Sv: Besök

kl

Våra föräldrar och min bror och två kusiner samt moster kom till BB 13 timmar efter att My var född. Det var besöksförbud på avdelningen så vi åkte ner till entrén och träffade dem. Där dukades upp med fika, och vi hade jättetrevligt!

Hemma hade vi rätt tätt med besök de första två veckorna men nu har det avtagit lite. Dock har jag både mamma och svärmor här några gånger i veckan och ca en till två gånger i veckan är det någon kompis eller min kusin som kommer på besök. Tycker bara det är trevligt, och har inga problem att säga ifrån ifall jag skulle tycka att det är jobbigt.

//Julia

Jag TROR ju bara nu, i och med att barnet inte är fött än, men jag tror att jag kommer uppskatta besök!

Beror ju såklart på hur förlossningen går, hur jag, barnet, och pappan mår.

Våra vänner och släktingar står oss så pass nära att jag inte kan tänka mig att det skulle kännas jobbigt att få besök av dom, varken på BB eller hemma. :)

kl

Jag kände att jag sa till innan att jag inte ville ha besök på BB, just för att jag inte visste hur jag mådde. Hade jag mått apd¨åligt hade jag inte velat ha besök. Nu mådde jag rätt bra, och när min svärmor skjutsade min sambo till sjukhuset efter att han varit hemma och sovit och duschat sa jag självklart ja när hon ringde och frågade om hon fick komma upp en snabbis. Men tycker att det var rätt skönt att det var lite lugnt första veckan hemma. :)

Men förstår Ts irritation iom att hon skriver att de förväntar sig att få komma till BB. Det är en annan sak än en försynt fråga.

På mitt BB fick endast pappa och syskon komma på besök. Det var skönt.

Vi tog emot första besöket när sonen var 10 dagar gammal, då kom svärföräldrarna och hälsade på över en helg.

Jag hade sagt ifrån tidigt till min släkt att jag inte ville ha besök på BB. Berättade det även för min dv sambo att jag inte ville ha upp hans släkt heller på BB. Men dom var så "smarta" och ringde min telefon på BB för att prata med honom. Det slog aldrig fel för efter varje samtal berättade han att nu kommer den och den. Redan första kvällen , bara några timmar efter mitt pl.kejsarsnitt, kom några av hans släktingar fast jag egentligen inte ville för dom hade frågat honom. Jag har aldrig någonsin känt mig så överkörd av en släkt så som dom betedde sig då. Visst att det även är min dv sambos barn men dom kunde ha väntat tills vi kom hem och han kunde sagt ifrån.

Nu finns min dv sambos syster här på buke så jag vet inte om hon tar illa upp av denna text men då får hon göra det. För det var jag som blev kejsarsnittad och jag hade "förbjudit" min egen släkt att komma upp.

Gud vilket dåligt beteende, av din sambo framför allt tycker jag. Att släktingarna vill komma och ringer och frågar är väl inte deras fel eg, men att HAN inte bara sa tvärnej?

Jag trodde tvärtom att jag skulle vilja vara ifred, men så fort Elina ploppat fram ville jag bara visa henne för hela världen och ville att ALLA skulle komma :D På BB fick de inte komma, så vi träffade dem utanför, och efter att vi kom hem fick de som ville komma - förutsatt att de inte var eller varit sjuka, och de fick tvätta och sprita av sig (Elina vägde ju bara 2350 g och var lite extra känslig).

knapplån

Jaghade inget emot att få besök på BB. Vi var kvar 3-4dagar och då kom svärmor och några vänner på besök. Men jag kände ingen press på att underhålla någon, det var väl inte mig de ville träffa utan bebisen så jag låg mest och vilade.

Fast var det släktens fel? Om sambon sa ja så kunde de ju inte gärna veta att de var oönskade där?

Hade jag varit du hade jag blivit TOKIG på sambon.

Det finns mer bakom som jag inte tänker skriva här pga hänsyn till min son.
Men delvis både släkten och dv sambon.

Hon föddes i 38+0, så precis inte för tidigt, och skulle vara normalstor enligt alla tillväxtUL, men kom ut som en liten plutta. Helt frisk och pigg i övrigt, bara liten. Så BB varnade oss massor för RSvirus och sånt innan vi åkte hem.
Hon gick dock upp 500 gram i veckan ett tag så hon kom ikapp kvickt!

Man förstår att det finns en längre story bakom, och jag blir så LESS på att man inte kan ha lite respekt för den nyförlösta mamman, de första dygnen måste ALLT få vara hennes beslut.

Det var så skönt att komma hem och få visa upp sitt underverk och bli bortskämd!

*Hålla med*. Vi hade vänner och släktingar som kom redan till bb för att se underverket, och så fort vi kom hem hade vi besök av föräldrar och andra bybor. Presenter, fika och mat i stora lass och folk som hjälpte en att sköta om bebben när man var halvdöd, kan det bli bättre :D.

Irriterad av bara tanken, då dessa människor aldrig umgås med oss annars. Men till bb ska de komma. Lite märkligt.
Jag har ställt in mig på att bara bjuda in mor/farföräldrar om orken/lusten finns.

Det låter sannerligen märkligt ! Jag förstår plötsligt irritationen också !

De som hälsade på mig var förstås människor jag umgås MYCKET med, dels jobbarkompisarna men också mina vänner. Ja, herregud det var faktiskt full rulle, men det var okej för jag fick ju en massa hjälp också med blöjbyten och matningar och annat - det är liiite lättare om man är fler än en när bebisarna är fler än en.

Jag hade inget emot besök. Det blev dessutom som så att vi blev kvar på lasarettet (på neo) i en och en halv vecka, så jag förstår ju att de närmaste inte kunde hålla sig borta :P
Det första besöket stod svärföräldrarna för, de kom en kortis samma kväll dottern föddes. :-)

*KL*

Vi sa ifrån besök från kompisar första veckan och det kändes bra för oss :laugh: Ingen tyckte att det var något konstigt med det.

Min mamma och pappa var däremot här och hjälpte till med hästana och stallet, bla. Det var jätteskönt att ha dem nära!

På BB var det redan besöksförbud så där var det lugnt.

*kl*

Jag har inte bestämt mig än hur vi skall göra.
Jag kommer snittas & efter sonen så är jag lite kluven om jag & sambon ska njuta helt själva av bebisen första kvällen.
Vi lät ingen komma första kvällen då iheller. Jag orkade inte.

Men jag misstänker att svärmor kommer att spränga dörren in till BB denna gång .;)
Är några månader kvar tills det är dax... Gott om tid att fundera.

Men vi kommer nog inte lämna ut snittdag & tid till någon annan än till den som ska kolla hästarna när vi är borta.

kl

Även här är det besöksförbud på bb, och även om det inte hade varit det hade vi inte hunnit med besök. Emilia föddes mitt på dagen, vi åkte hem förmiddagen efter. Min mamma och syster hämtade oss på sjukhuset så dom följde med in en stund och sen har Emilia träffat sin morfar också. Imorgon när hon är 5 dagar ska antaglingen min första vän komma och hälsa på en stund och sen rullar nog besökarna på under helgen och nästa vecka. Nästa helg fyller jag år så då kommer vi träffa flera släktingar.

Jag tror det är vädligt individuellt hur man vill ha det och jag skulle bli sur och irriterad om inte mina (och pappans) släkt/vänner respekterade hur jag ville ha det med besök.

vi har valt att ta det lugnt med besök denna gången. sonens mormor, morfar och morbror har varit här. ingen annan. i morgon ska hans farmor komma hit. han föddes i måndags och stannade på bb över natten.
med första barnet hadevi en massa besök redan första dagen hemma. jättejobbigt för jag mådde dåligt. denna gången mår jag alldeles utmärkt och hade lätt orkat med besök. men vi har valt att ta det lugnt, både allas skull. storebror måste få hinna landa, vi vill hinna landa lite.

I ert fall skulle jag definitivt inte ta emot besök första kvällen, och det borde omgivningen ha förståelse för.

Supergrattis till graviditeten !!

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30