Betäcka häst med eksem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fellow04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 365
F

Fellow04

Jag har en jättesöt liten shettisdam på 18 år. Hon är pigg och kry, bra temperament och bra exteriör och är B-premierad (har bara haft henne i ett halvår så det är ej jag som visat henne), bra stam osv. Hon har haft 2 föl tidigare och allt har gått bra. Det enda negativa som jag kan se är att hon har eksem på sommaren så hon måste gå med eksemtäcke på sig! Tror dock inte att någon av hennes avkommor fått eksemen med sig. Jag undrar bara om detta är ärftligt och hur är det att ta föl på en eksemhäst, nån som har gjort det? jag skulle så gärna vilja, men tvekar lite pga detta...

Sv: Betäcka häst med eksem

KL

Kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan om det skulle vara ärftligt, men däremot så är jag sugen på att få reda på vart du hittar små eksemtäcken?

Jag har en mini-hingst, och han kliar av sig manen på sommaren...

¨åh vad jobbigt, hade min inte haft täcke på sig så skulle hon också klia av sig manen och de täcken jag har är super. Är iofs inte jag som köpt dem, de kom med henne :) men det är boetttäcken, tror dom kan vara ganska dyra men väldigt hållbara. gå in på deras hemsida, den är www.boett.com. har själv varit där inne och kikat men jag förstår inte riktigt storlekarna...

Eksem är ärftligt enligt experterna. Dock finns det flera undantag till det normala. Jag hade ett Connemara-sto som var helt eksemfritt, som jag betäckte med en Connemara-hingst som också var helt eksemfri, men avkomman fick eksem. Började redan som föl på henne, tyvärr. Stoet har fått många flera avkommor efter det, bland annat en godkänd hingst som inga har fått eksem. Hingsten till avkomman som fick eksem har heller inte fått några avkommor med eksem. Vet inte vad som hände, men uppenbarligen var det någonting med hennes immunförsvar från början.

okej...skönt att höra lite positivt iaf! det är ju inte direkt så att man VILL föra eksemen vidare. Min grannes islänning har eksem, hennes 2 föl (tror det var 2) är helt eksemfria...men som sagt, man vill ju inte föra det vidare. kan ju vara ganska jobbigt med eksemhästar...

Min stallägre köpte sig en dräktig shettisdam för några månader sedan och hon har eksem, har fått 2 föl tidigare oxå, tyvärr vet jag inte om dom fick eksem. Vi får se denna avkomma som kan komma omkring april/maj. Hon har gått med hingst sen maj -07, dock har dom inte sett betäckning så vi vet inte när den kommer.

Men hon är tjock och go och fölis sparkar på för fullt :love:

åh så sött :love: hoppas att allt kommer att gå bra med fölning osv. och du måste medela hur det gick sen :) jag har hittat några intressanta hingstar som jag kan tänka mig, men jag har verkligen inte bestämt mig än...är så sugen på en liten bebbe :)

Hehe, ja absolut kan jag uppdatera, det som är spännande mest är väl just detta med att den kan komm när som egentligen. Men inga bäcken släppta och hon har heller inte börja fylla juver så det är nog en tid kvar, nu är detta hennes 3:e föl så jag vet inte alls vad hon visar innan fölning, vi får se :)

Men som det är nu känns det nästan som att Pillan (min häst) kommer föla före henne. Iaf om det ska gå så här seeegt.

Kan faktiskt bidra med en bild på na :)
19598522.jpg

En film på bebbesparkar med :p
http://s130.photobucket.com/albums/p266/Pillisen/?action=view&current=Hstarna080404029_mindre.flv

En islänning är ofta en lite annan exem typ. Det är ofta en reaktion som dom får när dom kommer från island till sverige. Så svensk föda islandshästar är exem risken mycket liten på även om stoet har exem.

helt supergulligt med filmen ju :) man såg verkligen sparkarna!! och tösen var också söt!! hur hög? vet ni vem hon är betäckt med?

Delvis KL.

jag undrar varför man överhuvudtaget nödvändigtvis skall avla på hästar med en defekt som står på SH-s defektlista. Det är ju väldigt onödigt.

Särskilt på shettisar, som jag har förstått det så finns det redan lite för många shettisföl i förhållande till efterfrågan.

Till TS: Köp en fölunge stället !

Hon är 100 hög sa säljaren, men när jag mätte na så var hon 105 tror jag.

Hingsten är en skäck, kommer inte ihåg namnet. Tyvärr så anser jag detta som oseriös avel då modern (hon på bild) är oreggad och tror hingsten var oreggad med. Var något iaf, tror inte hingsten var godkänd heller. Jag och min hjärna, minns inte. Denna information fick jag veta när vi hämtade hem henne.

Ja det är häftigt med filmen, alltid kul och se :D

Till cirkus: Som du ser vad jag skrivit ovan så tycker jag det är dumt att ha betäckt denna dam eftersom det är så mycket mer än bara eksemen.

Jag har länge funderat på att inskaffa en shettisdam och avla på, men då har jag mina krav. Nu när jag lärt mig mer och mer om detta med avel så kommer jag kunna ställa mer krav och även fråga mig för sådant jag är osäker på, därför tycker jag det är såå himla skönt med detta forum, gud vad det hjälper :D

Jag väntar mitt första föl, inte den mest seriösa betäckningen men väl genomtänkt är den. vbltravare/knabstrupper = korsning = ej godkänd korsning inom knabbe och då hamnar fölis i korsningsregistret. Men avkomman ska behållas så jag vet vad jag gjort där som sagt.

för det första så har jag inte skrivit att jag SKA ta föl på henne. Utan att jag funderar, men TVEKAR på att göra det pga eksemen. det är ju därför jag rådfrågar här!!

För det andra så hade jag hoppats på att de som svarar kan svara med lite förståelse istället för att, som du, vara så otrevlig...:angel:

En islänning är ofta en lite annan exem typ. Det är ofta en reaktion som dom får när dom kommer från island till sverige. Så svensk föda islandshästar är exem risken mycket liten på även om stoet har exem.

Det är inte en annan eksemtyp, men det är riktigt att islandsimporter oftare än svenskfödda får eksem, eftersom den typ av svidknott som eksemhästar oftast är allergiska på inte finns på Island. Därmed inte sagt att svenskfödda inte kan få eksem! Men siffran ligger väl på 6-7% av de svenskfödda som får eksem och uppåt 50% för islandsfödda (gamla siffror, kan ha ändrats, men ger ändå en uppfattning om storleksordningen).

Till TS: Eksem är ärftligt. De studier som gjorts på islandshästar visar att störst risk att drabbas av eksem har de hästar vars båda föräldrar har eksem, "mellanstor risk" har de hästar vars ena förälder har eksem, och minst eksemrisk har avkommor till helt eksemfria föräldrar.

Att ett eksemsto fått två föl utan eksem säger inte särskilt mycket - det statistiska underlaget är alldeles för litet! Det är bara hingstar som får tillräckigt många avkommor för att man skall kunna säga något om risken att "eksemanlaget" förs vidare.

Det pågår fortfarande studier om eksem på islandshäst. Ett antal hingstars avkommor (dvs samtliga avkommor till de hingstar som haft tillräckligt många avkommor) har valts ut och ägarna har fått svara på frågor om eksem hos avkomman och stoet, man har fått skicka in tagelhår och blod för DNA-analys m.m.

Angående att betäcka ett eksemsto så tycker jag inte det. Det finns en anledning till att eksem ("man- och svansskorv") finns med på jordbruksverkets defektlista (eller har funnits med, jag är inte säker på om listan finns längre?).

okej jag har aldrig sett listan. Har funderat på det där med betäckning ett tag men inte riktigt vågat göra det med tanke på vad det handlar om. men det är väl bara att vänta så får nästa häst bli ett sto ;) UTAN eksem haha :rofl:

Ursäktaom du uppfattade mig som otrevlig. (Själv kan jag inte se det otrevliga jag har skrivit).

Det är bra att du funderar och frågar.
Ibland får dock inte de svar man helst hade velat ha.

ingen fara...nej men efter tänkande och så så har jag kommit fram till att det är ju inte bra att föra det vidare. Man får ju se det så...Än så länge är hon inte min (ska eventuellt köpa henne i sommar), men jag har börjat tänka mer på det där med avel det senaste (nån gång ska ju vara första ggn) och dessutom är jag med barn och vill ha en bra barnponny, då ett sto man kan ta föl efter. Så efter lite funderande här idag så kanske jag lämnar tillbaka henne och skaffar en liten welsh eller något. Det är ju också en bra barnponny...men men...får se vad som händer. kanske har henne kvar ändå, som sällskap...

Som jag precis skrev i en annan tråd så är det inga seriösa uppfödare som tar emot eksemston till sina hingstar. Det har kämpats i flera generationer inom shetland för att bli kvitt eksem och jag tycker att det är jättetråkigt att vissa stoägare ändå betäcker sina eksemston och gärna tidigt på säsongen innan stoet börjat visa tecken på det. (För att hingsthållaren inte ska se det och porta stoet.) Jag förstår tanken att vilja ha ett föl efter sin egen häst, men har hon eksem så finns det ingen anledning. Det finns, som någon skrev, så många föl därute som behöver ny ägare - varför inte köpa ett av dem istället?

Jag hoppas att du inte uppfattar mig som otrevlig heller, det är bara krass sanning att eksemhästar inte har i aveln att göra.

Delvis KL.

jag undrar varför man överhuvudtaget nödvändigtvis skall avla på hästar med en defekt som står på SH-s defektlista. Det är ju väldigt onödigt.

Särskilt på shettisar, som jag har förstått det så finns det redan lite för många shettisföl i förhållande till efterfrågan.

Till TS: Köp en fölunge stället !

Exakt! Vi som avlar eller ens tänker på att avla måste vara ärliga mot oss själva o våra hästar o välja bort exemhästar osv för att föra rasen framåt inte bakåt!

Håller med dig i sak men tycker att undantag finns. Inte inom shetlandsaveln men inom svensk ridponnyavel och kanske även inom islandshästaveln. Mitt ponnysto har full fin stam och är reggad. Hon har ett utomordentligt bra temperament, bra korrekt exteriör, har gångarter långt utöver det vanliga samt är en superhopphäst+snabb som vi hoppas kan tävla SM om något år. Hon har redan vunnit mycket. Mamman till henne har exem men går som avelssto eftersom hon visat sig få så bra avkommor. Själv har hon tävlat LA hoppning med framgångar. Ska man då inte avla alls på mitt sto? Jag tycker att man kan det om man är medveten och försiktig, dvs kollar noga att man väljer en hingst helt utan exem och exemanlag. Men den aveln ska bara bedrivas utifrån att stoet har någonting speciellt att tillföra som det blir svårt att nå utan att använda henne i avel.

Vad tycker ni?

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Habina
·
Avel Jag hade en intressant diskussion med en vän för ett tag sedan gällande varför man betäcker sina ston. I min värld tänker jag att det är...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka