Beskriv din graviditet med 5 ord

Sv: Beskriv din graviditet med 5 ord

Jag vet ju inte, jag har ju inga barn, men ska jag tro på dem som har barn, så är det ett helvete att ha småbarn. Och de borde ju veta, eller hur?

Det är skitjobbigt men underbart. När man står där nerkräkt, nerbajsad, flottigt hår, luktar "amningssvett" och är kissnödig och glömt när man bajsa sist så önskar man inget annat än de ska bli stora.
Sen blir dom stora, och då undrar man varför de blev stora så fort.

För när man är ren, bebis är ren, alla är mätta och torra. Man tittar på sin lilla bebis så glömmer man allt de där jobbiga fort.

Tilde har ätit varannan timme i snart 4 månader. Men jag känner mig faktiskt skitfräsch! Motiverad och pigg. Då har jag ändå en vild 2½ åring hemma så jag kan ju inte direkt lägga mig och vila en snabbis om dagarna.

Jag vet ju inte, jag har ju inga barn, men ska jag tro på dem som har barn, så är det ett helvete att ha småbarn. Och de borde ju veta, eller hur?

Jag tror att det ar bra att inte ha rosaskimrande glasogon pa sig. Har ratt manga kompisar som fatt ett brutalt uppvaknande nar de insett att det inte alltid ar en dans pa rosor (inte bara med babyn, utan aven med forhallandet osv). Men samtidigt blir ju allt vad man gor det till. Jag gick pa toa nar jag ville fran forsta dagen, det tar ju bara ett par minuter max liksom (lite knoligare ar det nu, nar man har tva tvaaringar i knat samtidigt ;)). Tog med barnen dit jag behovde ga t.ex. mataffaren, stallet, for att handla klader osv. Fick inte amningen att funka sa gav ersattning utan att skammas det minsta eller bry mig om patryckningar utifran. Hade inga som helst problem att overlata ansvar till pappan, farmor, mormor osv. Mina bebisar kraktes nastan aldrig, jag kan rakna pa ena handens fingrar de ganger jag tagit med mig extra uppsattning klader under de senaste tva aren. Och jag har kunnat anvanda alla mina "fina" klader sen de foddes!

Jag tyckte faktiskt att de forsta fem-sex manaderna var ratt latta. Och trakiga :o
Sen blev det varre for bristen pa somn borjade bli jobbig - mina sov inte en hel natt samtidigt pa vaaaaldigt lange. Och sa blev de rorliga vilket var jobbigt for jag hade tva - med bara en maste det vara piece of cake!
Just nu ar de roliga och intressanta att vara med, och jobbiga for tvaarstrotsen har borjat. Sa ar det ju, alla aldrar har sina for och nackdelar. men jag foredrar definitivt aldre barn framfor bebisar.

Min graviditet: okomplicerad, overklig, gladje, frisk, TUNG.

För mig var första halvåret det jobbigaste. Sen har det bara blivit lättare och lättare. Sonen sov aldrig och jag fick aldrig släppa honom. Ibland hann jag inte ens dricka ett glas vatten.

Så barn är olika. Jag tror inte att det bara handlar om vad man gör det till. En del tror att vi gjort sonen till en sådana pigg krabat, men jag tror att han brås med på sina föräldrar faktiskt :angel: En av mina kompisar som hade ett riktigt praktexempel som barn som alltid sov, sällan ville bli buren osv. fick nu ett praktexemplar lik vår son och de är helt slut :angel: De gick ju in med samma förväntan att det skulle bli lika lätt denna gång, men så blev det inte. Har det ändå påverkat barnet till att vara pigg? Han står upp redan vid 7 mån ålder och vände sig långt innan de andra barnen i samma ålder.

Däremot har vi ju världens nytta av sonens motor nu. Han är ju helt självgående :D Han leker och roar sig själv och blir bara enklare och enklare dag för dag. Han har aldrig en tråkig stund! Det ville han inte ha som liten heller utan då fick vi vara hans armar och ben. Sen han började åla själv har vi ju haft semester på den fronten. Förutom att han fortfarande inte sover varje natt- Nu är klockan 10 och han ligger och snusar sött efter en väääldigt kort natt. När DT gick på TV klockan 6 hade vi varit vakna bra länge.

Trots ska bli intressant för något sådant har vi ännu inte sett av. Jag försöker att utmana honom så mycket som möjligt...

Jag är heller ingen barnmänniska, men jag lovar att det kommer att komma stunder med ditt barn då du känner dig så lycklig att du tror att det inte är sant.
(Det kommer att komma stunder då du är så trött också att du inte tror det är sant, men det där vet du säkert redan!)

Precis så där upplevde jag det också under min graviditet, att när man nämnde att man var trött för en mamma så möttes man direkt av "om du tycker du är trött NU, vänta bara!". Helt opsykologiskt.

Man kan ju ändå inte föreställa sig hur det blir sedan, man måste leva i nuet. Är det jobbigt NU, gör det inte värre genom att säga till mig att det blir ännu värre sedan... Hur svårt kan det vara att förstå?! :laugh:

Vet du, så som du blivit uppskrämd kommer du att tycka att småbarnstiden är mycket lättare än vad du föreställt dig. Bebisar sover, då kan man passa på att sova själv eller varför inte läsa den senaste pocketboken?

Jag ska inte sticka under stol med att jag tyckte de 2 första månaderna var riktigt träliga, men så hade vi också den värsta vintern i mannaminne, så det var inte så lätt att ta sig ut. Då var jag lätt frustrerad. Nu är guldklimpen 4 månader och väääääldigt mycket roligare att umgås med!

(Och jo, det går att gå på dass även när man är själv hemma med bebis. Jag lägger henne i gymmet eller sätter henne framför Barnkanalen i värsta fall)

Jag är väldigt barnkär när det kommer till lite äldre barn, det är just riktigt små jag tycker är otäcka. Jag förstår inte varför alla vill att man ska hålla deras bebisar? Men som sagt var, när karate kid som är i magen nu kommer ut lär jag väl knappt släppa honom till någon annan...

Det heter ju egna barn och andras ungar :angel: Jag är inte så förtjust i andras bebisar, men jag känner en glädje för föräldrarna som har fått ett sådant fint barn och som får uppleva det! Jag börjar inte gråta för att ett nytt liv föds, utan att de som ska få barnet kommer få uppleva allt som vi upplevt! Det är jättehäftigt! (Men som sagt det tog några veckor att komma dit. Min sambo tyckte att det var det coolaste direkt och han frågade på en gång när vi skulle skaffa nästa barn :D)

Jag förstår inte heller varför man ska hålla andra barn. Om det är för avlastning förstår jag. Men typ sitta och mysa??? Nej. Jag förstår heller inte varför alla skulle kladda på vårt barn. Jag tyckte det var okej när han var så stor att han kunde protestera om han ville, men inte innan. Men där är vi så olika. En del vill skicka runt sin unge till alla för att de är så stolta och för mig var det tvärtom. Han var min. Kan säga att han nu är drygt 2 år och väldigt social och inte ett dugg blyg, så jag tror inte att jag skadade honom ;)

Jag förstår inte heller varför man ska hålla andra barn. Om det är för avlastning förstår jag. Men typ sitta och mysa??? Nej. Jag förstår heller inte varför alla skulle kladda på vårt barn. Jag tyckte det var okej när han var så stor att han kunde protestera om han ville, men inte innan. Men där är vi så olika. En del vill skicka runt sin unge till alla för att de är så stolta och för mig var det tvärtom. Han var min. Kan säga att han nu är drygt 2 år och väldigt social och inte ett dugg blyg, så jag tror inte att jag skadade honom ;)

Jag fattade inte det heller förrän min tvåa passerat bebisstadiet och jag insett att det med allra största sannolikhet inte blir någon mer. Från att ha varit helt ointresserad av andras barn har jag gått till dethär lite patetiska stadiet där jag säger BÄÄÄBIS!! :love::love::love: och kramar gosar gullar om jag får en chans. Helt obegripligt, jag skyller på hormoner eller nåt!

Otympligt
Spännande
Fascinerande
Väntan
Ostbågar (åt varje vecka!)

Trötthet, hunger, klumpig, gnällig och rastlös.

Ett gräsligt tillstånd!

Instämmer på allt med bara en skillnad:
Jag tyckte det var helt fantastiskt trots allt elände. Alla dessa problem var ju bara symptom på att jag var gravid.

Nu är jag gravid igen och trots alla krämpor så är det helt underbart.

Det enda som är riktigt jobbigt är rädslan för att något är eller skall gå fel. Önskar jag kunde stänga av detta och bara njuta av känslan av att vara gravid (mellan illamåendet, tröttheten och valrosskänslan :D)

Mvh

Tora

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 993
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka