Beslutångest ang klippning eller ej..

Fibusen

Trådstartare
Tänkte klippa min häst här för 1-2 veckor sen,men valde att avakta pga veterinärbesök,då vi inte visste vad som skulle hända efter.

Var in till veterinären förra måndagen,återbesök den 29/10,vet inte om hon kommer hålla för mer ridning pga artros i knäet,men förhoppningsvis så svarar hon på behandlingen.

Till frågan nu,är det dumt att klippa henne nu när vi inte ens vet OM hon blir bra? Blir ju igångsättning utifall hon svarat på behandlingen,så hon kommer inte gå så hårt,inte heller i fortsättningen pga artrosen,MEN hon är en mammut,en varulv,hon har HUR mycket päls som helst,och innan veterinärbesöket så hade hon bara hälften av vad hon har nu,och då vart hon svettig av 20 min skritt,20 min trav,så jag kan ju tänka mig att hon kommer bli pissblöt med den päls hon har i dag! :crazy:

Frågan är hur jag ska göra,ska jag klippa trots att jag inte vet hur det blir med henne,OM hon blir bättre så kanske det bara blir skritt iallafall ett bra tag,bara 10-20 min om dagen,är det verkligen värt att klippa för det? Vill inte klippa henne för sent heller,vill inte att hon ska vara nyklippt när kylan kommer,utan att det ska ha hunnit växt ut lite iallafall..

Promblemet är att jag kommer börja jobba mellan 14,15-21,måste åka hemifrån med bussen vid 12,så ni förstår att jag inte kan ställa in henne heller om hon blivit svettig efter en ridtur,vill absolut inte ha in henne så tidigt..Så hon kan inte bli dyngsur.

Så nu har jag ett riktigt dilemma,hjälp mig!

Sv: Beslutångest ang klippning eller ej..

Vad är problemet med att klippa henne? Som jag ser det efter ditt inlägg så finns det inga nackdelar med att inte klippa. Det du måste göra är ju att täcka men det tycks du ju beredd att göra? Så klipp då? OM dte går åt skogen så tja, nyklippta hästar är välkomna i hästhimlen med har jag hört.

Skämt åsido, gör ingen stor sak av det. Svettas hon av det arbete hon gör nu - klipp. Vill du inte klippa henne i samband med en igångsättning - klipp nu.

Sen, du har din domedag en dag innan vi här har vår domedag. Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det skulle vara knäppkallt då. Min dam skulle jag normalt klippt vid det här laget, men hon kvarstår oklippt. Just för att det inte känns så troligt (tyvärr) att det kommer bli någon igångsättning efter återbesöket. Och då ser jag ingen vits att klippa nu när hon inte svettas av att bara skrittas. OM hon får sättas igång så tja då klipper jag då. Det finns täcken, så om man så får klippa i smällkalla januari, så de överlever det med.

Ett sätt är ju att klippa en låg spårklippning sålänge?

Hon går oftast utan täcke eftersom jag har ridit efter jobben förut och då har hon fått gå in i stallet efter ridtur för kvällen,men tror inte att det spelar sån stor roll för henne om hon får vara naken,eller med täcke,det är mest min sambo som kommer få börja ta in henne nu när vi flyttar eftersom alla sköter sin egna häst bara,och eftersom han är lite skraj,så vet jag inte om han kommer våga ställa henne i gången och ta av täcke,alt ta av täcke i boxen,men i värsta fall så får jag ta av henne täcket efter jobbet,så får hon väll stå med det i 2-3 timmar inne i boxen då.

Förra året klippte jag halsen och lite på bogen,synns liiiite här:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0398.jpg?t=1192539336

Som sagt mammut:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSC09108.jpg?t=1192539393

Tror det var i december förra året.

Tänkte nån pass spårklippning i år..Hon blir svettig på halsen,bogen,under sadeln och i flanken (med gud,heter det så? Akut hjärnsläpp..) Där vid virveln bak iallafall,så jag tror att den klippningen skulle passa bra faktist.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 377
Senast: YorkWann
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 355
Senast: Askur
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 385
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka