Beta med hackamore?

CK

Trådstartare
Har sett att en hel del distansryttare rider med hackamore med LÅNGA skänklar, uppskattningsvis nästan 2 dm långa.
Det jag funderar på är om det inte är väldigt stor risk att de trampar på dom med framhovarna om man stannar och betar hästen?
Har ni hört talas om ifall det hänt någon nångång?
Är i färd med att köpa ett nytt hack, då mitt gamla ("ponnyhack") börjar bli slitet.

Sv: Beta med hackamore?

Att hästen ska trampa på själva skänkeln är nog inte så stor risk. Däremot har väl oftast den modellen av hack en liten stång mellan skänklarna, längst ner. Den kanske hästen skulle kunna trampa på.
Något som jag tycker verkar krångligt med de långa skänklarna är att de borde vara i vägen när hästen ska ha ner huvudet i en hink.

Galadriel skrev:
Något som jag tycker verkar krångligt med de långa skänklarna är att de borde vara i vägen när hästen ska ha ner huvudet i en hink.

Jo, de är de, vad jag märkt...

Annars är det inge problem med att beta m hack! Man knäpper bara upp lite så att hästen kan tugga lite mer. Man har ju själva hacket så pass högt, så oftast slutar skänklarna där hästens mule slutar. (Generellt sett.)

Vid närmare eftertanke inser jag att jag måste omformulera mig. Att en vanlig häst ska trampa på skänkeln är nog inte så stor risk. Att din häst ska trampa på skänkeln är nog inte alls så värst omöjligt. :angel:

Galadriel skrev:
Att din häst ska trampa på skänkeln är nog inte alls så värst omöjligt. :angel:

Nej, han kan ju lyckas med det mest osannolika... :devil:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skuldkänslorna och ångesten är så mycket värre än jag någonsin kunde ana, att jag skulle sörja min bästa vän visste jag... men jag går...
Svar
16
· Visningar
3 105
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama