beslutsångest, HJÄLP!

Messy

Trådstartare
kolla en till stallplats idag...
tittat på två som är bra!

stallet idag:
1 pass/vecka, 14 hästar (tar 2-2.5h på morronen, annars har man lunch OCH kvällsfodring, rullande schema)
+
ute 8-16 (ok, kunde varit 1-2h till, men det gör inget...)
får stå på halm
luftigt stall, fin anläggning
billig kallhyra (950kr)

-
inget fönster i boxen
inget hö i hagen
extremt kollektiv-känsla...
vid intag så tvättar man inte sår!!! "ägaren är ju ändå där en gång/dag" EEEHHHHH, är det bara jag som ALLTID scannar ALLA hästar som JAG tar in??? för mig är det SJÄLVKLART att tvätta ett sår (av mindre typ, annars ringer man ju ägaren å frågar vad den vill att man ska göra)
sen hade de skumma kontrakt... typ uppsägningstid 3 månader, men de andra får dela på tom-boxen om den inte hyrs ut... man kan bli skyldig å betala sin uppsagda box i 9 månader i västa fall om de inte hittar ny å beslutar sig för å säga upp hela stallet!!!!
typ 3000 stallmöten lät det som :cool:

andra stallet:
1 pass/vecka (kväll eller vilket som helst på helgen) ca 8-10 hästar
+
få hästar = inte sååå jobbigt å ha stallpass
analyserat hö (de andra litade på leverantören som sa att det va bra värden)
hö i hagen
fönster i alla boxar, högt till tak å luftigt!

-
torv
ute 8-19 (sent på vintern för min pålle)
bara 2 kraftgivor/dag (2 matgivor)

kostar 1900 om man vill ha täckesbyte vilket jag kommer ha typ 8-9 månader/år :)


vad skulle ni ha valt???
mamma skrek rätt ut att första stallet skulle jag ALDRIG stå ut med, å att jag inte "får" ta på mig så mkt extrajobb i stallet (jag jobbar 100-120% typ 6 dagar/vecka... = går halvt in i väggen då å då) + att hon inte trodde jag skulle palla att 13 olika tar hand om min häst...
på första stallet så ere samma som har morron å lunch vardagar... + att hon har själv fullblod å hajjar hur de kan falla ur å hur känsliga de kan va...
mina föräldrar tittade inte på första stallet...
kommer bli dyrare med torv än halm.. å jag gillar halm bättre...
mamma resonerade att jag kan hellre jobba en extra dag å betala det där extra... jag tänker nog lite så oxå...

tar exakt lika lång tid till bägge stallet, samma buss typ...

att det ska va så SVÅRT!!!!!
jag är sååååå övernojjig när det kommer till min pålle... lite överbeskyddande... men jag är så rädd att hon ska må dåligt... hon är värd att må superbäst...
 
Sv: beslutsångest, HJÄLP!

Hejsan!

Först och främst, om inte stallhyran spelar roll, det är ju viss skillnad, så gå på din magkänsla.
Själv så tycker jag att 8-16 ute för hästen är för kort tid men priset är bra. Medans två matgivor kan kännas för lite i det andra stallet. Fast om de får hö ute i hagen så är det väl okej.

Jag skulle ha, av det du berättat, valt det dyrare alternativet. Eftersom hästen får gå ute längre, får hö i hagen och det är färre hästar då det krävs stalltjänst.

Lycka till med ditt val, och du....det går att byta stall även senare om ni inte trivs.
 
Sv: beslutsångest, HJÄLP!

tack!!! det lutar ju helt klart åt det... men matgivor å torv å sen liiite för länge på vintern, DET stör...
OM jag har tur är ju vissa där efter jobbet å kanske kan kasta in min häst mot att jag kanske mockar åt dem 1ggr/vecka... HOPPAS... :)

jag är JÄTTE-FÖR att byta tjänster... hoppas folk där oxå är det :)
då kan jag ju kasta in mat i krubban så hon får två gånger på kvällen... visserligen ganska täta.. men hon kan ju spara sin kvällsmat under natten (tack gud att vissa fullblod vet att maten inte försvinner bara för att man inte kastar sig över den) ;)
 
Sv: beslutsångest, HJÄLP!

HeJ!

Trodde du bestämt dej för 2an?? Var inte det klart?
Jag hade även tagit 2an, mer struktur och bättre för hästarna, dessutom lät det som om du också tyckte det lät bättre.

Dessutom tror jag att din pålle vänjer sej vid det lite längre utevistelsen, det brukar bara vara nyttigt för dom. Själv flyttar jag min i höst, till ett stall med utevistelse 7-21 ca och fritt hö i hagen och halm i boxen. Jag hoppas att detta ska göra underverk med hennes kropp, just det att hon slipper stå och glo in i väggen hela kvällen/natten och dessutom får vara ute med kompisar till sent, mer tid att vara häst liksom..

Jobbar du mycket kommer du aldrig orka/hinna med stall 1, gör inte som jag brukar och hoppas att det kanske går, för det gör aldrig det!

det blir ju en plats ledig i "mitt" stall, ute 8-16, men mycket jobb, messa om du vill veta mer..
mvh/ Lavinia, lycklig över sin nya plats..
 
Sv: beslutsångest, HJÄLP!

som jag hade valt så hade
Stall nr 1 utesluts pga avsaknaden av fodring i hagen.

stall nr 2 var det fri tillgång på hö i hagen? annars är det för få fodringar för min smak och hade fallit bort.

Jag har inte stått i något stall där sårtvätt ingått om det inte är något akut. Uppsägningstid på 3mån är länge men i mina ögon normalt, men att den skulle kunna förlängas pga andra saker låter helt otroligt. inget jag skulle acceptera.

Fler frågor jag skulle ställa mig, hur ser hagarna ut, hur går hästarna, hur ser ridvägar och träningsmöjligheter ut?

Messy skrev:
kolla en till stallplats idag...
tittat på två som är bra!

stallet idag:
1 pass/vecka, 14 hästar (tar 2-2.5h på morronen, annars har man lunch OCH kvällsfodring, rullande schema)
+
ute 8-16 (ok, kunde varit 1-2h till, men det gör inget...)
får stå på halm
luftigt stall, fin anläggning
billig kallhyra (950kr)

-
inget fönster i boxen
inget hö i hagen
extremt kollektiv-känsla...
vid intag så tvättar man inte sår!!! "ägaren är ju ändå där en gång/dag" EEEHHHHH, är det bara jag som ALLTID scannar ALLA hästar som JAG tar in??? för mig är det SJÄLVKLART att tvätta ett sår (av mindre typ, annars ringer man ju ägaren å frågar vad den vill att man ska göra)
sen hade de skumma kontrakt... typ uppsägningstid 3 månader, men de andra får dela på tom-boxen om den inte hyrs ut... man kan bli skyldig å betala sin uppsagda box i 9 månader i västa fall om de inte hittar ny å beslutar sig för å säga upp hela stallet!!!!
typ 3000 stallmöten lät det som :cool:

andra stallet:
1 pass/vecka (kväll eller vilket som helst på helgen) ca 8-10 hästar
+
få hästar = inte sååå jobbigt å ha stallpass
analyserat hö (de andra litade på leverantören som sa att det va bra värden)
hö i hagen
fönster i alla boxar, högt till tak å luftigt!

-
torv
ute 8-19 (sent på vintern för min pålle)
bara 2 kraftgivor/dag (2 matgivor)

kostar 1900 om man vill ha täckesbyte vilket jag kommer ha typ 8-9 månader/år :)


vad skulle ni ha valt???
mamma skrek rätt ut att första stallet skulle jag ALDRIG stå ut med, å att jag inte "får" ta på mig så mkt extrajobb i stallet (jag jobbar 100-120% typ 6 dagar/vecka... = går halvt in i väggen då å då) + att hon inte trodde jag skulle palla att 13 olika tar hand om min häst...
på första stallet så ere samma som har morron å lunch vardagar... + att hon har själv fullblod å hajjar hur de kan falla ur å hur känsliga de kan va...
mina föräldrar tittade inte på första stallet...
kommer bli dyrare med torv än halm.. å jag gillar halm bättre...
mamma resonerade att jag kan hellre jobba en extra dag å betala det där extra... jag tänker nog lite så oxå...

tar exakt lika lång tid till bägge stallet, samma buss typ...

att det ska va så SVÅRT!!!!!
jag är sååååå övernojjig när det kommer till min pålle... lite överbeskyddande... men jag är så rädd att hon ska må dåligt... hon är värd att må superbäst...
 
Sv: beslutsångest, HJÄLP!

Medryttarhästen gick i förra stallet ute 8-15, och nu sedan i vintras 8-19 ca. Jag tycker bara det är positivt med så mycket utevistelse. På vardagarna går hon sällan ute till 19 då vi kommer till stallet vid fem-sex snåret, då är det jätteskönt att hästen inte trampat runt i en omockad box och att man inte behöver "göra av" hästen någonstans för att mocka då den fortfarande är ute. Sedan tar vi in, rider och är klara vid åtta kanske. Så på vardagarna går hästen ute till 17.30 kanske.

I det gamla stallet fick man dåligt samvete när man kom ut på helgen och red på dagtid, om man kom ut vid 13 på lördagen för att man skulle bort på kvällen, red och var färdig vid 16 så kändes det helfel att lämna hästen i boxen 16 timmar. Det dåliga samvetet slipper vi nu då vi bara släpper ut hästen igen.

Så var inte rädd för att utevistelsen blir för lång, iallafall inte om du oftast kommer ut på vardagskvällar.
 
Sv: beslutsångest, HJÄLP!

som jag hade valt så hade
Stall nr 1 utesluts pga avsaknaden av fodring i hagen.

stall nr 2 var det fri tillgång på hö i hagen? annars är det för få fodringar för min smak och hade fallit bort.

de stallet där de går ute till 19 så får de hö i hagen, andra stallet 8-16, inget hö... DET stör mig...

Jag har inte stått i något stall där sårtvätt ingått om det inte är något akut.
kanske jag som är bortskämd... men jag gör ju samma för alla andras hästar... ok PYTTESÅR.. men om man ser att det har runnit blod så skälger man väl av å kollar OM det är allvarligt...
man checkar väl även om de har fått en spark, är ovanligt svullen eller något...

Uppsägningstid på 3mån är länge men i mina ögon normalt, men att den skulle kunna förlängas pga andra saker låter helt otroligt. inget jag skulle acceptera.
det är för att det är en förening som hyr... av ägarna...
men för mig känns det konstigt att stå för tom-boxar... därför står jag hellre hos en ÄGARE, å har min uppsägningstid... 3månader reagerar jag inte på (långt för dem om de inte trivs med mig men men...) men just om FÖRENINGEN säger upp stallet å jag blir skyldig 11 månader för min box.. hej å hallå lixom...
skumt att FÖRENINGEN har gått med på sååå lång uppsägningstid...

Fler frågor jag skulle ställa mig, hur ser hagarna ut, hur går hästarna, hur ser ridvägar och träningsmöjligheter ut?
ridvägarna är liknande, dvs UNDERBARA... ena stället har travbana, men min är ju fd galoppör så jag vet inte hur hon skulle hantera det, tror inte att jag skulle få henne att slappna av 100% precis...
det stallet jag gillar minst hade bättre volt... men, det är inte heller något som är avgörande...

kort å gott så blir det nog hästen som får vänja sig å va ute :devil:
synd att det e 1000 spänn dyrare, + att torv kommer bli dyrare än halm (som jag helst vill ha)...
men mamma sa "ta ett extrapass på jobbet då".. å det e typ så jag känner oxå...
mina föräldrar är itne så insatta i min häst å så, men igår var de med å kollade, å jag tror de hajjade hur noga jag är med henne, å petig... mamma skämta lite i stallet å sa typ "är det hästen eller du som är kinkig"... men då vet hon iaf hur orolig jag blir om folk inte har vett att se över ALLAS hästar...

man blundar ju aldrig, man kollar ju en extra gång att ALLA hästar är hela å har mat å boxar stängda eller att alla står I hagen osv...
jag pallar inte å stå i något annat stall.. kan ju inte åka 2ggr/dag bara för att kunna sova om nätterna...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp