Betäcka B-ponnysto med häst?

Dolly

Trådstartare
Hej! Undrar ifall man kan betäcka en dartmoorkorsning på 116 cm med en stor ponny eller häst? Det är nämligen så att jag skulle vilja få en större avkomma efter henne.(jag komer antagligen inte betäcka henne men om man drömmer lite :P) Typ D-ponny el större som någon som är 170 cm kan rida.

Har läst att det finns typ Dartmoor/fullblod eller Dartmoor/halvblod korsningar. Är detta farligt för stoet?:confused: Hur stor blir avkomman igentligen?

OM man skulle betäcka kan det ju vara bra att veta ungefär hur stor avkomman blir. För blir den inte större än en c-ponny så är det ju inte nödvändigt att fresta på stoet genom att betäcka med en såpass stor hingst.:crazy:

Sv: Betäcka B-ponnysto med häst?

jag vet att där jag jobbade innan betäcke en ädel hbl hingst på 163 cm en b ponny. de gick super. ut kom en underbart söt bebbe utan problem. räknas bli d ponny.

O, det lät lovande, vet du möjligtvis vad denna hingst heter? :P

De dartmoor/halvblodskorsningar jag vet har blivit C-ponnyer,134-138r( sto 118-122) Fölningarna har gått bra, fostret anpassa sig efter moder, växer sedan snabbt. Däremot kan problem uppstå vid fölning om hingsten lämnat kraftigt bogparti och ben tex. Själv har jag 3 st dartmoor/fullblodkorsningar vilket jag personligen tycker blir bättre.

Naturen är fantastisk på att anpassa sig, men ibland kan det ändå gå fel. Betäckte vårt f.d. shetlandssto med en större welsh B-ponny (inte så fasligt stor höjdskillnad). Stoet är sådan att hon lurade oss inför varje fölning, likaså lyckades hon denna gången, så trots att vi var ute flera gånger under natten så fölade hon precis efter en av gångerna och då fölet var rätt stort så blev det väldigt jobbigt för henne - lyckligtvis klarade hon sig, lyckades få ut honom på egen hand, men inte fölet som dog under fölningen.

haydn 977.. har betäckt ett antal ponnys för att få ridponny avkomma. då får avkomman minst 37,5% fullblod i sej. han själ är 75% fullblod och 25 halvblod.
lämnar ädla snygga föl efter sej.

Vi har ridponnyhingstar på vår seminstation och tar emot ett antal ston i ditt stos storlek varje år, generellt sett kan en hingst öka en avkommas storlek med en kategori t.ex B ponny + D ponny blir maxad B eller C ponny, jag har sällan sett att det kan bli en D ponny! Ska du betäcka ditt sto med en större hingst ska du absolut använda semin och inte låta en stor hingst betäcka ditt lilla ponny sto. Det finns trevliga Fullblodshingstar typ Fabian xx från www.sportponny.se som håller D ponny mått.
Om stoet inte haft föl förut ska du inte börja med en halvblodshingst. Fölets storlek anpassar sig efter stoets storlek, det kan omöjligtvis bli en jättehäst från ett litet Dartmor sto! Men C ponny går nog bra att få! Lycka Till!

Jag har faktiskt seminerat flera just dartmoor-ston med våra PRE-hingstar. Har dock rekomenderat de två av våra hingstar som är ädla i typen, just med tanke på huvud, ben och bogar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Ciccibella
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 699
Senast: tuaphua
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka