Betäcka eget sto vs. köpa föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solenbakommolnet
  • Startdatum Startdatum
...Nåja...ung som dom gjorde med mack lobell o ett fullblodssto, stofölet som sedan föddes betäcktes med spolite lobell och det blev Human Behavior

...inte riktigt som i ditt fall, men medveten avel i nedre led....

Enklast är att köpa ett föl. Då har man ju individen framför sig och kan leta efter det man verkligen vill ha...
Kostnadsmässigt går det på ett ut..... Om vi nu talar om rasavel...

Problemet kommer med alla som vill ha en häst men som inte vill betala åtskilliga tiotals tusen för ett föl eller äldre häst.

Dessa är hänvisade till den så kallade "buskaveln". Där kan man hitta billiga individer. (Och även bra sådana även om rasförespråkarna rynkar på näsan...)

Obs jag försvarar inte buskaveln på något sätt!!!

Men jag kan gå till mig själv. Har flera hästar i stallet både raser och korsningar. Om jag skulle ta föl på en av stona och inte ta hänsyn till stamm, utan bara titta på den tilltänkta moderns utseende och psyke så skulle jag ta ett föl på mitt korsningsto...

Hon har helt okänd stamm. Men det är en underbart vacker häst. Dessutom är hon begåvad med ett underbart psyke...Jag skulle i så fall leta en hingst som matchar hennes både till utseende och psyke... Men det är OM jag skulle avla på henne!!! Och det är ju en helt annan historia...

Jag förstår inte riktigt varför man köper ett föl (har själv gjort det vid ett tillfälle och den blev inte riktigt vad man hoppats). Visserligen är inköpskostnaden lägre men risken att något händer med unghästen innan den är klar för inridning är stor. Sedan kan det visa sig att den inte håller måttet eller inte håller för träningen. Här kan man lägga ner massor av pengar och tid på en unghäst som kanske man aldrig kommer att få rida. I mitt tycke är 3-4-åriga hästar så pass billiga i inköp i förhållande till den kostnad och risk det innebär att föda upp den till ridningsbar ålder, så det är bättre att satsa på det. Är den dessutom inriden av ett proffs så mycket bättre, den är bra grundarbetad och hållbarhetstestad. Har själv fött upp ett antal föl som jag försökt sälja när de ridits in (bortlämnade till proffs), ingen av dem har gått ihop ekonomiskt, och då har jag ändå tillgång till stallplats, bete och foder på vår gård med kreatursuppfödning. En av hästarna fick jag dömma ut som 5-åring pga återkommande problem med ett bakknä, en toppenfin dressyrhäst som tyvärr inte höll för ridning. De andra har också drabbats av skador, borrelia od som fördröjt deras träning så att de kommit efter sina jämnåriga, därmed är ingen villig att betala bra för dem trots att de är av mycket bra kvalité. Enda orsaken man håller på med detta är att det är så roligt att välja hingst till sin märr och sedan se hur resultatet av betäckningen artar sig. Men avel ska man bara bedriva om man har en toppenmärr, kostnaden är ju lika stor för ett föl oavsett moderns kvalité. Att föda upp en medioker häst med avsikt är ju onödigt, många uppfödningar blir ju sådana ändå, trots toppstam.

Jag skulle betäcka Patsy. Hon är en mkt god representant för sin ras (fick 9 på rastyp i söndags), väldigt bra i huvudet, exteriört korrekt och rolig att rida. Avelsdiplom, dressyrdiplom, klass I hoppning, en BIS i år, klassvinnare Connemarariks osv.

Alltså, varför köpa ett avvant föl när jag kan göra egna fina? :)

Jag har alltid undrat över den kombinationen i Human Behaviour. Är det en känd uppfödare som vågade så stort? Skoj hur som helst! Otillåtet nu har jag förstått...

jag tror det var Adielssons själva som har gjort det, dom var ju galopptränare innan..Numer får man inte hästarna inreggade om det finns fullblod i dom...frågan ärväl om man får fortsätta och betäcka med dom "befintliga" som är lagligt framställda :cool:

betäcka stoet.

eller övertyga mitt stos uppfödare om att får köpa hennes dotter Lambi, och dennes dotter Ojsan. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka