Betäcka efter 3-års testet i vår?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare goldengalactica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 286
G

goldengalactica

Tänkte höra hur många som planerar att deltaga i treårs testet samt betäcka efter testet? Spelar resultatet där någon roll för om ni väljer att betäcka eller inte? Har ni som ska betäcka redan valt hingst eller väntar ni på hingstturneér / bruksprovsresultat?

Sv: Betäcka efter 3-års testet i vår?

Är det ingen som ska betäcka sin treåring? :confused:

Jag har ett treårigt welsh mountainsto som jag hela tiden planerat att visa på treårstest. Ponnyernas tester (treår och kvalitet) brukar vara i augusti-september. För några veckor sedan fick jag veta att den närmsta arrangerande föreningen, Roslagens Ponnyavelsförening, kör treårstest redan 19 maj! Fick lite smått panik då jag fortfarande, trots att stoet är en egen uppfödning, inte löshoppat henne. Har hela tiden tänkt att det hinner vi med under sena våren-sommaren med tanke på de "vanliga" tiderna för testerna. Mitt sto har sedan hon varit föl åkt på flertalet utställningar, är van att åka transport både ensam och med sällskap, mycket lättlastad och i övrigt välhanterad. Nu har hon även hunnit löshoppa två gånger och det går finfint. Lite mer teknikträning så blir det ännu bättre men det är ju "hela" tre månader kvar till visning så det hinns med.

Funderingar har jag såklart haft huruvida jag ska betäcka henne som treåring eller inte. Jättekul att ha föl men samtidigt är det inte bråttom då jag inte planerar att sälja henne. Som det lutar åt i dagsläget blir det treårstest, magert sommarbete med box nattetid och visning på sommarpremiering i augusti. Sen ridträning inför nästa års kvalitetsbedömning och trolig betäckning år våren 2008.

Kommer inte ändra beslutet beroende på resultat vidtreårstest. kulle jag få för mig att låta betäcka henne i år beror det på andra faktorer och då skickar jag iväg henne snabbt efter testen men då kommer jag inte kunna visa henne på kvalitetsbedömningen nästa år eftersom hon förhoppningsvis har föl vid sidan. Jag vill dessutom ha mina föl helst i april före betessläpp så det gäller att stona tar sig direkt. Hennes mamma betäcktes första gången som fyraåring, gick kvalitetsbedömningen med strålande resultat och har därefter fått superfina föl varje år.

OM jag köper ett sto (3åring) kommer den betäckas redan innan 3årstestet då jag vill ha fölet helst redan i mars/april så jag hinner sätte igång stoet under sommaren så jag kan visa henne (utan föl) på kvaliten som 4åring.

Mitt sto som är 1 i år ska betäckas som 3-åring oavsett resultatet.
Antar att du är ute efter om stoet får diplom o kan utnyttja stimulanspacketet o att det gäller hbl?
Jag vill också att fölet ska komma i april så jag vet inte hur jag gör.
Men jag kommer ha ett hum om hon får diplom eller inte så då avgör jag tidpunkt då.
Vet inte om man har betäckt innan med hingst som ingår i stimulanspaketet om man kan få rabatten sen om man visar upp diplomet?

ja det är hbl jag menar. glömde bort ponniesarna, sorry!
ingen aning ang stimulanshingst i efterhand... låter tveksamt.
gäller det "bara" stimulansston att de får starta året efter? jag trodde det gällde alla:confused: ?

Mitt sto som är 1 i år ska betäckas som 3-åring oavsett resultatet.
Antar att du är ute efter om stoet får diplom o kan utnyttja stimulanspacketet o att det gäller hbl?
Jag vill också att fölet ska komma i april så jag vet inte hur jag gör.
Men jag kommer ha ett hum om hon får diplom eller inte så då avgör jag tidpunkt då.
Vet inte om man har betäckt innan med hingst som ingår i stimulanspaketet om man kan få rabatten sen om man visar upp diplomet?

Det är många hingstar som ger 1000 kr rabatt till diplomston, och denna rabatt dras på den senare avgiften. Dvs jag "struntar" i såna fall i om stoet ingår i stimulanspaketet eller inte (uppenbarligen efter som jag betäcker innan i såna fall)

Som var till att man kan visa dem senare så jo jag vet men varför "seeeega" så in i h-e :confused: hästen har ju bara gått dräktig... Inte haft en livshotande sjukdom (därom kanske många "tvistar" ;)) men jag tycker inte det är en "omständighet" som gör att jag kommer ta det mer eller mindre hårt med stoet !

där finns det nog många olika åsikter:p . jag respekterar ditt val och kan bara svara för mig och vi skulle aldrig hinna färdigt till september pga dräktigheten. men det beror ju på hur välriden hästen var innan också. vi har/hade en hel del arbete kvar innan vi fick trappa ned på ridningen. jag tycker inte det är att sega utan kommer sätta igång ganska tidigt och sedan träna på , men jag tycker att jag får en jättebra chans att komma med en riktigt bra utbildad häst som faktiskt har en fördel gentemot de andra startande.
ang stimulanspaktetet vet jag hingsthållare som ger samma betäckningsvillkor till diplomston fast deras hingst inte ingår i stimulanspaketet, det är ofta mer förhandlingsbart än man tror! det man missar är ju div startavg/reg avg.
fast huvudsaken är ju att man väljer en hingst man tror på!

Mitt 3åriga halvblodssto kommer inte att betäckas efter el före 3årstestet i år. Ska rida in henne ordentligt under sommar/höst och sedan troligtvis betäcka henne 2008. Detta beror dock på hur hon fungerar. Går hon super och visar samma kvalitet som hon gör nu kommer hon få göra sin kariär innan det blir eventuella föl. Hon är efter Cortus och har fått hans lugna temperament, hon är mycket snäll och reds in nu under två veckor hos Niklas Jonsson. Hämtade henne igår, innan vi lastade och åkte hem fick jag pröva rida henne och hon gick obehindrat i skritt,trav och galopp. Hon hoppar även med god teknik. Behöver endast bli lite säkrare.
:idea:

Det jag menade med tidpunkt var hur stoet var i sin tillväxt.
Jag tycker mig kunna så mycket att jag kan bedömma om stoet kommer få diplom eller inte.
Men om stoet är överbyggd eller har problem i tillväxten så väljer jag att inte visa.
O då kan man ju inte anv sig av stimulanspaketet.
Jag tycker inte man behöver sega för att hästen fått föl.
Allt beror ju lite på hur stoet mår efteråt o hur mycket hon ger sitt föl. Men vi brukar sätta igång dem ca 3 v efter fölningen.

där finns det nog många olika åsikter:p . jag respekterar ditt val och kan bara svara för mig och vi skulle aldrig hinna färdigt till september pga dräktigheten. men det beror ju på hur välriden hästen var innan också. vi har/hade en hel del arbete kvar innan vi fick trappa ned på ridningen. jag tycker inte det är att sega utan kommer sätta igång ganska tidigt och sedan träna på , men jag tycker att jag får en jättebra chans att komma med en riktigt bra utbildad häst som faktiskt har en fördel gentemot de andra startande.
ang stimulanspaktetet vet jag hingsthållare som ger samma betäckningsvillkor till diplomston fast deras hingst inte ingår i stimulanspaketet, det är ofta mer förhandlingsbart än man tror! det man missar är ju div startavg/reg avg.
fast huvudsaken är ju att man väljer en hingst man tror på!

Mnja jag är ju av den "åsikten" att en fyraåring ska inte kunna mer än bli riden "på tygeln" i alla gångarter och hoppa 1 m under ryttare.. Jag behöver inte ha en fyraåring som kan göra byten eller andra "krumelurer" (då allt sådant kommer senare och med mer muskler/styrka). Visade en valack 98 som gick till RIKS (gångarter) och han kunde definitvt inte mer än detta. Så att säga att man "skyndar" ett 4årigt sto som haft föl om man startar den som vanligt som 4åring är inte nåt jag köper. Som Kicket sa, man kan sätta igång stoet ganska tidigt efter fölning om man vill, och det utan att varken sto eller föl tar skada. För vi pratar ju fortfarande om ridning på "grundridningsnivå" och inte tävla msv...

instämmer helt! tycker också stoet skall igång så snart som möjligt, men känner bara att just vi inte skulle hinna då vi har en bit kvar till ändamålsenlig form samt att kunna visa elasticitet. vi har ej hoppat uppsutet än. absolut inga krumelurer här, men vi har för mycket arbete kvar helt enkelt. men det har ju med att göra med hur mycket erfarenhet man har som ryttare också. detta är min första egna unghäst.

Jag har ett 3 årigt sto, som skall betäckas direkt efter 3årstestet. Anledningen är att hon behöver ett år att vila och tänka igenom allt samt att växa i sig. Jag har betäckt mitt andra sto när hon var 3. detta bara gynnade henne i tillväxt och "mogenhet".

Jag har ett sto e. cornetto- almeto z som jag tänkt betäcka efter 3-års testet.. resultatet kommer förmodligen inte avgöra vilken hingst det blir, eftersom jag redan nu håller på att välja ut lämplig kandidat. :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 879
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 804
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 762
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka