Bestraffningar - ledarskap

Sv: Bestraffningar - ledarskap

Det finns väl andra sätt att markera för hästen att man bestämmer än att sparka, slå eller spöa upp den?

Om du "råkar" ha en pisk i handen med dig in i hagen.
En häst kommer fram , ränger och vänder sig för att sparka dig, vad gör du då?

Om du "råkar" ha en pisk i handen med dig in i hagen.
En häst kommer fram , ränger och vänder sig för att sparka dig, vad gör du då?

Dessutom får man väl fundera över varför hästen försöker sparkas?
Vad hade du gjort själv???

Jag har själv kommit fram till att jag inte passa ihop med äldre ohanterade hästar, heta och nerviga hästar.

Jag blir för nervös när jag ska hantera dem, de känner av det, destar och blir ännu mera oroliga.

Att jag inte klarar av dem beror på att jag dels har för lite erfarenhet av såna hästar och för lite erfarenhet av unghästar, samt att min personlighet är lite nervös och osäker.

Tro mig, jag har försökt.:confused:

Nu har jag två Nordsvenskar, lugna, snälla uppfostrade hästar som jag klarar av att hantera.

Jag klarar vad som helst med dem utan att själv bli nervös eller orolig,det har nåt med kemin att göra tror jag, att man liksom måste passa ihop.:)

Jag har inte gjort det så du kan vara lugn jag drog bara en paralell..

Men du är säker på att jag inte kan se till så att det är ett tydligt samband mellan orsak och verkan?
En människa kan inte det?
Är det de du menar?

Jag tycker att man måste anpassa sig efter hästen man hanterar. Min valack tex är det mycket fullblod i och det räcker ofta bara med ett "nej" för att han ska förstå vad det handlar om. Ryter man åt honom bler han jätteledsen.

Mitt sto däremot har pansarskinn och henne måste jag ibland hantera med hingstkedja och hoppspö för att rå på henne (1.72 m hö är hon också och ganska livlig). Hon är inte elak men väldigt klumpig och "på". Tom min valack som egentligen är högre än hon i rang väjer när de möts i hagen.

Generellt tycker jag att man kan puckla på en häst som är istadig medan man måste lugna och klappa en häst som är ängslig.

1. Be.
2. Säg till.
3. Se till.

Våld hör inte hemma i hästvärlden.

så du har aldrig sett hästar slåss? du har aldrig sett en häst bita en annan häst? du har aldrig sett en häst kasta sig över en annan häst och anfalla med allt den har?

jag har sett alla de sakerna, jag vill nog påstå att hästar är väldigt våldsamma när det handlar om att göra upp rang!

om du ärligt talat aldrig har sett en häst vara våldsam så måste jag verkligen fråga om det verkligen var hästar, jag har aldrig sett en häst om inte är det!

Dom svaren gör du dig förtjänt av!
Tror du ditt föl kopplade sambandet?
Varför bestraffa? Vad vill du uppnå?

Betr den händelse du relaterade, har du ingen susning om vad som utspelade sig mellan sto och föl under denna relativt långa tid. Var säker på att båda två var fullt medvetna om vad dom gjorde.
Var lika säker på att ditt föl inte förstår något alls, när du slår det 20 sek efter att det sparkat dig. Men det lär sig att matte inte är någon trevlig varelse att vara nära.

LIA
20 sek senare kan jag också tänkta mig är för långt. Men fick inte intrycket av att det var så lång tid efter första inlägget.. :S

Bestraffa är det klart man måste göra om hästen/fölet gör ngt typ biter. För att hästen ska se en som ledare måste den ha respekt och acceptera människan som flockledare. Jag menar absolut inte att man ska slå dem bara för att. Men om den gör något sånt ELAKT så måste man daska till lite.

Ibland kan man läsa trådar om problemhästar som sliter sig, stegrar och sparkas. Tipsen kan då vara att man ska "prata lugnande med hästen" "klappa den" osv. Men har ni inte sett hur hästar "pratar" med varandra? Då kan det vara raka puckar och tuffa tag som gäller. De står inte och "pjollrar" med varandra.

Om MIN häst skulle försöka sparka mej eller stegra sig mot mej hotande - ja då åker han på moppo! Det skulle inte en ranghög häst accepterat - no way. Fast alltså - ja....jag kan inte komma på någon gång som dom försökt göra det - ärligt talat.

Men däremot tror jag inte problemet ligger i vad hästen gör - utan varför den gör som den gör. Det är skillnad på hot och missförstånd. Om hästen HOTAR mig, så hotar jag tillbaka tills jag anser att hästen förstår vem det egentligen som är störst bäst och vackrast :P Hah skämt åsido... men jag vill inte bli trampad på.

Det handlar oftast om någon häst inkräktar på min "cirkel" som jag kallar det - då ger jag en varning - kommer du närmare ja då vet du att du åker på moppo! Men ärligt talar brukar det alltid hjälpa med varningar - inget våld alls. Om jag kan läsa en häst ser jag också när hästen vet att den gått för långt och om hästen förstått det - BRA! Då är vi överrens! Då finns det ju ingen anledning att lappa till hästen förnågot den gjorde för 5 sek sedan..? liksom - varför?

Det jag tycker folk borde lära sig är att lära sig LÄSA hästen och lösa problemen utifrån det - vi kan aldrig lära hästen svenska - men vi kan lära oss använda oss av kroppspråket ;)

Sen tycker ja int om att dadda med hästen heller - om den är rädd koncentrerar jag mig på att jag själv är lugn så hästen kan ta chansen att läsa av mitt kroppspråk, det är ju jag som är ledaren - jag ska ta beslutet om något är farligt eller ej - inte hästen.

Senast ändrad av en moderator:

så du har aldrig sett hästar slåss? du har aldrig sett en häst bita en annan häst? du har aldrig sett en häst kasta sig över en annan häst och anfalla med allt den har?

jag har sett alla de sakerna, jag vill nog påstå att hästar är väldigt våldsamma när det handlar om att göra upp rang!

om du ärligt talat aldrig har sett en häst vara våldsam så måste jag verkligen fråga om det verkligen var hästar, jag har aldrig sett en häst om inte är det!

MMMMM, när FOLK sa att JAG skulle skicka MIN hingst på hingsbete blev han jagad konstant! 4 varv i en gigantisk hage av en äcklig liten russ gubbe!!!!! USCH! HAN var helt nedlöddrad på kvällen - då var jag ARG vill jag lova, men det var lite kul - varje gång jag kom in i hagen gömde han sig bakom mej och det där russet vågade inte komma närmare än 10 m :p för jag gjorde mej stor och läskig och gav honom en varning - mohaha.... Men hingstbete var inget för min häst - han blev jagad varenda dag av de andra och även fast vi försökte i två veckor blev det aldrig bra. Det där russet alltså - fan va han var taskig....Morr....När min häst tuggade hela tiden och russet fortfarande gav sig på honom - nej usch... Visst det finns säkert bra hingstbeten men min häst funkar ändå - han är min gentleman.

Sen har jag sett mina två ston - en gång gick det så långt att när den lille ponnyn försökte fly undan för att det äldre och betydligt större stoet blev arg halkade hon i leran och hamnade på rygg under det större stoet. Men då - när det större stoet såg att ponnyn gav sig - gick hon därifrån - inga sparkar - inga tänder - ingenting.

Visst har jag sett hästar vara våldsamma mot varandra. Men då är det några hundra kilo som slåss mot några hundra kilo. Skulle jag bli våldsam mot en häst är det åttiofem kilo mot några hundra kilo. Jag har sett hästar slå tillbaka mot människor som slår dem, med allvarliga skador som följd, därför väljer jag att försöka använda skallen istället.

Visst, om inte hästen dänger tillbaka kan det säkert funka, men det ska mycket till innan jag tar den risken. Dock fredar jag mig självklart om jag någon gång hamnar i en "akut" situation, men då är det ju ren instinkt som kickar in. I regel handlar det i såna situationer mer om att häva en blockad i hästens skalle så denne kommer ner på jorden än om att "uppfostra" hästen.

Det finns väl andra sätt att markera för hästen att man bestämmer än att sparka, slå eller spöa upp den?

Då förstår jag inte på vilket sätt du sticker ut hakan??:confused:
Du skriver ju så här:

"Ibland kan man läsa trådar om problemhästar som sliter sig, stegrar och sparkas. Tipsen kan då vara att man ska "prata lugnande med hästen" "klappa den" osv. Men har ni inte sett hur hästar "pratar" med varandra? Då kan det vara raka puckar och tuffa tag som gäller. De står inte och "pjollrar" med varandra.

Därför tror jag visst att hästar tål att få sig en rejäl åthutning av oss människor också, när det verkligen är befogat. Bara man gör det på ett bra sätt och med känsla."

Som sagt :confused:...

Fast hästar undviker (liksom de flesta andra djur) att slåss om de har möjlighet. Att vi tränger ihop för många hästar på för liten yta med för lite mat gör att de blir "tvugna" att bli "våldsamma". Att gå till hov(!)gripligheter är inte ett naturligt beteende (förutom mellan hingstar då) utan snarare en konsekvens av att de inte kan undvika varandra.

Fast hästar undviker (liksom de flesta andra djur) att slåss om de har möjlighet. Att vi tränger ihop för många hästar på för liten yta med för lite mat gör att de blir "tvugna" att bli "våldsamma". Att gå till hov(!)gripligheter är inte ett naturligt beteende (förutom mellan hingstar då) utan snarare en konsekvens av att de inte kan undvika varandra.

mina hästar har fri tillgång på mat, och har stora hagar, och ändå så kunde min förra valack (han som var extremt dominant) vara väldigt taskig mot de andra, inte så att han anföll utan anledning eller så, men han hade lite "ledarskapsövningar" varje dag, tex så skulle han köra bort den ena hästen från maten x antal gånger innan de sen stod och åt väldigt nära varann iaf.
men när rangen väl är fastställd så är det ju väldigt ovanligt med fyskiskt våld.

dock ett problem när det gäller vårat ledarskap över hästen... hästarna är tillsammans så gott som 24/7 medans vi är med hästen kanske som mest 3 timmar per dag, den siffran varierar ju, men hur många är med sin häst ens 12/dygn? hästarna håller under helatiden på och påminner varann om rang, lägger öron bakåt lite där och lite där, massor gånger per dag, vi har inte den möjligheten. det tror iaf jag spelar stor roll!
en sak till... vad är en valack? i naturen finns det inga valacker, det är till 100% helt onaturligt, så vad ska vi räkna de som? en valack luktar som en icke könsmogen häst (=unghäst =lågrangad häst) men det stämmer ju inte, de är varken unghästar och behöver inte vara lågrangade...
vi har ändrat på så himla mkt, det är inte konstigt om vissa beteenden blir lite konstiga, sen kan jag ju uttrycka vad jag tycker om de ägarna som inte ens låter hästarna vara ute, jag tycker att man ska försöka i största mån man kan att låta en häst vara häst, mina är ute från ca 05 30 till ca 22 00 och det trivs de med.

så det här med våld... jag kan inte på något sätt påstå att jag drar mig för att använda våld mot mina hästar, men det kan oxå gå många månader mellan varje gång jag måste använda det! och det är väl kanske det det handlar om, jag tycker man kan använda viss våld, men måste man använda det 1/vecka så har man nog lite att fundera på...

vilda hästar kanske inte slåss lika mkt, men nu har vi inte vilda hästar, utan vi har ofta många hästar på litet utrymme, då blir det lite konstigt, och man måste ju rätta sig efter det.
huvudsaken är att man har lugna trygga hästar! (som lyder och vet vem ledaren är)

Då förstår jag inte på vilket sätt du sticker ut hakan??:confused:
Du skriver ju så här:

"Ibland kan man läsa trådar om problemhästar som sliter sig, stegrar och sparkas. Tipsen kan då vara att man ska "prata lugnande med hästen" "klappa den" osv. Men har ni inte sett hur hästar "pratar" med varandra? Då kan det vara raka puckar och tuffa tag som gäller. De står inte och "pjollrar" med varandra.

Därför tror jag visst att hästar tål att få sig en rejäl åthutning av oss människor också, när det verkligen är befogat. Bara man gör det på ett bra sätt och med känsla."

Som sagt :confused:...

Jo, jag tycker att det känns som att man sticker ut hakan här när man säger att man bestraffar sin häst, oavsett vilkan metod man använder.

Jo, jag tycker att det känns som att man sticker ut hakan här när man säger att man bestraffar sin häst, oavsett vilkan metod man använder.

Aha. Men jag tror att de allra flesta människor bestraffar sina hästar på något sätt i olika situationer. Oavsett om man tycker det är rätt eller fel, bra eller dåligt.

Jag håller i princip med dig.

Men många människor rättfärdigar sitt "våld" mot hästar med att hästarna själva är tuffa mot varandra. Det tycker jag är tokigt!
Är det mycket bråk i hagen tycker jag att man får ta sig en funderare - vissa hästar funkar helt enkelt inte ihop! Även om de har stora hagar kommer de inte i från varandra, tex vid fodring.

Däremot kan jag förstå att man måste vara tuff och använda våld mot vissa hästar. Men, det ska liksom vara sista utvägen - när man åtminstånde har försökt att använda skallen.

*kl* och trådkapning igen :angel:

Vad anser ni vara våld?

Är våld att slå/sparka?
Eller kan det vara att ta i lite extra.

Är det våld att sparka till en häst med skänkeln när den inte lyssnar på den?
Våld att ta i lite extra med spöt när hästen inte går fram?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Vad anser ni vara våld?
Rörelse som medför smärta (i hästen). Eller hot om sådan rörelse. Eller rörelser som medför skrämsel/rädsla.
Dvs om man strävar efter ovanstående.

LIA

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästhantering Hej! Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 227
Senast: palle
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka