Sv: Beskriv din graviditet med 5 ord
Ser du alltid negativt på allt? Jag förstår att det är jättejobbigt att redan från början drabbas av komplikationer och jag förstår fullt ut att vissa inte upplever något trevligt alls med att vara gravid. Men varför förutsätta att man kommer få ett rent helvete när barnet är fött?
Likaväl som man kan drabbas av helvetesamningar, eller att inte kunna amma alls så kan det ju fungera problemfritt. Likaväl som man kanske får ett kolikbarn som aldrig tycks sova kan man ju få en liten som sover mest hela tiden? Det är ju omöjligt att veta i förväg. Och vad får man ut av att se nattsvart på framtiden?
Jag ser inte nattsvart på framtiden. Men som gravid (även med en svår graviditet), så får man väldigt ofta höra att om du tycker det är jobbigt nu, vänta tills bebisen väl är född, då blir det ännu värre. Då är det slut med att sova på nätterna, då kommer du bli nerkräkt hela tiden (räkna med att du behöver många uppsättningar kläder till barnet, för man måste byta flera gånger om dagen), du kommer inte ens ha tid att gå på toa utan måste hålla dig tills din man kommer hem. Du kommer inte ha ett ögonblickför dig själv, du kommer natt och dag enbart få sysselsätta dig med bebisen. Småbarnstiden är den värsta tiden, och så vidare.
Med andra ord - ska man tro på dem som har barn, så ska man inte för ett ögonblick tro att det blir bättre när barnet väl är fött, först då börjar det verkliga helvetet.
Likadant med amningen - min barnmorska har varit mycket noga med att inskärpa att amningen nästan aldrig fungerar problemfritt, och att man absolut inte ska utgå från att det kommer att fungera, utan att man ofta får kämpa i flera månader med gråt och smärta tills det fungerar någotsånär.
Jag vet ju inte, jag har ju inga barn, men ska jag tro på dem som har barn, så är det ett helvete att ha småbarn. Och de borde ju veta, eller hur?
Så låter det ju även här på forumet - många reagerade ju väldigt starkt på att jag tror att vi kommer kunna handla några saker även efter det att barnet är fött, och har pekat på det orimliga i att tro att någon av föräldrarna har möjlighet att vara borta från hemmet ens en halvtimme efter barnets födelse, eftersom man kommer vara så slut och ha så ont då.
Så jag försöker skapa mig rimliga förväntningar baserat på vad andra med mer erfarenhet berättar. Och eftersom många som har erfarenhet är mycket noga med att inskärpa hur mycket problem det kommer bli när barnet är fött, så fick man ju lov att vara mer än lovligt naiv och stjärnögd för att tro att det skulle vara trevligt eller roligt att ha småbarn. Om det vore så, så skulle väl inte de flesta som har barn genast börja berätta hur hemskt det kommer bli när barnet är fött när de fårhöra att man är gravid?