Beskriv din graviditet med 5 ord

Sv: Beskriv din graviditet med 5 ord

Tack för att ni delar med er :bow: Kul att läsa om hur andra uppfattar sin/sina graviditeter.

Jag tillhör den skaran som tycker det har varit ett 9-månaders helvete, och hoppas innerligt att det verkligen är så underbart som alla säger när väl liten finns på utsidan istället. Har idag 13 dagar kvar till BF och jag börjar ana ett slut på den lååånga uppförsbacken.

Kanske ska bidra med mina 5 ord jag nämnde när jag fick uppgiften av min psykolog:

Ångest
Nedstämdhet
Personlighetsförändring
Orkeslös
Osocial

Ska jag sammanfatta hela graviditeten så blir det; Lycka, förväntan, längtan, oro och sammandragningar. Om jag istället ska sammanfatta mina 4 dagar på övertid (BF+4 idag) så blir det; Långtråkig, väntan, spänning, lugnt och evighetslång :D

Glädje, lättsamt, spännande, välmående & lycka.

Jag har haft lätta graviditeter och mått toppen :)

*Obeskrivlig lycka
*ORO
*Längtan
*Trötthet
*RÄDSLA

Själva graviditeten var eg lätt, jag gick inte upp speciellt mycket och kände mig aldrig klumpig. Bortsett från kliandet som kom på slutet så var graviditeten utan krämpor. Men psykiskt var det en annan femma, men jag var lycklig också :)

Jobbig, smärtsam, tråkig, outhärdlig, olycklig..

Så här efteråt kan jag tycka det är synd att jag inte stannade upp och njöt mer -

Jag grubblade på det här inlägget när jag hade lagt mig igår.

Hur skulle det gå till att stanna upp och njuta av något som du beskriver i fem negativa ord?

Vad finns/fanns det att njuta av? När du dessutom hade bekymmer utöver själva graviditetslidandena (som man åtminstone vet att de går över)?

Jag njöt inte en sekund av min graviditet, men det är ju så man får barn, så jag uthärdade. Jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin i livet haft nio så tråkiga månader i följd någon gång för övrigt. (Barnet är vuxet, jag har haft samma bild av graviditeten hela tiden, även medan jag var gravid.)

Graviditet är ett gott skäl för adoption/fosterbarn, om du frågar mig.

Det är min bild också, det är ju så man får barn, så man uthärdar.

Eftersom min graviditet är väldigt efterlägtad så är det klart jag blev glad när jag fick veta att jag är gravid, men eftersom jag i samma veva blev sjuk i graviditetskomplikationer så har den glädjen redan från början varit lite dämpad, så att säga. Dessutom så innebär ett positivt graviditetstest inte alls ett barn, så i början är ju den glädjen rätt blandad med oro över missfall, särskilt i vårt fall där vi visste att en ny graviditet skulle bli svår att åstadkomma om detta inte gick vägen.

Så den där obeskrivliga lyckan som många i tråden beskriver har inte dykt upp än, även omdet hade varit trevligt om den hade gjort det. Det är ju inte oblandat kul att få barn heller, de flesta beskriver ju späd/småbarnstiden som ett rent helvete. Då man ständigt är trött, inte räcker till, får räkna med smärtsam amning som inte fungerar, löper stor risk att bli deprimerad pga påfrestningen, osv. Vem ser fram emot att leva i helvetet?

Snarare varnar ju många föräldrar enträget för att tro att det ska bli roligt när barnet väl är fött - först då börjar det verkliga lidandet, med sömnlöshet och annat.

Min graviditet beskriver jag nog såhär efter att ha tänkt ett tag:

Häftig-känslan att veta att vårt barn växer i mig var obeskrivlig.

Viktig-jag kände att jag hade en sån viktig uppgift. Jag var viktig för det lilla knytet i min mage.

Glädje-över att kunna bli med barn, det är inte alla som är så lyckligt lottade.

Härligt-mådde jättebra och hade inte några egentliga komplikationer förrän........

Mardröm-sjukhusvistelse i 1 1/2 mån sängläge. blodprover/sprutor varje dag-jag fruktansvärt stickrädd.

För mig var det värt det i efterhand, men skulle en ev ny graviditet bli likadan så nej tack.
Men jag tror att jag kommer att chansa öch prova bli gravid igen, det behöver ju inte bli lika illa.
Men i nuläget behöver jag mer distans till allt som hände.

1. Illamående
2. Oro
3. Förväntan
4. Lycka
5. Nästäppa

Och två ord kan beskriva känslorna jag hade inför förlossningen: Skräckblandad förtjusning!:eek::laugh:

Så den där obeskrivliga lyckan som många i tråden beskriver har inte dykt upp än, även omdet hade varit trevligt om den hade gjort det. Det är ju inte oblandat kul att få barn heller, de flesta beskriver ju späd/småbarnstiden som ett rent helvete. Då man ständigt är trött, inte räcker till, får räkna med smärtsam amning som inte fungerar, löper stor risk att bli deprimerad pga påfrestningen, osv. Vem ser fram emot att leva i helvetet?

Snarare varnar ju många föräldrar enträget för att tro att det ska bli roligt när barnet väl är fött - först då börjar det verkliga lidandet, med sömnlöshet och annat.

Ser du alltid negativt på allt? Jag förstår att det är jättejobbigt att redan från början drabbas av komplikationer och jag förstår fullt ut att vissa inte upplever något trevligt alls med att vara gravid. Men varför förutsätta att man kommer få ett rent helvete när barnet är fött?

Likaväl som man kan drabbas av helvetesamningar, eller att inte kunna amma alls så kan det ju fungera problemfritt. Likaväl som man kanske får ett kolikbarn som aldrig tycks sova kan man ju få en liten som sover mest hela tiden? Det är ju omöjligt att veta i förväg. Och vad får man ut av att se nattsvart på framtiden?

-------------------------------------------------------------------------
KL

Mina fem graviditersord:
Spänning, glädje, oro, trött, svullen.

kl

Kryckor
Korsett
Kräkas
Svimma
Glidlakan

Likaväl som man kan drabbas av helvetesamningar, eller att inte kunna amma alls så kan det ju fungera problemfritt. Likaväl som man kanske får ett kolikbarn som aldrig tycks sova kan man ju få en liten som sover mest hela tiden? Det är ju omöjligt att veta i förväg. Och vad får man ut av att se nattsvart på framtiden?

Jag hade nog klarat det hela bättre om jag hade varit lite bättre förberedd på hur jobbigt det var. Dock tror jag att det handlar mer om att vi som har haft ett helvete första tiden (eller när det nu infinner sig) vågar prata om det så att det blir "normalt" att känna så. För mig kändes det som att alla pratade om hur underbart och hur rosenskimrande och puttinuttigt det var med en liten bebis. Ingenting om anknytningsproblem, ångest, dåligt samvete, ånger osv. De som faktiskt klagade följde snabbt upp med ett "men han/hon är ju så underbar och det är helt fantastisk etc etc". Jag kände mig fruktansvärd och hemsk och som att jag inte var värd att vara mamma. Så för min del säger jag nog att hellre förvänta sig det värsta (och det värsta var lååååååååååååååångt värre än jag hade kunnat föreställa mig - både när det gällde den känslomässiga biten och den fysiska, t.ex. den helt förlamande smärtan som amningen innebar) den första tiden än att gå in i det helt naiv.

Under graviditeten

Kräkas-kräkas-kräkas-sparkar-kräkas

;)

Efter

Kärlek-lycka-mage-sparkar-förväntan

Har i princip glömt allt med min graviditet efter bara 8 månader

:D

*KL*

förfärligt-förskräckligt-fruktansvärt-frånstötande-förfall

Båda mina graviditeter och förlossningar har varit mardrömslika :( Aldrig mer säger jag!

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 993
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka