Beställa från Wish

Varför? Var det otydligt?
Vet inte. Men när jag reklamerade något annat såg jag att det gick att välja något i stil med "jag valde fel vara" så jag testade, skrev som det var och blev skapligt förvånad över att de gav pengarna tillbaka (det var inte mycket pengar då).

Ett problem sägs vara ett gammalt skitavtal för Sverige med Kina. Kina som u-land har enligt uppgift förmånligt avtal för postbefordran på Sveriges bekostnad, ytterligare ett problem.

Någon insatt får gärna verifiera uppgiften.
Jag hörde om det på nyheterna. Om jag inte minns fel ska det förhandlas om.

Jag handlar ofta från Ali Express och ibland från Wish. Läs recensionerna på varan ordentligt innan. En gång hade varan inte dykt upp 2 v efter utsatt tid, fick tillbaka pengar utan problem. Sen när varan kom, fick jag behålla den. Wish i sig är ju amerikanskt, och verkar skötas bra.
Jag har en hobby där vi "utövare" till 90% beställer saker via Aliexpress/Wish och ibland åker man på tull. Men det är inte ofta. Är generellt nöjd med varorna jag fått, men man kan ju inte räkna med att en vara för 20 kr håller samma kvalitet som en vara för 200 liksom.

Jag lägger till att man bör betala med Paypal också, så man inte lämnar ut kontokort. Paypal kan också hjälpa till i dispyter. De kan betala tillbaka dina pengar och i sin tur kräva betalning av försäljaren om man inte kommer överens.

Jag har köpt elektronik på Ebay. Köpte en billig surfplatta, ville ha den för att kolla facebook/youtube bara och den höll i flera år, tills jag råkade trampa på den.

Jag lägger till att man bör betala med Paypal också, så man inte lämnar ut kontokort. Paypal kan också hjälpa till i dispyter. De kan betala tillbaka dina pengar och i sin tur kräva betalning av försäljaren om man inte kommer överens.
Wish har Klarna som betalningsalternativ, smidigaste alternativet.

Om man kan lita på priserna är väl det minsta problemet?

Att kunna lite på att det inte är plagiat, att det inte innehåller hälsofarliga ämnen, att de inte produceras under slavliknande förhållanden känns som betydligt större problem...
Som jag skrev tidigare i tråden: det jag ska köpa finns i de svenska webbshopparna också (men till ett högre pris såklart), så vad är skillnaden när det gäller produktion? Går du på svenska företag som köper varor från Kina och säljer i Sverige också?

Det jag vill köpa är inte plagierat, det är utrustning till hund, samma saker som säljs i vilken djuraffär som helst. Så oavsett om det köps via Wish eller i djurbutiken, så är det samma varor - fast billigare.

Beställt några gånger. 1 av 3 kom fram. Efter 3 månader. Då hade jag redan fått pengarna tillbaka pga utebliven leverans. Ingen tull.

Undviker helst köpa dels pga villkoren för de som tillverkar och för att "Kinaavtalet" håller på att knäcka posten ekonomiskt.

Ett problem sägs vara ett gammalt skitavtal för Sverige med Kina. Kina som u-land har enligt uppgift förmånligt avtal för postbefordran på Sveriges bekostnad, ytterligare ett problem.

Någon insatt får gärna verifiera uppgiften.

Den är sann. Härstammar från när Kina var ett betydligt mindre utvecklat land och behövde hjälp på traven för att få igång exporten. Avtalet håller på att knäcka Postnord ekonomiskt. Det ska förhandlas om/upphöra men där är vi inte än. Och tills dess är det i princip postnord som får bekosta den extremt billiga/gratis frakten. Och alltså går minus på varje sådan försändelse...

Jag har betalt via Klarna och betalt efter jag fått varorna. Alla gånger jag beställt har varorna kommit fram flera veckor före beräknat.

Som jag skrev tidigare i tråden: det jag ska köpa finns i de svenska webbshopparna också (men till ett högre pris såklart), så vad är skillnaden när det gäller produktion? Går du på svenska företag som köper varor från Kina och säljer i Sverige också?

Det jag vill köpa är inte plagierat, det är utrustning till hund, samma saker som säljs i vilken djuraffär som helst. Så oavsett om det köps via Wish eller i djurbutiken, så är det samma varor - fast billigare.

Den som importerar varor från exempelvis Kina ansvarar för att all kontroll och märkning är uppfylld. Svenska webshoppar har det ansvaret. Har Wish det? (Jag undrar alltså, jag vet inte. Men du verkar ju veta eftersom du har koll på att det är samma varor).

Om man tar ce-märkning som exempel så är inte ens 10 % av det som tillverkas i Kina ce-märkt. Att något tillverkas av samma leverantör som också tillverkar något som är godkänt och ser likadant ut är inte en garanti för någonting.

Men om du vet att Wish garanterar samma kvalitetssäkring och kontroll som det ansvar som ligger på importörer till EES så är det ju lugnt. Det var ju precis det jag skrev, att frågan var om man kunde lita på det.

Personligen köper jag så lite "made in China" som möjligt. Men att undvika helt är ju nästan omöjligt. Steg två är att det är ett känt företag som säljer och man vet vem som har ansvaret. Att varorna är korrekt märkta osv är ju tyvärr inte heller en garanti för att något aldrig är dåligt. Det finns det ju många exempel på. Men ganska mycket bättre än att totalt köpa grisen i säcken iaf.

Att varorna är korrekt märkta osv är ju tyvärr inte heller en garanti för att något aldrig är dåligt. Det finns det ju många exempel på. Men ganska mycket bättre än att totalt köpa grisen i säcken iaf.
Det där är ju ett problem inom all industri. Värst var ju medicinindustrin när man insåg att även vanliga Alvedon inte var alvedon utan några billiga kopior tillverkade olagligt i Kina.

Jag skulle köpa en ny pannlampa för ett tags sedan då min pannlampa åkte i backen och gick sönder på en ridtur och en sådan jag vill ha kostade över tusen kronor i Sverige på en budgetkedja. Jag hittade exakt samma lampa på Wish för 148:- eller liknande. Går ju inte att garantera att den är giftfri eller okej tillverkad på något sätt, men i slutändan vet vi ju att ju mer mellanhänder ju dyrare blir en vara. Köper man direkt från butiker/tillverkare i Kina blir ju kostnaden givetvis mindre.

Det där är ju ett problem inom all industri. Värst var ju medicinindustrin när man insåg att även vanliga Alvedon inte var alvedon utan några billiga kopior tillverkade olagligt i Kina.

Jag skulle köpa en ny pannlampa för ett tags sedan då min pannlampa åkte i backen och gick sönder på en ridtur och en sådan jag vill ha kostade över tusen kronor i Sverige på en budgetkedja. Jag hittade exakt samma lampa på Wish för 148:- eller liknande. Går ju inte att garantera att den är giftfri eller okej tillverkad på något sätt, men i slutändan vet vi ju att ju mer mellanhänder ju dyrare blir en vara. Köper man direkt från butiker/tillverkare i Kina blir ju kostnaden givetvis mindre.

Fast det är ju just det. Du vet ju inte att det är exakt samma lampa. Eller om den lampan du köpt gjorts i samma fabrik men är tillverkad av billigare komponenter som inte är fria från giftiga ämnen osv.

Ja det uppdagas ju fusk och "skandaler" titt som tätt. Så visst kan man ju resonera som att det aldrig går att lite på någon, så bara att lägga ner alla tester, märkningar och innehållskrav. (Ungefär som den absolut största delen av den kinesiska marknaden faktiskt ser ut).

(Ungefär som den absolut största delen av den kinesiska marknaden faktiskt ser ut).
Å andra sidan kan jag alltid bli lurad. Det finns inget som säger att de CE-märkta varorna jag köper i Sverige är giftfria och tillverkade på bra grunder.

Och vart köper jag ens en svensktillverkad pannlampa? Svensk tillverkningsindustri är ju inte direkt känd för att stanna kvar i Sverige. Även stora svenska företag har lagt sin tillverkning i Kina. Vad ska jag som konsument göra? Gå omkring i mörker och inte våga chansa? Men då riskerar jag ju att bli påkörd istället när jag rider ut i mörker. Eller jag kanske inte ska rida på vintern för att vara säker på att jag inte köper saker som innehåller gifter?

Å andra sidan kan jag alltid bli lurad. Det finns inget som säger att de CE-märkta varorna jag köper i Sverige är giftfria och tillverkade på bra grunder.

Och vart köper jag ens en svensktillverkad pannlampa? Svensk tillverkningsindustri är ju inte direkt känd för att stanna kvar i Sverige. Även stora svenska företag har lagt sin tillverkning i Kina. Vad ska jag som konsument göra? Gå omkring i mörker och inte våga chansa? Men då riskerar jag ju att bli påkörd istället när jag rider ut i mörker. Eller jag kanske inte ska rida på vintern för att vara säker på att jag inte köper saker som innehåller gifter?

Nej det var ju det jag skrev. Att man kan ju också resonera som att man inte kan lita på någon och lägga ner allt vad märkning heter. Tycker du att Europa ska avskaffa alla sina krav på tester, produktinnehåll osv?

Nej antagligen är alla pannlampor du kan hitta importerade. Men skillnaden är ju att importören/återförsäljaren ansvarar för produktens kvalitet och märkning. Ganska stor skillnad ändå jämfört med att du sitter och klickar hem något direkt från en fabrik i Kina utifrån en kanske sanningsenlig produktbild.

Nej det var ju det jag skrev. Att man kan ju också resonera som att man inte kan lita på någon och lägga ner allt vad märkning heter. Tycker du att Europa ska avskaffa alla sina krav på tester, produktinnehåll osv?

Nej antagligen är alla pannlampor du kan hitta importerade. Men skillnaden är ju att importören/återförsäljaren ansvarar för produktens kvalitet och märkning. Ganska stor skillnad ändå jämfört med att du sitter och klickar hem något direkt från en fabrik i Kina utifrån en kanske sanningsenlig produktbild.
Fast nu handlade inte tråden om sakerna är si eller så tillverkade.Man är inte ens säker om man handlar på H&M eller Ikea,även på dom produkterna förekommer gifter o barnarbete.
Om vi nu är några som vill tjäna en krona eller två,kan vi då få göra det utan pekpinnar?

Jag tycker att det är bra att diskutera gifter och märkning på t.ex elprylar från liknande sidor. Det märks väldigt tydligt att kläder från Wish inte går under samma kontroller som kläder från H&M. Har fått hem plagg som luktat förjävligt och annat som gav utslag efter kortare användning otvättat. Elprylar som folk vittnar om har plötsligt börjat brinna.

Har inget emot att folk väljer billigare alternativ men finns många som verkar bli beroende( been there) och beställer saker som finns för ungefär samma pris i affärer. Samt väntar sig att sakerna ska vara exakt som på produktbilderna...

En annan frågeställning är att folk beställer mängder av kopior på Kånken, MK-grejer, Adidas och andra märken. Visst, kopior har funnits länge men det verkar öka väldigt fort :/

Själv kan jag inte bortse från att varorna troligen är tillverkade under usla förhållanden.
Jag vill i alla fall försöka handla bra, och att handla snorbilligt direkt från kina känns sådär i min mage.

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 374
Senast: Mia_R
·
Relationer Finns det något bra sätt för en 70 plussare att dejta? Har googlat lite och hittade några sidor som verkade rikta sig till äldre men jag...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar