Bestämmelser angående utevistelse

Enya

Trådstartare
Har försökt leta både här och på djurskyddsmyndighetens hemsida, men inte hittat just bestämmelserna angående utevistelse.

Om jag har förstått allt rätt så är det tillåtet att ha hästarna inne alltid? Finns det några regler som säger hur stor hage hästarna ska ha?

Mina hästar är förkylda och jag ville inte att de skulle vara i den stora hagen, för de racar duktigt så jag valde att ha dem inne i dag.Och bara vara ute någon timme nu på eftermiddagen i en liten inhägnad som vi har bygt för att kuna träna lite ledarskap med hästarna ( den ena har för vana att slita sig från sin ägare och springer och stressar upp grannens kor ) och där stod de och käkade hö. Jag har tyvärr inga täcken att ha på dem för de har annars så mycket vinterpäls, men ville att de skulle komma ut en stund och röra på sig.
I alla fall så komme det förbi en snubbe och tycker så synd om hästarna och påstår att det inte är lagligt att ha de där. De kunde ju inte röra sig tyckte han. Det var ju därför de var där! För att jag inte vill e att de skulle röra sig för mycket.

I all fall undrar jag hur det egentligen ser u t i lagen om utevistelse?

Sv: Bestämmelser angående utevistelse

Det finns ingen lag som säger att hästar ska ha rätt till daglig utevistelse, endast en rekommendation. Det kanske kommer att bli lag på det så småningom, men som det ser ut nu skulle det vara omöjligt att genomföra då det finns t.ex stallar (ridskolor i stan, tävlings/träningsstallar etc) där det inte går att låta alla gå ute och då skullle stallet få lägga ner.

Det är alltså helt lagligt att låta sin häst stå inne dygnet runt, och att du har dem i sjukhage vid behov är väl självklart! Om de dessutom har hö att äta går det ju ingen nöd på dem.

Man får ha inne hästen hela dagen men om du inte har vindskydd i hagen får du inte ha ute den mer än 12 timmar/dag enligt ny lag som antingen ska komma eller finns.Skandalöst! :mad:

Tack så mycket!! Det var precis det jag sa till den här mannen, men han sa emot mig och drog upp EU-regler för hur man får hålla häst. Jag sa ändå emot honom och till slut bad jag honom skaffa papper på det och komma förbi och visa mig.
Hästarna var i sin stora hage i dag och ponnyn som är sjukast har blivit sämre, jag kan ju inte klart säga att det är för att han springer och anstränger sig, men jag tror inte att det är så bra att motionera så mycket som de gör nu när de är sjuka. Anledningen till att jag släppte ut dem i sjukhagen som vi kan kalle den, är ju för att de inte är vana vid att tillbringa mer än knappt 12 timmar i boxarna. Boxarna är byggda av trä - hemmagjorda och enligt måtten, men just boxdörrarna får stryk för att de hänger så fort de måste stå inne en dag för att hovslagaren eller veterinären kommer eller när de blåste för en månad sedan. Den riktiga hagen är större än flera hagar jagt har sett att andra har, kan inte måtten eftersom vi inte har mätt den/dem. Och jag är noga med att de ska vara ute så mycket som möjligt, kommer hovslgaren på eftermiddagen så får de vara ute till middag och tvärtom. De har fått vara i sjukhagen tidigare, som när hovslagarne skulle komma och hästarna hämtades en timma innan eller när jag skulle visa upp min shettis för en eventuell köpare, eller när rådjur hade rivit en stor del av hagen. Jag tycker att det är bättre att de kommer dit än plockas in i boxarna innan hovis kommer. Är det inte det?

Jag blir så arg när det kommer okunnigt folk och gnäller!

Det är verkligen inte meningen att vi ska ha häst. När jag flyttade hem hästtarna så hade jag ordnat allt- även hage. Dagen innan hästarna kom hem sa bonden vi skulle arrendera mark av att det inte gick, så vi fick prata med fler a andra bönder och fick napp av en annan till slut. Vi flyttade hem hästarna kvällen efter och beslutade att låta de stå i sina boxar och bekanta sig med varandra till dagen efter och under tiden bygga hage. När vi åker till hagen som ligger en bbit härifrån så möter vi ägaren som säger att vi inte får ha hagen. Den dagen tillbringade vi med att prata med grannarna, men ingen vill hyra ut mark till oss. Efter ungefär en veckas tiggande så får jag nog och sätter upp ett staket runt en gräsmatta och släpper ut en shettis och en nordis där. När de hade gått där i en vecka kommer några grannar förbi och säger att de får gå på deras mark.
Usch, jag är så trött på att det ska gå emot oss på detta sättet

Jag har inte vindskydd i hagen och mina hästar är ute minst 12 h per dygn...Men det går ingen nöd på dem, hagen är en glänta och det finns skog runt den på två sidor och dessutom är intaget i skogen så de har det rätt skyddat där.

Vissa saker tycker jag är löjligt, att det ska vara tillåtet att alltid ha hästarna inne!

Förresten, är det lag på att ha boxgaller mellan boxarna?

Yes, man ska ha box galler :smirk:
Jag är totalt olaglig, mina hästar gå ute från morgon till kväll, visserligen med täcken när det är minus grader.
Jag har inget boxgaller heller då de gillar att stå å klia å umgås med varandra. :devil:

Ska man verkligen ha det även om hästarna är så pass små att de inte ens når över kanten?? Jaha, nu ska vi ju sälja ena lillhästen så då tar vi bort väggen mellan de små boxarna så¨att det blir en stor till shettisen och då behöver vi inte boxgaller.

Enya skrev:
Förresten, är det lag på att ha boxgaller mellan boxarna?
Nej, lagen säger att det skall vara anordningar som hindrar hästarna från att skada varandra.
Och om de ändå inte når varandra eller i alla fall går i samma hage på dagen och dessutom håller sams, så behövs det inte galler.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 319
Senast: axel
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 910
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar