Sv: Bestraffningar - ledarskap
Fast hästar undviker (liksom de flesta andra djur) att slåss om de har möjlighet. Att vi tränger ihop för många hästar på för liten yta med för lite mat gör att de blir "tvugna" att bli "våldsamma". Att gå till hov(!)gripligheter är inte ett naturligt beteende (förutom mellan hingstar då) utan snarare en konsekvens av att de inte kan undvika varandra.
mina hästar har fri tillgång på mat, och har stora hagar, och ändå så kunde min förra valack (han som var extremt dominant) vara väldigt taskig mot de andra, inte så att han anföll utan anledning eller så, men han hade lite "ledarskapsövningar" varje dag, tex så skulle han köra bort den ena hästen från maten x antal gånger innan de sen stod och åt väldigt nära varann iaf.
men när rangen väl är fastställd så är det ju väldigt ovanligt med fyskiskt våld.
dock ett problem när det gäller vårat ledarskap över hästen... hästarna är tillsammans så gott som 24/7 medans vi är med hästen kanske som mest 3 timmar per dag, den siffran varierar ju, men hur många är med sin häst ens 12/dygn? hästarna håller under helatiden på och påminner varann om rang, lägger öron bakåt lite där och lite där, massor gånger per dag, vi har inte den möjligheten. det tror iaf jag spelar stor roll!
en sak till... vad är en valack? i naturen finns det inga valacker, det är till 100% helt onaturligt, så vad ska vi räkna de som? en valack luktar som en icke könsmogen häst (=unghäst =lågrangad häst) men det stämmer ju inte, de är varken unghästar och behöver inte vara lågrangade...
vi har ändrat på så himla mkt, det är inte konstigt om vissa beteenden blir lite konstiga, sen kan jag ju uttrycka vad jag tycker om de ägarna som inte ens låter hästarna vara ute, jag tycker att man ska försöka i största mån man kan att låta en häst vara häst, mina är ute från ca 05 30 till ca 22 00 och det trivs de med.
så det här med våld... jag kan inte på något sätt påstå att jag drar mig för att använda våld mot mina hästar, men det kan oxå gå många månader mellan varje gång jag måste använda det! och det är väl kanske det det handlar om, jag tycker man kan använda viss våld, men måste man använda det 1/vecka så har man nog lite att fundera på...
vilda hästar kanske inte slåss lika mkt, men nu har vi inte vilda hästar, utan vi har ofta många hästar på litet utrymme, då blir det lite konstigt, och man måste ju rätta sig efter det.
huvudsaken är att man har lugna trygga hästar! (som lyder och vet vem ledaren är)