Bestraffningar - ledarskap

Maira

Trådstartare
Nu tänker jag sticka ut hakan lite...

Jag läser i många trådar om hur man ska handskas med sin häst. Åsikterna går så klart isär. Men jag tycker ibland att det blir väl "fjantigt" när detta diskuteras.

Jag tycker absolut INTE att man ska spöa upp hästen. När jag hanterar min häst på marken använder jag inte spö. Däremot använder jag det ibland när jag rider för att förstärka framåtdrivande hjälper. Jag sparkar eller slår inte min häst heller.

Men ett stort halvblod som inte fungerar att hantera kan bli väldigt farligt. Ledarskap är självklart viktigt precis som de flesta säger. Hästen är ett flockdjur och rangordnar sig. Vi måste så klart stå över vår häst i rang. Hur man kommer dit beror ju på vad det är för slags häst och vilket psyke den har.

Ibland kan man läsa trådar om problemhästar som sliter sig, stegrar och sparkas. Tipsen kan då vara att man ska "prata lugnande med hästen" "klappa den" osv. Men har ni inte sett hur hästar "pratar" med varandra? Då kan det vara raka puckar och tuffa tag som gäller. De står inte och "pjollrar" med varandra.

Därför tror jag visst att hästar tål att få sig en rejäl åthutning av oss människor också, när det verkligen är befogat. Bara man gör det på ett bra sätt och med känsla.

Sv: Bestraffningar - ledarskap

Ibland kan man läsa trådar om problemhästar som sliter sig, stegrar och sparkas. Tipsen kan då vara att man ska "prata lugnande med hästen" "klappa den" osv. Men har ni inte sett hur hästar "pratar" med varandra? Då kan det vara raka puckar och tuffa tag som gäller. De står inte och "pjollrar" med varandra.

QUOTE]

HA! jooo jag håller med! Skulle jag gå fram och prata och klappa mitt halvblod på 1,80 här hon försöka få ledarskapet över mig...skulle inte tro det!! Då gäller det att visa vem som bestämmer, inte fjanta! Men det gäller att göra allting i rätt ögonblick!
Sekunden efter så är det försent! och absolut inte slå/uppfostra i onödan!!:mad:

Hästar kan bli väldigt farliga djur om dom inte blir hanterade rätt.
Jag vill inte att mina inackoderade ska vara rädd för min häst, utan kunna hantera henne, och då gäller det att hästarna respekterar människor, men lika väl att vi människor respekterar hästarna!!:cool:

sen är det ju så olika vad olika hästar tål, psykiskt då alltså.
tex mitt sto, om jag smäller till henne så det låter lite högre med handflatan (som så många gör när de berömmer hästen) så blir hon typ.... nej matte vad gör du? vad har jag gjort? aj aj vad det gjorde ont, förlåt!!!!!!!!!!!!!!!!!!! synns jätte tydligt! hon blir jätte lessen och det synns hur liten hon igentligen är!

medans min förra valack... sista gången vi lastade honom så fick vi ta en stor träbom att försvara oss med, han attakerade, så vad skulle vi göra? (han hade väl åkt transport minst 30 ggr så rädd var han inte!) det slutade med att vi faktiskt fick smälla till honom med den med... inte en reaktion! visst så smällde vi inte till så hårt, men hallå? skulle jag se någon göra det utan att ha sett det innan hade jag nog blivit väldigt misstänksam. tillslut så fick vi in honom iaf, och flera gånger när han väl kom på att han var tvungen, då lugn som en filbunke, den galna hästen innan var som bortblåst och han var återigen en trevlig häst, förutom det faktum att bara jag kunde hantera honom. gick en främmande människa in i hagen så kunde han anfalla... min pojkvän gjorde det misstaget, han gömde sig bakom ett träd när bakhovarna kom flygande och sen kom han likblek in i stallet.... men han var en ängel när jag hanterade honom, utom den lastningen....
han hade varit likadan hos alla ägare tydligen, så det kanske var en skruvlös nånstans, hade honom i ca 6 år...(det var bara hos mig han fungerade)

Ledarskap är självklart viktigt precis som de flesta säger. Hästen är ett flockdjur och rangordnar sig. Vi måste så klart stå över vår häst i rang. Hur man kommer dit beror ju på vad det är för slags häst och vilket psyke den har.
Snarare: Hur man kommer dit, beror på vad man är för slags människa och vilket psyke man har! Bland annat.

Konstigt detta, att man alltid söker förklaringar hos hästarna när något inte fungerar. Varför inte titta i spegeln istället?

LIA

Snarare: Hur man kommer dit, beror på vad man är för slags människa och vilket psyke man har! Bland annat.

Konstigt detta, att man alltid söker förklaringar hos hästarna när något inte fungerar. Varför inte titta i spegeln istället?

LIA

självklart är det så. men sen tror jag att det oxå finns hästar som har psykiska problem, oftast beror det nog då på tidigare männskor, men hästen är inte perfekt som art, och visst kan det bli fel då och då! men 99,9% är människans fel, tror iaf jag!

LIA

Jag har inte sagt att det inte fungerar... med min häst fungerar det alldeles utmärkt!

Självklart beror det på människans psyke också. Jag har aldrig påstått att det alltid är hästens fel?!

Nu tänker jag sticka ut hakan lite...

Jag tycker absolut INTE att man ska spöa upp hästen.
Jag sparkar eller slår inte min häst heller.

...

Därför tror jag visst att hästar tål att få sig en rejäl åthutning av oss människor också, när det verkligen är befogat. Bara man gör det på ett bra sätt och med känsla.

Och din poäng är....vadå?? :confused:

Jag kapar din tråd lite.
Jag tycker om att se hur mina hästar gör mot varandra.
Och blev lite fundersam en dag.

Jag har hört miljontals gånger att man måste bestraffa hästen på en gång om den ska bestraffas. Annars förstår dom inte varför.

Jag har en liten hingst född 07.
Galen är han :angel:
Han går i hage med 4 andra, bland annat sin favorit, mitt 3 åriga sto.
han verkligen avgudar henne, ska äta ur samma hög som henne, leka med henne osv han är hennes lilla svans.
En dag var han busig och försökte få igång henne, hon var inte så sugen och han stegrade och stegrade, tills han råkar smälla till henne under hakan så det bara smäller.
jag ser verkligen hur hon surnar till, lägger öronen och blänger länge på honom. Sen vänder hon sig sakta om och sparkar till honom.

Det var inga nano sekunder där, det tog lång tid.
Gjorde hon som häst fel då eller?

Ehh, talar vi om din häst??
Jag för min del svarade på ditt generella uttalande.

Jag har aldrig påstått att det alltid är hästens fel?!
Sökte vi fel?
Du skriver: "Hur man kommer dit beror ju på vad det är för slags häst och vilket psyke den har."
Jag menar att man ska börja med att titta på människan istället.

LIA

Ehh, talar vi om din häst??
Jag för min del svarade på ditt generella uttalande.

Sökte vi fel?
Du skriver: "Hur man kommer dit beror ju på vad det är för slags häst och vilket psyke den har."
Jag menar att man ska börja med att titta på människan istället.

LIA

Joo, självklart är det ju människans agerande som avgör hur hästen funkar!

Joo, självklart är det ju människans agerande som avgör hur hästen funkar!
Bra, då är vi kanske även överens om att det beror på människan hur hästen agerar, i den typen av händelser som du tar upp? "Problemhästar" är oftast hästar med "människoproblem", och dessa människor behöver alls inte vara några elakningar. Däremot kanske det brister i hästkunskap, i förmåga att läsa häst, att förutse hästreaktioner mm.

Skulle rätta svaret vara "en rejäl åthutning", när en häst reagerar naturligt på en människas felaktiga/frånvarande signaler i en specifik situation? Jag tycker inte det.

LIA

Jag kapar din tråd lite.
Jag tycker om att se hur mina hästar gör mot varandra.
Och blev lite fundersam en dag.

Jag har hört miljontals gånger att man måste bestraffa hästen på en gång om den ska bestraffas. Annars förstår dom inte varför.

Jag har en liten hingst född 07.
Galen är han :angel:
Han går i hage med 4 andra, bland annat sin favorit, mitt 3 åriga sto.
han verkligen avgudar henne, ska äta ur samma hög som henne, leka med henne osv han är hennes lilla svans.
En dag var han busig och försökte få igång henne, hon var inte så sugen och han stegrade och stegrade, tills han råkar smälla till henne under hakan så det bara smäller.
jag ser verkligen hur hon surnar till, lägger öronen och blänger länge på honom. Sen vänder hon sig sakta om och sparkar till honom.

Det var inga nano sekunder där, det tog lång tid.
Gjorde hon som häst fel då eller?

Som jag förstått det iaf så handlar det inte om att man måste bestraffa inom en halv sekund, utan att det ska vara ett tydligt samband mellan orsak och verkan. Alltså att det inte går flera timmar. Så nej, hon gjorde inte fel som häst ;)

Ja det tycker jag med, men jag tror att om jag hade skrivit att jag hade gjort samma sak.
Dvs Blivit sparkad och sen gett bestraffningen relativt lång tid efter så hade jag nog fått höra att jag gjort fel..

Hon gjorde inte fel, utan helt rätt. Hon var till och med snäll och varnade ordentligt innan det small. ;)

Hon gjorde inte fel, utan helt rätt. Hon var till och med snäll och varnade ordentligt innan det small. ;)

de är ju så det går till, alltid!
an kn inte bara hux flux smälla till,
man varnar först.
1 be hästen
2säga till
3 begära, och det är när begära kommer in som dt blir r!iktigt våld

Bra, då är vi kanske även överens om att det beror på människan hur hästen agerar, i den typen av händelser som du tar upp? "Problemhästar" är oftast hästar med "människoproblem", och dessa människor behöver alls inte vara några elakningar. Däremot kanske det brister i hästkunskap, i förmåga att läsa häst, att förutse hästreaktioner mm.

Skulle rätta svaret vara "en rejäl åthutning", när en häst reagerar naturligt på en människas felaktiga/frånvarande signaler i en specifik situation? Jag tycker inte det.

LIA

Allt detta är förstås beroende på vilken situation det är. Självklart ska man inte bestraffa en häst när det är människan som brister.

Men det finns även tuffa hästar som testar och försöka bestämma. Jag har en själv. Hade inte jag varit tuff tillbaka när det behövdes hade han förmodligen varit ganska farlig att handskas med.

Jag har haft honom ända sen han föddes och därför vi känner vi varandra väl. Men skulle han hamna hos någon oerfaren och otydlig person så är jag säker på att han skulle bli en problemhäst.

de är ju så det går till, alltid!
an kn inte bara hux flux smälla till,
man varnar först.
1 be hästen
2säga till
3 begära, och det är när begära kommer in som dt blir r!iktigt våld

1. Be.
2. Säg till.
3. Se till.

Våld hör inte hemma i hästvärlden.

ja och han var korkad och stod kvar :rofl:

haha
Ne men jag ser som sagt inte heller felet i det.

Men jag kan se svaren jag skulle få om jag startade en tråd och berättade att jag bestraffade min 07:a säkert 15 - 20 sekunder efter att han sparkade mig.
Jag tror inte jag skulle våga mig tillbaka hit.

Det var lite dit jag ville komma.
Här får man knappt nämna att man faktiskt bestraffar hästen,
och att göra det långt efter. :eek:

Men jag kan se svaren jag skulle få om jag startade en tråd och berättade att jag bestraffade min 07:a säkert 15 - 20 sekunder efter att han sparkade mig.
Dom svaren gör du dig förtjänt av!
Tror du ditt föl kopplade sambandet?
Varför bestraffa? Vad vill du uppnå?

Betr den händelse du relaterade, har du ingen susning om vad som utspelade sig mellan sto och föl under denna relativt långa tid. Var säker på att båda två var fullt medvetna om vad dom gjorde.
Var lika säker på att ditt föl inte förstår något alls, när du slår det 20 sek efter att det sparkat dig. Men det lär sig att matte inte är någon trevlig varelse att vara nära.

LIA

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästhantering Hej! Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 227
Senast: palle
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka