Beställa från Wish

Själv kan jag inte bortse från att varorna troligen är tillverkade under usla förhållanden.
Jag vill i alla fall försöka handla bra, och att handla snorbilligt direkt från kina känns sådär i min mage.
Ett problem med kina är att inga förhållanden är bra. bara mer eller mindre uselt.

Själv kan jag inte bortse från att varorna troligen är tillverkade under usla förhållanden.
Jag vill i alla fall försöka handla bra, och att handla snorbilligt direkt från kina känns sådär i min mage.
Det stora problemet är att de produkter man ser på wish och liknade siter många gånger är exakt samma som man kan köpa i svenska affärer och ibland även som märkeskläder (fast utan märket). Många produkter kan man inte få tag i om de inte är tillverkade i Kina etc. Valet är då att köpa direkt från fabriken eller dyrt via mellanhänder.

Var tror du den billiga grimman på Hööks är tillverkad? Eller den dyra för den delen? Klar man kan försöka att undvika att köpa varor tillverkade i låglöneländer (om det inte är garanterat etisk produktion) utan samma kontroll som i västvärlden men det är inte lätt. Titt som tätt kommer de upp avslöjande om var ikea, börjes, adidas mfl företag får sina varor ifrån. Jag är helt för att köpa etiskt tillverkade varor men mycket luttrad när det gäller möjligheten. Ibland står det mellan att betala 100 kr för en vara och 30 kr för frakten eller samma vara för 400 kr där stora delar av priset går till mellanhänder. Personligen har jag inte råd att enbart köpa "made in sweden" eller andra ok länder och inte ens med den märkningen kan man vara säker på ursprunget.

Fast nu handlade inte tråden om sakerna är si eller så tillverkade.Man är inte ens säker om man handlar på H&M eller Ikea,även på dom produkterna förekommer gifter o barnarbete.
Om vi nu är några som vill tjäna en krona eller två,kan vi då få göra det utan pekpinnar?

Ja återigen. Ja det kan det. Men det kontrolleras och testas. Och du vet vem som är ansvarig.

Jag uppfattade förresten inte trådens frågeställning som enbart okritiskt hyllande av okontrollerat importerade kinaprylar.

Tjäna pengar på Wish... där kan man verkligen tala om oseriös business.

Det stora problemet är att de produkter man ser på wish och liknade siter många gånger är exakt samma som man kan köpa i svenska affärer och ibland även som märkeskläder (fast utan märket). Många produkter kan man inte få tag i om de inte är tillverkade i Kina etc. Valet är då att köpa direkt från fabriken eller dyrt via mellanhänder.

Var tror du den billiga grimman på Hööks är tillverkad? Eller den dyra för den delen? Klar man kan försöka att undvika att köpa varor tillverkade i låglöneländer (om det inte är garanterat etisk produktion) utan samma kontroll som i västvärlden men det är inte lätt. Titt som tätt kommer de upp avslöjande om var ikea, börjes, adidas mfl företag får sina varor ifrån. Jag är helt för att köpa etiskt tillverkade varor men mycket luttrad när det gäller möjligheten. Ibland står det mellan att betala 100 kr för en vara och 30 kr för frakten eller samma vara för 400 kr där stora delar av priset går till mellanhänder. Personligen har jag inte råd att enbart köpa "made in sweden" eller andra ok länder och inte ens med den märkningen kan man vara säker på ursprunget.

Ställer samma fråga till dig. Tycker du att Europa ska sluta med alla märkningar och kontroller av tex importerade varor eftersom det händer att brister upptäcks?

Kan inte riktigt förstå hur folk kan tycka att eftersom vi inte har ett perfekt system så kan vi lika gärna ha ett icke-existerande system..

Ställer samma fråga till dig. Tycker du att Europa ska sluta med alla märkningar och kontroller av tex importerade varor eftersom det händer att brister upptäcks?

Kan inte riktigt förstå hur folk kan tycka att eftersom vi inte har ett perfekt system så kan vi lika gärna ha ett icke-existerande system..

Jag kan däremot förstå hur man som du påstår att "...folk kan tycka att eftersom vi inte har ett perfekt system så kan vi lika gärna ha ett icke-existerande system.."

Det kallas härskarteknik. Du tilldelar mig och andra en åsikt och argumenterar mot den. Tror du på allvar att någon här vill ta bort alla kontroller oavsett om de handlar på Wish och liknade siter? Tror du att enda anledningen att folk handlar på dessa siter handlar om att de vill ta bort regleringar? I så fall har du en i mina ögon mycket enkelspårig verklighetsuppfattning. Det för inte diskussionen framåt direkt.

Alltså, köp svensk producerat/närproducerat så långt det går säger jag. Men är det produkter du ändå inte hittar här, eller produkter som trots svenska märken är gjort i kina, så varför inte beställa från dessa sidor? Eller varför inte second hand, vilket borde vara ännu bättre? (med risk att produkten är trasig eh) Go for it, säger jag.
Wish har en del ok prylar. Skulle jag beställa därifrån skulle jag fundera på om det är en pryl som är okej att få hem i värsta tänkbara kvalitén. Alltså, kan jag spendera de här pengarna på den här prylen även om den verkligen visar sig vara precis vad man betalar för?
T.ex. kan kläders kvalité vara lite roliga ibland, men hårborstar kan ju inte gå särskilt fel. Eller iphone skal.

Delivery tar ju sin tid, och man måste vara uppmärksam på om priset ändras när man väljer storlek eller färg på vissa prylar. Och kolla kommentarerna, vissa ser ut som robotar vilket man bör vara lite misstänksam emot, men är det flera kommentarer som verkar OK från människor så går de oftast att lita på. :)

Hoppas du fått svar på det du funderade på, TS, så att inte tråden går helt off-topic och ditt original inlägg glöms bort.

Jag kan däremot förstå hur man som du påstår att "...folk kan tycka att eftersom vi inte har ett perfekt system så kan vi lika gärna ha ett icke-existerande system.."

Det kallas härskarteknik. Du tilldelar mig och andra en åsikt och argumenterar mot den. Tror du på allvar att någon här vill ta bort alla kontroller oavsett om de handlar på Wish och liknade siter? Tror du att enda anledningen att folk handlar på dessa siter handlar om att de vill ta bort regleringar? I så fall har du en i mina ögon mycket enkelspårig verklighetsuppfattning. Det för inte diskussionen framåt direkt.

Det var du som kom med argumentet att allt ändå är tillverkat i Kina och att det även upptäcks skandaler med stora välkända företag. Om din poäng med de argumenten var någon helt annan än som ursäkt för att handla på Wish så gick den inte fram.

Det är klart att jag begriper att folk handlar på Wish av andra anledningar än att de drivs av en önskan att ta bort regleringar. Problemet är i tjänsternas existens, att folk kommer köpa billiga prylar och inte bry sig om annat än priset är såklart lätt att räkna ut. Men att det inte skulle tåla att diskuteras är ju väldigt märkligt. Det är ju inte livsnödvändiga prylar för människors överlevnad vi pratar om direkt.

Onekligen bra priser, men kan man verkligen lita på priserna? Tillkommer det tull? Dolda kostnader? Ni som beställt därifrån, är ni nöjda med det ni beställt? Vilken är er erfarenhet av Wish?
Priserna är så låga för att det är extremt fattiga personer i undermåliga fabriker som syr plaggen. plaggen är av extremt dålig kvalite och det luktar lösningsmedel när du öppnar påsarna. Vissa produkter/plagg ser helt okej ut, men känner du på dom så känner du hur billig kvalite det är. Du får heller inte hem samma plagg som på bilderna, utan en billig version av bilden.

Priserna är så låga för att det är extremt fattiga personer i undermåliga fabriker som syr plaggen. plaggen är av extremt dålig kvalite och det luktar lösningsmedel när du öppnar påsarna. Vissa produkter/plagg ser helt okej ut, men känner du på dom så känner du hur billig kvalite det är. Du får heller inte hem samma plagg som på bilderna, utan en billig version av bilden.
Jag ska inte köpa några plagg.

Fast nu handlade inte tråden om sakerna är si eller så tillverkade.Man är inte ens säker om man handlar på H&M eller Ikea,även på dom produkterna förekommer gifter o barnarbete.
Om vi nu är några som vill tjäna en krona eller två,kan vi då få göra det utan pekpinnar?

Men vänta nu. HUR ska vi kunna bortse från hur saker är tillverkade? Om vi inte börjar agera på de tankarna (nej, jag är inte felfri och handlar också billigt ibland, och även från wish) och i alla fall reflektera över vad det är vi stödjer, hur ska vi komma tillrätta med missförhållanden?

Och hur kan de bli egalt att det råder missförhållanden?

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 374
Senast: Mia_R
·
Relationer Finns det något bra sätt för en 70 plussare att dejta? Har googlat lite och hittade några sidor som verkade rikta sig till äldre men jag...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar