Best in show, hundfoder.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 24 538
Sv: Best in show, hundfoder.

Skulle 300 gram vara sjukt mycket? Vad utgår du från då?

Jag ger hills r/d som ju är ett medicinskt bantningsfoder. Drygt 300 gram är där 8 dl, vilket är övre delen av utfodringsrek för 30 kg hund. Då är det ju gjort för att trots lite större gova till hungriga tjockisar, inte ge så mkt.
Men vi pratade inte 30 kgs hund, vi pratade 20 kgs hund, och ja, 300 g för en 20 kgs hund är sjukt mycket! Det är klart att jag vet att alla hundar inte äter samma mängd foder, när de väger 10, 20, 30, 40 kg, men kollar du lite högre upp så jämför vi på en 20 kgs hund.

Senast ändrad:

Jag ger Bravo färskfoder, hon äter 3*150 gram om dan (det är den rekommenderade givan för hennes viktklass) + fri tillgång på torrfoder. Av det äter hon lite olika mellan 50-100 gram per dag.
Så om man räknar i gram så blir det ca 550 gram mat om dan.
Hon är en welsh och svårfödd i och för sig.
Färskfoder har jag inte så stor koll på, gissar på att de behöver äta lite mer iom. att det fodret inte är lika koncentrerat.

Men vi pratade inte 30 kgs hund, vi pratade 20 kgs hund, och ja, 300 g för en 20 kgs hund är sjukt mycket! Det är klart att jag vet att alla hundar inte äter samma mängd foder, när de väger 10, 20, 30, 40 kg, men kollar du lite högre upp så jämför vi på en 20 kgs hund.

Och om du läser ser du att jag pratar om min 25 kg:s hund också. Som även hon låg på 400 - 450 gram, oavsett (torr)foder, för att hålla vikten. Räknar du om det till 20 kg innebär det minst 320 - 360 gram.

Så jag undrar igen vad du utgår från när du tycker det är sjukt mycket mat med 300 gram till en 20 kg:s hund?

Min väger 18 kilo ca.
Färskfoder är ju ren mat eller vad man ska säga, inga tillsatser med allt möjligt skit för att fylla ut och väldigt lättsmält.
Torrfoder försöker jag också ge så rent som möjligt, funderar just nu på Best in show.
Nu äter hon Robur men gillar det sådär.

Färskfoder går inte riktigt jmf mängden med torrfoder, är så mycket vatten i färskfodret. Blir lite som hö kontra silage =)

Ja, det ska ju bli mätta med. Har man en mkt lättfödd hund på en del energitäta foder så är det inte ger tillräckligt mättnadskänsla om de ska få så lite att de inte ska lägga på sig.

Mmm, fast i de svårföddas fall har problemet snarast vara att få I dem så mycket mat de behöver, ingen av dem (förutom lillknatten nu då) har haft någon aptit att tala om. Därför jag provade diverse olika foder, för att se om jag endera kunde hitta något som de tyckte mer om och därför åt mer, eller något som var 'mer drag' i så jag kunde ge mindre mängd.

Men som sagt, under litern fungerade inte med något, däremot var det lite skillnad i smaklighet. Det är ju dock inga jätteskillnader vad gäller 'kalorier' i dem märkte jag, så det var nog så att de där svårfödda helt enkelt behövde det kaloriantal som blev av 400 - 450 gram av de där fodren.

Jag får nog hålla med dig, att det skulle vara sjukt mycket med 300g tycker jag också är konstigt..

Och om du läser ser du att jag pratar om min 25 kg:s hund också. Som även hon låg på 400 - 450 gram, oavsett (torr)foder, för att hålla vikten. Räknar du om det till 20 kg innebär det minst 320 - 360 gram.

Så jag undrar igen vad du utgår från när du tycker det är sjukt mycket mat med 300 gram till en 20 kg:s hund?

Jag utgår ifrån mängden såklart! Att en hund på 20 kg ska behöva 300 gram för att tillgodogöra sig en dagsranson är mycket. Se bara på tex. Eukanuban, 180 gram per dag. Jag vet att inte alla hundar har samma energibehov, men den uträknade mängden är ju ändå en uträkning, ett genomsnitt där de flesta ligger.

Tom. människor finns det en "standard" (som såklart inte alla kan hålla) Det sägs ju att en normal kvinna ska äta mellan 1800 - 2000 kcal dag för att varken gå upp eller ner med en normal aktivitetsnivå. Skulle det inte vara skillnad för dig om du skulle behöva äta nästan dubbelt så mycket av en produkt för att få dig den näring du behöver?

Pratade vi inte om en normal 20 kgs hund? Om jag vet att de foder jag ger har en bra sammansättning, högt biologiskt värde, hög smältbarhet och att råvarorna är av god kvalitet så skall hunden inte behöva äta mycket för att varken bli mätt eller få i sig den energi den behöver. Varför skulle det vara konstigt?

Din hund har ett annorlunda energibehov, det har inte min.

Senast ändrad:

Min väger 18 kilo ca.
Färskfoder är ju ren mat eller vad man ska säga, inga tillsatser med allt möjligt skit för att fylla ut och väldigt lättsmält.
Torrfoder försöker jag också ge så rent som möjligt, funderar just nu på Best in show.

Inget ont om färskfoder, men jag kollade precis innehållet på Bravo Bas, och jag blir förvånad, för om du jämför med torrfoder så innehåller den här minst lika mycket av de jag tror du menar med "utfyllnad", som de flesta torrfoder.

Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 40%, Potatisfibrer, Ångkokt Korn-Havre-Vete, Vetekli, Oxblod, Melass, Kalk, Mineraler och Vitaminer.

Det är den jag sett att folk snackat mest om här, har ingen aning om du använder dig av det.

Nej, och du använder din hund som norm för att anse att 300 gram är 'sjukt mycket' mat för en 20 kg hund. Jag mfl har konstaterat att det inte är speciellt mycket för en svårfödd 20 kg:s hund ens om den äter energitätt högenergifoder.

Och din parallell till människor, det finns folk som kan äta hur mycket som helst och vad som helst utan att gå upp ett gram, vars problem är att hålla vikten UPPE. Precis som det finns människor som är som klippta och skurna ur normen, och de som inte kan se en kaka på bild utan att gå upp, och har ett elände med att hålla vikten NERE.

På samma sätt är ju hundar, man kan inte generalisera speciellt hårt, och även fodersäckarnas foderanvisningar brukar tydligt klargöra att angivna utfodringsrekommendationer är att anse endast som riktlinjer, och hundarna kan behöva både mer eller mindre mat än vad som står.

Och har man en 20 kg:s hund som är fin i hullet, välmående, med normal mängd avföring osv på 400 gram av ett energitätt högenergifoder, ja då behöver hunden helt enkelt så mycket mat/så många kalorier för att hålla hunden. Och ger man högenergifoder, då finns liksom inget 'nästa steg', utan då får man acceptera att det är den mängden som krävs. Vilket MÅNGA med svårfödda hundar upptäckt och kan vittna om.

Min lillknatte BORDE inte behöva 1 liter högernergifoder för hårt arbetande vuxna hundar per dag. Men helt uppenbart gör han det, och då är det bara att ge honom det. Likväl som min högaktiva, vuxna riesen inte borde ha varit fet som en julgris på 4 deciliter lightfoder/dag, men likväl var han det och då får man acceptera det och hitta ÄNNU magrare foder (där jag dessutom kunde höja så han slapp anse han inte behövde DÖ av hunder).

Att tycka att 'det är sjukt mycket' anser jag inte gagnar någon om det uttalas rent generellt. Okej att tycka att '300 gram är ganska mycket, du kanske skulle prova byta till ett foder med högre energivärde/100 gram?' om sådant finns.

Jag skrev ju tydligt (eller?) i min text att jag vet att hundar ÄR olika, varför skriva så långt inlägg om det ändå? Jag undrar mer vad det är för fel på fodret, inte på din hund. Jag drog faktiskt ingen parallell, jag skrev att det oftast finns en "grund" att stå på, när det gäller, hund, katt, människa, fisk, häst osv. Men jag skrev också att vi alla är olika, men det finns fortfarande uträknat en grund. Förstår inte sista meningen :(.

Ja men du förutsätter att det är fel på fodret om man behöver ge 300 gram/dag till 20 kg hund om du generaliserar så som du gjorde utan att specificera, och jag har om och om igen sagt att för svårfödda hundar så kan du ge högenergifoder som är näringstäta och högkvalitativa, men det är ändå inget 'sjukt' eller 'konstigt' att ge 300 gram.

Däremot att ha en rek dos på ett normalfoder, enligt schablongivorna på påsen som är 300 gr för 20 kg, det tyder på dålig näringstäthet ja. Men det var inte det du skrev, utan du skrev att det är sjukt mycket mat med 300 gr foder till 20 kg hund, och det vänder jag mig FORTFARANDE emot.

Men det normalfodret som hade en utf rek på 300 gr, skulle man mest troligt få ge minst 900 gram för att en svårfödd ens skulle vara i närheten av hull, och det är ogörligt.

Dvs vi är nog överens eg. 300 gram som schablongiva för ett normalfoder tyder på ganska mkt bult i fodret.

Ja det fanns det, men ris var första ingrediensen där, jag vill ha kött.

Jag har inte hittat någon hundfodertillverkare som listat exakt mängd av någon ingrediens vilket gör det lite bedrägligt. Eukanuba Adult Medium t ex har ju kött som första ingrediens så det ser fint ut - upp till 24% av fodret ska bestå av kyckling. Problemet är att de två följande ingredienserna är majs och vete och eftersom man inte har en aning om hur stor del av fodret som dessa utgör är det svårt att säga om de skulle hamnat före kycklingen om man slagit ihop dem och bara benämnt dem "spannmål", som man faktiskt gör i vissa foder.

Jag menar att om du har en normal hund (alltså inte en hund som behöver extra mycket energi, för de var inte de hundarna vi talade om, vi talade om normala 20 kgs hundar) som äter 300 g av ett foder antagligen bör se över ingredienserna, för antagligen är innehållet inte speciellt näringsrikt.

Det kan jag berätta för dig!
Framforskade snittmängden i de flesta foder ligger runt:
2. Ingrediensen: 20%
3. Ingrediensen: 15%

De är de 7 första ingredienserna som tar "mest plats" i fodret. Att gruppera i ett foder är vansinne, så tycker inte jag man gör mot kunden. Du skall kuna läsa exakt vad som finns i fodret, annars är det ju omöjligt att veta!

Det är ju lite det som är min poäng; det är vanskligt att säga att ett foder är så mycket bättre än ett annat baserat på innehållsförteckningen just eftersom man inte kan anta att just de fodren följer snittmängderna för ingredienserna. Det man skulle behöva är ju en procentsats för varje specifikt foder för de ingredienser som utgör merparten av fodret.

Mina hundar går på BIS lamm o ris...utöver det får de Klass köttfoder, rapsolja, B-kombin o Ester C...samt råa ägg-gulor ett par gånger i veckan.

Nu är ju det dock inga 20 kg hundar utan snarare 60-80 kg...vill man se hull etc finns massor av bilder på min hemisida.

Hundkappare har pratat gott om just BIS lamm o ris sen många herrans år...men numera har vi inte greyhounds längre utan grand danois här hemma...men det verkar fungera lika bra på dem dessutom prisvärt.Vi gör av med ca 10 säckar/månaden på 5 hundar.

oj!! helsike vad mycket. Kan förstå att ni väljer ett lite billigare foder, med den otroliga mängden.
Jag ska också pröva BIS lamm och ris, men ska verkligen aldrig mer klaga på att det kostar mycket med hundfoder.. hihihi

Vi gör av med ca 10 säckar/månaden på 5 hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 432
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka