Besiktningsröntga eller ej?

P

Picasso

5-åring, allround, inte mycket tävlad, pris 85000:-. Skulle ni "exportröntga" eller ej? :confused:

Är den röntgad tidigare?
Själv vill jag alltid ta det säkra före det osäkra. Även om man vid en röntgen kan få reda på saker som hästen aldrig kommer att lida av men som påverkar försäkringen vill jag hellre veta.
Min häst blev halt en vecka efter besiktning (med röntgen) och då var det rätt skönt att ha något att jämföra med när i röntgade för hältan.

Jag hade gjort det, men jag vet inte om jag generellt rekommenderar det egentligen. Man kan ju hitta en massa grejor som ger både oro o försäkringsreservationer o som kanske aldrig kommer att störa hästen, o frågan är om det är värt det?

JAG hade som sagt gjort det (inte bara om i fall att; håller faktiskt på att i skrivande stund köpa en 6- åring som dessutom är uppemot 20 000 billigare än din, o har beställt tid för både bes o exp rtg på tisdag, vet inte om det är dumt, men...) då jag haft otur med skador på två hästar på raken (den ena var visserligen en akutskada o inte skelettrelaterad, men ändå) o vill därför gardera mig så mkt jag kan. Dessutom är jag så blödig, att mina hästar lever så länge de mår bra (har redan tre pensionärer, två av dem dock ute på livstidsfoder. En 20- årig pigg D- ponny knatar däremot omkring utanför fönstret...). Om jag skulle köpa en totto som det visar sig om något år har t ex en pålagring som gör att den inte funkar till tävling o träning men ändå mår bra, så kommer den att få gå i min hage o se nöjd ut i all framtid o jag blir utan ridhäst igen :crazy:.

Som sagt, så är läget o därför kommer jag att röntga vid detta förestående hästköp. Det finns både för o nackdelar med att göra det. Sedan får man ju oxå se till vad de ev hittar för ev röntgenfynd. Jag köper hästen om den har en lös benbit (det är ju något man kan göra något åt om den får problem av det) men inte om den har pålagringar som sitter illa till eller liknande.

Mycket svammel o inget konkret råd... Förlåt! Nu vet du iaf hur jag tänker...

Lycka till med hästköpet!!!!

Gör en ordentlig veterinärundersökning helst på klinik där förutsättningarna är bättre (jämnt underlag etc). Om veterinären inte hittar några brister (ex hältor, gallor, ömmande, svullnader) efter böjprov, longering, ev ridprov så skulle jag inte röntga hästen!

Det var just det där med benbitarna... Visst är det väl så att om man besiktigar i samband med köp och försäkringsteckning och röntgar och hittar lösa benbitar - då blir det väl reservation för dem i försäkringen med följd att man inte har råd att ta bort dem (benbitarna alltså) :crazy: ?

Om hästen redan är försäkrad utan reservationer är jag nästan helt säker på att man får överta försäkringen utan res. Däremot om man vill höja försäkringsbeloppet blir det nog res på benbitarna. Jag har förmånen denna gång att hästen jag är spekulant på redan är A:1 försäkrad till det värde jag köper den för.

Förs bolagen bekostar ju benbitsoperationer under förutsättning att hästen har besvär av benbiten och att den inte har någon res. för det.

Visst är det sjukt att man misskrediteras av försäkringsbolagen för att man, för sin egen skull, väljer att röntga? Man får ju försäkra en oröntgad häst upp till 100 000 utan några problem, men bara för att man ÄR noggrann o vill veta så riskerar man att stå där med en res.

Jag håller med dit resonemang om röntgen. Jag skulle röntga i det läget som Picasso är i. Bara för att vara på den säkra sidan.

Röntga! Hästen kostar ju ändå en del. Min kompis köpte precis en häst utan att röntga och nu ska den opereras för lösa benbitar...

jag skulle ha exportröntgat hästen om det vore jag som skulle köpa häst!! skulle kännas skönt att veta att hästen verkligen är frisk!! man slipper så mkt tjaffs om det nu skulle visa sig att hästen har spatt eller vad som helst...

Jo, man borde väl det ... Men jag som "alltid" (så många hästar har jag ju inte köpt :) ) brukar vara nervös för besiktningen kommer väl att gå i bitar :crazy: Hittar man något riktigt illa (spatt eller liknande) så blir det ju "lätt" men om man nu hittar någon enstaka lös benbit utan symptom, hur tusan göra då? Tror inte hästen är försäkrad för speciellt mycket i nuläget då den köptes som föl och jag är inte säker på att man höjt så mycket genom åren.

näe du har så rätt så... det är en svår bedömningsfråga... men det bror ju lite grann på vad man ska ha hästen till också.. ska man i första hand ha en tävlingshäst ska man kanske vara mer noga med att den är ren på röntgen...

I så fall - pruta! Och spara pengarna som du sparade på prutandet och använd till att operera bort benbiten om det behövs. Troligen kmmer säljarna att få svårt att sälja hästen till det ursprungliga priset om en lös benbit med tillhörande reservation i försäkringen finns.

Du kan ju kolla med bolaget innan röntgen om du får res för vet vård (förutatt att hästen redan iaf är vet vårdsförsäkrad) på benbiten, eller om det bara är på livdelen du får res.

Lycka till!

Jag skulle aldrig pruta. Det går inte att pruta bort sjukdomar. Det är en farlig fälla att börja prisförhandla. Köp en frisk häst istället.

Om de begär 85.000 för hästen bör den ju åtminstone vara försäkrad i 50.000-ren spekulation dock. Om det skulle visa sig att hästen har lösa benbitar vid röntgen men inte visar besvär vid böjprov, får du bara reservation på höjningen av hästens veterinärvård. En benbitsoperation kostar inte särskilt mycket, ca 8-10.000. Det bör ju då kunna bekostas av beloppet hästen inte har reservation för. Hmm, det låter nog lite rörigt men jag hoppas att du förstår mitt resonemang.

Jag hade garanterat röntgat hästen. Om det ex har spattförändringar, osteochondros, eller bara birkelandfragment så kan du då ta ställning till om du fortfarande vill ha hästen och betala så mycket för den. Även om du kan åberopa dolda fel när du väl köpt hästen och du får problem så har du hunnit fästa dig vid hästen och det blir jobbigt att lämna den ifrån sig.

Lycka till!

Jag skulle aldrig pruta. Det går inte att pruta bort sjukdomar. Det är en farlig fälla att börja prisförhandla. Köp en frisk häst istället.

Fast läs igen om hur o varför jag i så fall tyckte man kunde pruta OM MAN VILLE. En lös benbit hittad på röntgen är knappast att betrakta som en SJUKDOM även om man hellre skulle vara utan den...

Lösa benbitar hittas ganska ofta som fynd vid besiktiningsröntgen. Det är däremot mer sällan de ger hästen problem. Dock KAN de ju göra det, och därför lägger försäkringsbolagen in en reservation för problem de eventuellt kan orsaka om man vet om dem när hästen försäkras in.

Om man alltså hittar en häst som går igenom en vanlig vet bes m böjprov, longering etc men som har en lös benbit som upptäcks vid bes röntgen och som inte veterinären bedömer som sittande illa till (mååånga hästar går med en eller annan lös benbit genom hela livet utan att någonsin besväras av det) får tyvärr hästen med stor sannolikhet en reservation i sin försäkring mot problem som denna benbit EVENTUELLT skulle kunna orsaka. Om man gillar hästen i övrigt och vet bedömer att benbiten inte skadar skulle jag mkt väl kunna tänka mig att pruta som kompensation för att jag får en res i min försäkring. Pengarna man sparar kan ju lämpligen stå som reservkapital OM hästen mot förmodan får obehag av benbiten o behöver opereras. Operation av lösa benbitar har f ö en mkt god prognos att lyckas och är rutiningrepp på de större klinikerna.

Men självklart ska man som köpare känna sig trygg i sina val. JAG hade dock mycket väl kunnat göra såhär, och då är jag ändå hysteriskt petig (läs tidigare inlägg)...

Hade (nästan) bestämt mig för hur jag skulle göra, tyvärr blev det inte aktuellt - vi kom aldrig så långt. Hon gick inte igenom böjprovet :cry:

SURT!!! Det samma har faktiskt hänt mig en gång. Var det diffusa reaktioner på flera ben eller bara på ett? Om det bara var på ett ben skulle man ju kunna besiktiga om om ett par veckor, för det är ju synd att missa drömhästen OM det skulle vara så enkelt att den reagerade på böjprov för att den hade trampat snett i hagen dagen innan.

I det fall där min besiktning stannade vid böjprov (bara en månad sedan) besiktigade vi om tio dar senare o hästen var helt ren. Dock hittade de sedan en liten röntgenförändring, i samma ben som hon reagerade tio dar tidigare dessutom, som satt lite taskigt till o som de inte kunde säga huruvida den skulle få betydelse i framtiden eller ej. Inget köp, alltså. Tror dock inte hennes böjreaktion ´vid första tillf hade m det att göra egentligen. Hade jag givit upp vid första försöket hade jag ju å andra sidan sluppit att betala en exp rtg på en häst jag inte köpte...

Nu har jag dock hittat en annan häst som besiktigades o röntgades ua i förrgår, o som nu har flyttat in :).

Lycka till med hästköpet o rapportera gärna vidare!

Båda fram var det så knappast feltramp i hagen tyvärr.

Så skönt att Du hittat en frisk häst. Då kanske vi skall fortsätta hoppas och leta fast just nu är det litet tungt. För visst är det tufft när man tycker sig ha hittat just rätt häst och så blir det så här :crazy: Och jag som var så nervös... Hur skall inte det bli nästa gång om vi nu hittar någon ny pålle...

Nej då är det ju inget att fundera på, tyvärr. Tycker synd om dig, vet ju hur det känns att stå där med bes vet o konstatera att man är "tillbaks på ruta eeett :angel:".

Lycka till!!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka