Betäcka 2004

shady

Trådstartare
Ni som skall betäcka era ston nästa år, har ni börjat fundera på vilken hingst ni skall välja?

Motivera gärna varför ni funderar på den/dom hingstarna.

Vilken stamm har era ston? Är dom hopp/dressyr eller kanske fälttävlands inriktade.

Skall ni behålla fölet själva eller skall ni sälja?

Möjligtvis ska min fuxmärr betäckas till våren.
Fast det är inget halvblod, utan en kallblodstravare. Hon har sprungit in bra på travet, 150 000, men trots det (hädelse...) så funderar jag på att inte lägga kallblod på henne.. Travfolk blir upprörda när de hör mina funderingar, men jag lovar att hon ska betäckas med kallblodstravare sen! Och hon har ju redan två stoavkommor e Sjefen som går en travkarriär till mötes.

Nå, funderingarna går ikring att betäcka med PRE. Riktigt vilken vet jag inte, men Aureolo är mest intressant då han verkar kunna komplettera den här tjejen på ett bra sätt. Hon är lite kort i steget och rak i aktionen - lite svårt med elasticiteten (sen vad som beror på travträningen och vad som är medfött är ju svårt att säga), och där har ju Aureolo så det räcker och blir över, och verkar nedärva sina gummibollrörelser. Stoet har å sin sida mycket power i rörelserna. Därtill har stoet lite lång rygg, medan Aureolo har lagom. Förutom detta så anser jag nog att deras goda sidor går hand i hand, de är mycket arbetsvilliga båda två, heta när det gäller men också coola när det krävs. Stoet präglar sina avkommor att bli mycket coola och sociala, vad jag sett av Aureolos avkommor så nedärver han sin charm med. Trollfuxa är lite liten, bara ca 145 cm, och jag vill gärna ha något lite större - Aureolo är 160.
Fölet ska behållas.

Hej!

Har tänkt betäcka ett av våra ston till våren om jag inte beslutar mig för att sälja henne.

Hbl sto Magini~Ceylon~Daktyl, dressyr individ men med bra hoppteknik(har bara inte utnyttjats). Fick ett vackert stoföl i år efter Akribori!

Hingstarna jag funderat på är antingen Bugatti Hilltop eller Danone!Flyinge rekommenderade Bugatti till henne, han är ju en ren gångartshingst. Väljer hingstar med lite storlek då stoet mäter 160cm i mkh. Danone vet man ju inte ännu hur han förvärver, men med den stammen!! :p

/Ellinor

Svala ska troligen betäckas igen men inte Askja.
Funderar på Frami från Häringe http://www.frami.nu Både Svala och fölet ska säljas.
Svala är e Svalur frá Glaesibae-Adam frá Medalfelli och femgångs/passinriktad.

Ska bara betäcka ett sto i sommar (då jag får 3 föl till våren)
Hon är inte heller ett halvblod utan en welshcob medd bra meriter i hoppning(9,28 i snitt på kvaliten). Hon ska betäckas med Broughton Replica i sommar såvida hon inte får ett cremelloföl nu till våren.

Han är klart min favorit bland cobhingstarna. Tyvärr så kastade hon det fölet som hon skulle få med honom 2003. Nu är hon i stället dräktig med henfynyw Tywysog och ska föla i april. Han är inte så dum han heller...... :love:

Verkligen inte. Men hur är det, får inte gul-, pärl- och sotvita hästar registreras, eller är det bara av personliga skälv du hoppas att du inte ska få en sådan? För övrigt behöver både mamman och pappan ha gulanlaget för att fölet ska kunna bli sådant. :)

Ska betäcka ett Hbl sto e.Bourbon - Labrador(F2) med antingen Bocelli, Bayron eller Don Primero.

Ridponnysto e. Sweet Reclaim** ska betäckas med Downland Jaguar för sin fina stam samt ett fantastiskt humör.
Ridponnysto 2 vet ej ännu, ingen aning faktiskt
Welsh sto e. Balans med Downland Jaguar

Jag har ytterligare 3 Hbl ston som ev. ska betäckas med antingen welsh eller Hbl men jag har inget bestämt ännu!

Mitt sto är ev gulbrunt. Enligt härstamning så kan hon inte vara gulbrun men så ser hon ändå ut så vi kör med uteslutningsmetoden. Vi betäcker med gulanlag tills vi får en cremello (som blir registrerad). De hingstar som vi valt åt henne passar henne bra, både utseende och gångmässigt så det gör inget att de är isabell/gulbrun. Vår egen lillpojke är gulbrun och förhoppningsvis är han godkänd om 2 år.... En liten B. Replica avkomma minsann :)

visst är han fin, Bocelli :love: jag har ett sto dräktigt med honom nu, det ska bli himla kul att se vad det blir!

Jag kommer nog att prova igen med Ragazzo till ett sto, iallafall, tycker att han är fin, han har både hoppning och dressyr i sig, är snygg exteriört, och verkar ha ett mycket bra temperament.

Har två dräktiga med Lambourghini, får se hur fölen blir först, det är en snygg häst det med, men som sagt man vet inte alls vad de lämnar.

Ni kan ju också betäcka med fuxar tills det blir en isabell. Jag undrade, för inom vissa raser godkänns inte gul-, pärl- och sotvita hästar, till exempel var det först i år (eller förra året?) som det tilläts att avelsvärdera hästar med dubbla gulanlag. :)

Jag har tänkt betäcka två ston i sommar. Mitt sto e. Jolly Roger of M. ska betäckas med Kasper eller Wessel v.d. Amstelhof. Det andra är ett sto från Holland, skulle gärna betäcka henne med Timothy v.St. Geerhof men det blir för långt att åka om han står hemma, så kanske Wessel på henne i så fall. Inget bestämt än, nån som tycker nåt eller kanske nån annan hingst?

Inom welshvärlden är det inga problem med att få en cremello. Det är större chans att få ett svar på gulbrunfrågan om man tar en gulanlags hingst än en fux :) dessutom så är B.Replica och H Tywysog mina favoriter bland svenska cobbar.

Själv har jag funderingar på Bourbone, men vill se hur min Elcatero unge blir innan jag bestämmer mig.

får inte gul-, pärl- och sotvita hästar registreras
ALLA hästar får registreras. Dessutom är det borttaget "helalbino" från SHs defektlista, så man får avla på dem också (om inte egna rasföreningen har några konstiga regler som motsäger detta).

har inget sto men vill definitivt ha en efter den danska isabell färgade halvblodet.
han är ca 169cm och helt otrolig att både köra,rida dressyr och hoppa med har själv träffat honom flera gånger och han är kanon att hantera.
han är av den gammla typen grova typen av halvblod.
han är urläcker. :love:
och så är han ju isabell.
han står i norra skåne.

men vill man ha mer dressyr blod så hade jag sattsat fullt ut på donnerfly fux hingsten. :bow:

Läste att några här i tråden har shettisar!
Min Mindy är betäckt med Let´s ty again som fick 45 p på Generalmönstringen i Vetlanda 2003 *stolt*. Jag är intresserad av att betäcka om med honom.

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat