Bestraffningar - ledarskap

Sv: Bestraffningar - ledarskap

Men negativ förstärkning är inte att ta bort något. Man får skilja på dessa två negativa sätt att lära in.

Jo, negativ förstärkning är att ta bort något! När du har ont i huvudet och tar en huvudvärkstablete är det negativ förstärkning. När du tjatar på ett barn om att sluta äta godis och barnet gör det för att slippa höra ditt tjat så är det negativ förstärkning. Alltså: negativ förstärkning innebär att ett beteende förstärks av att något tas bort.

Ja, det är ju så positiv förstärkning fungerar. Man tajmar tills vederbörande utför det önskade beteendet och berömmer därefter.

Det är precis samma sätt man lär in hundar vissa konster; När djuret förstått att det får beröm/godis för ett beteende kommer det att försöka utföra det igen och igen för att få godis. Klart blir det trial and error i början eftersom djuret kanske inte är helt säker på vilket beteende man vill få ut, men när poletten väl fallit ner sitter beteendet/konsten. Det är ju det man måste träna på, det vill säga att djuret förstår att berömmet och/eller godisen beror på ett rätt utfört beteende. Som sagt är det omständligt, men bevisligen fungerar det.

jag förstår inte varför du har riktat detta inlägg mot just mig?

jag kan iaf säga att jag har slagits med en häst, och ja, jag vann så omöjligt är det inte! och så väger jag bara 55 kg....

jag har inte skrivit att jag slåss med hästarna varje dag... läs alla mina inlägg så förstår du mig nog bättre!
jag kan tillägga att jag aldrig har använt mig av pisk, sporrar eller någon form av hjälptyglar , sprakar en häst mot mig så sparkar jag tillbax, det är inte mer med det! även om jag inte direkt kan sparka på riktigt, det blir ju kanske ett varv med grimskaftet eller nåt liknande istället. nu skulle ju aldrig mina hästar sparka emot mig, förutom när man busar, men då tillåter ju faktiskt oxå hästarna varandra att sparka och hoppa och skutta väldigt mkt!

Så du står bara och väntar
gör ingenting tills hästen gör det du vill
och ger beröm då?

hur ska då hästen nästa gång veta vad du vill?
Och hur lär du in flera grejer?

vad använder du för kommando?

förstår du min fråga då?

Jag satt och läste igenom tråden och kom så långt som till ditt inlägg..kanske var det första.
Ber om ursäkt att jag inte läste hela tråden först men det du hade skrivit där fick mig att känna att jag ville skriva om just det inlägget..

Och vikten var ju bara exempel ;)

Något som är viktigt är ju att man alltid ger hästen en chans. Har den gjort fel så måste den får en chans innan man drämmer till det hårdaste man har. Då är det bättre att börja försiktigt och öka på om hästen inte lyssnar.
Jag slår dock aldrig min häst.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästhantering Hej! Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 227
Senast: palle
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka