glömde skriva vilket slags eksem. Det är knotten som är problemet. Så länge knotten finns så behöver hon gå med täcke + huva...

ja men som jag skriveit, jag frågade om råd och har ju bestämt mig för att INTE betäcka henne. Det står i något inlägg innan ditt...

Hon är inte min, men vi skulle eventuellt köpa henne, men jag vill gärna börja lite smått med avel och väljer då att lämna tillbaka henne och köpa ett sto utan defekter.
Klokt beslut!
Det finns massor av defektfria, riktigt fina shettisston till salu om man vill börja med avel.

Toppen, hästvärlden behöver sådana som du, som tänker efter före.

Jag tycker också att du har gjort rätt !

Tänkt, frågat och fattat ett klokt beslut !

Hoppas att du hittar en fin liten shettismärr utan några eksem eller annat otyg ! Så att du kan betäcka och få en frisk fölunge !

Lycka till !

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Habina
·
Avel Jag hade en intressant diskussion med en vän för ett tag sedan gällande varför man betäcker sina ston. I min värld tänker jag att det är...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka